بیش از 40 سال جنگ سرد و 5 سال قطع روابط دیپلماتیک؛ آیا زمان آشتی عربستان و ایران فرا رسیده است؟

بیش از 40 سال جنگ سرد و 5 سال قطع روابط دیپلماتیک؛  آیا زمان آشتی عربستان و ایران فرا رسیده است؟

روز جدید : عربستان سعودی پس از ورود به هفتمین سال جنگ علیه انصارالله یمن در اواخر سال 2014، دید که امنیت خلیج فارس به خطر افتاده است. ریاض به این نتیجه رسیده است که هزینه های هنگفت نظامی در یمن بی فایده است و باید از طریق گفتگوهای مستقیم با ایران حل شود. در حالی که ایران در مورد یمن کارت های قوی دارد، عربستان سعودی نیز کارت های قوی در حوزه اقتصادی دارد، به خصوص که ایران منتظر است تا صادرات نفت به سطح کامل خود بازگردد و قیمت نفت افزایش یابد تا اقتصاد خود را احیا کند.

پس از نزدیک به پنج سال روابط دیپلماتیک و 42 سال جنگ سرد، عربستان سعودی و ایران مذاکرات با میانجیگری عراق را از سر گرفتند. اگرچه آخرین دور مذاکرات ایران و عربستان در 21 سپتامبر 2020 به برقراری روابط رسمی بین دو کشور منجر نشد، اما نشانه های متعددی از آب شدن یخ های بین دو کشور وجود دارد.

; اولین بخش از مذاکرات عربستان و ایران در سپتامبر 2019 و پس از هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو با موشک و پهپاد انجام شد که میلیاردها دلار برای عربستان هزینه کرد. در حالی که جهان انتظار تشدید بحران و جنگ کامل در منطقه را داشت، واشنگتن و ریاض اقدام نظامی علیه ایران انجام ندادند. حملات آرامکو به طور غیرمنتظره ای روابط دو طرف را آرام کرد و مذاکرات دو طرف را تسریع کرد. عربستان سعودی با موضعی منعطف به ایران اجازه داده است تا معافیت از توافق اوپک را برای کاهش تولید تمدید کند تا درآمدهای نفتی ایران در نتیجه تحریم های آمریکا کاهش نیابد. عربستان سعودی با کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز، فرصت طلایی را به تهران داد تا کاهش تولید نفت را جبران کند.

آوریل گذشته، رویترز گزارش داد که صادرات نفت از ایران به 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است، از 300000 بشکه در روز قبل در میانه مبارزات انتخاباتی ترامپ.

این شبکه خبری افزود: عربستان سعودی پس از ورود به هفتمین سال جنگ علیه انصارالله یمن در اواخر سال 2014، دید که امنیت خلیج فارس به خطر افتاده است. ریاض به این نتیجه رسیده است که هزینه های هنگفت نظامی در یمن بی فایده است و باید از طریق گفتگوهای مستقیم با ایران حل شود. در حالی که ایران در مورد یمن کارت های قوی دارد، عربستان سعودی نیز کارت های قوی در حوزه اقتصادی دارد، به ویژه اینکه ایران منتظر است تا صادرات نفت به سطح کامل خود بازگردد و قیمت نفت افزایش یابد تا اقتصاد خود را احیا کند.

عوامل خارجی مانند پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، تغییرات منطقه ای مانند سقوط دولت افغانستان و ظهور طالبان، آغاز خروج آمریکا از عراق و تسریع عادی سازی دولت های عربی و اسرائیلی، ایران را هدایت کرده است. به این نتیجه برسد که باید با عربستان سعودی تعامل داشته باشد. ایران معتقد است که با بهبود روابط با ریاض می تواند عربستان سعودی را متقاعد کند که از عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل جلوگیری کند. ایران نیاز به پیشرفت در توافق هسته ای و گفتگو با ریاض برای بازسازی اقتصاد حیاتی خود دارد.

رئیسی با شرایطی مواجه است که تاج در ایران رخ می دهد. قیمت مواد اولیه در ایران 40 درصد افزایش یافته و دولت با کسری بودجه مواجه است. رئیسی وعده خروج اقتصاد از رکود را داده است. این برگ برنده او برای تمدید دوره دوم ریاست جمهوری اش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید