بیش از 7000 عنوان کتاب برای نوآموزان و بی سوادان / 500 مرکز آموزشی بومی کشور منتشر شد.

وی با اشاره به دهه بصیرت افزود: هر اقدامی که در حوزه سوادآموزی انجام شود، آن گونه که منطبق بر فرمایش امام راحل و از الزامات مقام معظم رهبری است، به نوعی ولایت مداری ما را نشان می دهد.

معاون آموزشی نهضت سوادآموزی گفت: در حوزه سوادآموزی با مشکلات زیادی مواجه هستیم. در گذشته از تعداد زیادی بی سواد گلایه داشتیم و تلاش می کردیم آنها را شناسایی و جذب کنیم، اما اکنون با سطح پایین سواد و در واقع کار در این زمینه مواجه هستیم.» کار سخت شده است.

سواد در کشور به 90 درصد رسید

وی گفت: قدر مطلق باسوادی در سراسر کشور به 90 درصد رسیده است به عبارتی نرخ باسوادی که در گذشته 47 درصد بود اکنون به 90 درصد رسیده است.

خاکزاد گفت: در گروه سنی 10 تا 49 سال نرخ باسوادی به بالای 97 درصد رسیده است و استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری است.

وی گفت: پراکندگی جمعیت در بین افراد بی سواد جامعه بسیار زیاد است; بنابراین تا زمانی که این افراد تقاضا نداشته باشند و یا تمایلی به شرکت در برنامه سوادآموزی نداشته باشند، ارائه خدمات برای آنها گران و دشوار شده است.

برای افزایش تقاضا برای سواد باید طرح های جدید و خلاقانه ای ارائه دهیم

این مقام مسئول تاکید کرد: برای تحریک سواد آموزی در جامعه باید پروژه های جدید و خلاقانه ایجاد کنیم. برای رسیدن به این هدف باید گفتمان سوادآموزی ایجاد کنیم تا افراد دیگر نیز جذب سواد شوند. “

وی گفت: گفتمان سازی در راستای تحقق اهداف سوادآموزی یک اصل و شرط اساسی است و باید با نهادها و ارگان ها و دست اندرکاران حوزه سوادآموزی تعامل بیشتری برقرار کرد و مشکلات را برای آنها تبیین کرد که در صورت تحقق این امر، می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. می تواند افق روشن تری داشته باشد. “آینده را ترسیم کنید.

خاکزاد افزود: 170 عنوان محتوای آموزشی در برنامه های سوادآموزی استفاده می شود و بیش از 7 هزار عنوان کتاب برای افراد باسواد و بی سواد جدید منتشر شده است.

ضرورت گفتمان در حوزه سوادآموزی

وی گفت: طول عمر مهارت سوادآموزی حدود 6 ماه بیشتر نیست و پس از آن در صورت عدم کارایی و استفاده سوادآموزی به فراموشی سپرده می شود، بنابراین پدیده سوادآموزی و بازگشت به بی سوادی اصلی ترین ماست. مشکل و این موضوع در حوزه سوادآموزی کار را سخت کرده است.

معاون آموزش نهضت سوادآموزی کشور گفت: در حال حاضر حدود 500 مرکز آموزشی بومی در کشور وجود دارد که در زمینه ارائه خدمات به سوادآموزان جوامع محلی فعالیت می کنند.

وی گفت: مراکز یادگیری محلی می تواند فرصتی برای ما باشد تا رویکرد سوادآموزی خود را از عرضه محور به تقاضا محور تبدیل کنیم.

خاکزاد افزود: استان قزوین از جمله استان هایی است که از نظر تعداد بی سواد حداقل و در گروه سنی 10 تا 49 سال کمتر از یک درصد بی سواد است.

وی در پایان بر ثبت تاریخ شفاهی سوادآموزی تاکید کرد و گفت: کانون سوادآموزی باید در استان راه اندازی شود تا با سایر فعالان این حوزه به اشتراک گذاشته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید