بیش از 2 میلیون و 900 هزار گردشگر به ایران سفر کرده اند/ افتتاح 35 موزه جدید

وزیر میراث فرهنگی گفت: در ۱۱ ماه گذشته به ویژه پس از صدور مجدد روادید، بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی (حدود ۳ میلیون گردشگر) به ایران سفر کرده اند. به ایران می آمدند، درهای گردشگری به تازگی باز شده و تورهای ایرانگردی در راه است و این تعداد به سرعت در حال افزایش است.

ضرغامی گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری تا پایان سال 2024 به وضعیت عادی قبل از شیوع ویروس کرونا باز خواهد گشت و گردشگری ما در ایران زودتر از این تاریخ آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به آمار قبل از کرونا 40 درصد رشد در حوزه گردشگری داخلی داشتیم، در نوروز 1401 با سونامی گردشگری مواجه شدیم، 23 واحد در ستاد هماهنگی خدمات گردشگری با محوریت وزارت فرهنگی فعالیت کردند. میراث، بسیاری از مشکلات با هماهنگی بین سازمانی حل شد، حتی برخی استان ها دچار بحران اسکان شدند که از آن جلوگیری شد.

ضرغامی افزود: اکنون در گردشگری داخلی وضعیت خوبی داریم، بسیاری از هتل هایی که دو سال پیش خالی بودند و مسافری برای آنها نداشتند، به طور کامل اشغال شده اند. و بازگشتی وجود نداشت، اما اکنون آنها در حال رشد هستند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: در 11 ماه گذشته 35 موزه جدید در سراسر کشور افتتاح شده است و اکنون تعداد موزه ها از مرز 800 موزه عبور کرده است اما هنوز فرصت داریم تنها 10 درصد موزه را به نمایش بگذاریم. آثار. ما با پدیده ناخوشایندی به نام چاله آب مواجه هستیم و باید تعداد موزه های کشور افزایش یابد.

وی تصریح کرد: 35 هزار محوطه تاریخی ثبت شده داریم اما بودجه اندک و محدودی برای مرمت و نگهداری آنها داریم، بنابراین بر اساس بودجه به طور متوسط ​​روزانه 300 هزار تومان برای حفظ و نگهداری هر اثر در نظر گرفته ایم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور عقب مانده اند.

وی بیان کرد: رویکرد ما به وزارت میراث فرهنگی رویکرد تحول آفرین و پروژه محور است و با همکاری کارشناسان و متخصصان هر سه حوزه تخصصی به تدریج مشکلات را حل خواهیم کرد.

ضرغامی افزود: طی 11 ماه گذشته با 80 نفر از باستان شناسان و فرهنگیان میراث فرهنگی در دو جلسه چند ساعته اولویت ها را بررسی و شفاف سازی کرده ایم. همچنین جلسات مشاوره ای با فعالان صنعت گردشگری از هتلداران و تورگردانان گرفته تا راهنمایان تور و فعالان صنایع دستی برگزار کردیم.

وی تنوع جاذبه های گردشگری را مزیت نسبی ایران در منطقه دانست و تصریح کرد: ایران هراسی یکی از موانع اصلی توسعه و رونق گردشگری در کشور است. الان هم رقبای ما در کشورهای عربی خلیج فارس، حتی دشمنان ما در آمریکا و اروپا، در حال ایران هراسی و ضد تبلیغات هستند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: قطر 200 میلیارد دلار برای جام جهانی تنها در جذب گردشگر سرمایه گذاری کرد، در حالی که هیچ یک از کشورهای منطقه ما مزایای متنوع گردشگری را از تاریخ طبیعی، فرهنگی و درمانی ما ندارند.

وی تصریح کرد: البته باید زیرساخت های گردشگری تقویت شود و تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای سفر و گردشگران فراهم شود.

وزیر میراث فرهنگی افزود: گردشگری دریایی یکی از مهم ترین مزیت های ایران است، بیش از پنج هزار کیلومتر سواحل و جزیره آبی داریم. مهمترین مانع توسعه آن مشکل سوخت بوده است، دولت آیین نامه سوخت یارانه ای شناورها و شناورهای تفریحی و گردشگری را تصویب کرده است، اما سایر موانع باید حل شود. مثلا اروند می تواند به مرکز گردشگری دریایی تبدیل شود. از طرف دیگر عراقی ها به خوبی از آن استفاده می کنند، اما در سمت ما اسکله های زیادی وجود دارد، اما هیچ برنامه و برنامه ای برای گردشگری وجود ندارد.

ضرغامی بیان کرد: در بودجه سال های 1400 و 1401 تلاش کردیم برای تاسیسات گردشگری و کارگاه های صنایع دستی تعرفه گاز، آب و برق با تعرفه خدمات پایین محاسبه شود.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت توسعه دیپلماسی گردشگری افزود: در توسعه روابط با کشورهای خارجی در گردشگری اولویت را به کشورهای همسایه داده ایم. برای توسعه گردشگری زمینی با تاجیکستان با 11 کشور همسایه تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردیم و طرحی را ارائه کردیم که مورد استقبال رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.

وی بیان کرد: با هفت نهاد تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم. ما به مدیریت دارایی اعتقاد داریم. باید از همه فرصت ها استفاده کنیم. تا پیش از این کمپینگ ها فاقد پلاک ثبتی بودند و با هماهنگی هایی که برای تردد آنها انجام شد، پلاک جهانی ویژه صادر می شود و به راحتی می توانند تردد کنند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: با تفاهم نامه ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات، اکنون رایزنان فرهنگی ما در سراسر دنیا نیز مدیران وزارت میراث فرهنگی هستند و رسالت ارائه جاذبه های گردشگری و صنایع دستی ایران را بر عهده دارند. این استراتژی ما برای مقابله با سیاست ایران هراسی است.

دیدگاهتان را بنویسید