بیمارستان بقیه الله می تواند الگوی خدمت رسانی در کشور باشد/ پیشنهاد می کنم ارتش وارد تولید دارو شود


ساعت: 14:48
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914521

وزیر بهداشت گفت: «شاید جایی بهتر از مراکز درمانی سپاه نباشد که الگوی خوبی باشد.» بیمارستان بقیه الله از نظر خدمات سطح بالا و کارهای تحقیقاتی و غیره می تواند بیمارستان نمونه باشد. در کشور.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در هفتمین همایش فرماندهان و سلامت از توجه سپاه به مقوله سلامت قدردانی کرد و گفت: مهمترین دستاورد ما در سال های بعد از انقلاب در حوزه سلامت بوده است. در دوران ستم تزاری مجبور بودیم برای کوچکترین کارها بیماران را به خارج بفرستیم. اگرچه به کشورهای آمریکایی و اروپایی وابسته بودیم، اما در این زمینه پیشرفت چندانی نداشتیم و کشوری وابسته با بیماری های مختلف مانند فلج اطفال و بیماری های عفونی بودیم.

وی ادامه داد: در نشستی که یک ماه پیش در قاهره برگزار کردیم، ایران در همه شاخص های بهداشتی بسیار جلوتر از کشورهای منطقه بود. ما فقط از نظر شاخص مصرف سیگار عقب بودیم، جایی که 13 درصد از مرگ و میرهای ما ناشی از سیگار کشیدن بود. ارزانی سیگار و در دسترس بودن آن ما را بد کرده است.

وزیر بهداشت اولین شاخص پیشرفت در حوزه درمان را ورود تفکر بسیجی به این عرصه دانست و گفت: افرادی مانند کاظمی آشتیانی با تفکر بسیجی نقطه قوت ما بودند و با این تفکر نیروهای موثر دیگری در این عرصه داریم. . بزرگترین نقطه عطف ما در دفاع مقدس در حوزه شفا بود. شاید در تاریخ همه جنگ‌های دنیا بی‌نظیر بود که افرادی که نزدیک‌ترین افراد به خط مقدم بودند، به رزمنده مجروح کمک‌های پزشکی می‌کردند. در آمریکا و ویتنام فقط در مورد انتقال مجروحین بحث کردند. ما پست های امداد و اورژانس ویژه و بیمارستان های صحرایی داشتیم و این خیلی مهم بود. همچنین در بحث تهاجم شیمیایی، تجربه ای در درمان بیماران با مواد شیمیایی نداشتیم، اما چگونه شد که امروز مرجع درمان ضایعات آسیب شیمیایی شده ایم؟

عین اللهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این جریان پیشرفت در حوزه بهداشت و درمان در سپاه نسبت به سایر بخش ها چندین برابر سرعت گرفته است و شاهد مراکز پیشرفته در این سپاه هستیم.

وی در بحث کرونا گفت: اینجا هم نقش بسیج و سپاه مشخص است و همه دست به کار شده اند. از نظر درمان گرچه در ابتدا درمان مطمئنی نداشتیم، اما مراکز مرتبط با سپاه و بیمارستان بقیه الله در این زمینه حرف اول را می زدند و بسیاری از کسانی که می خواستند نجات پیدا کنند به بیمارستان بقیه الله مراجعه کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از نظر واکسن زمانی که دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم روزانه 700 فوتی داشتیم. روزانه 50 هزار ویزیت و 20 هزار بستری داشتیم. در همان زمان شورشیان می خواستند بگویند ایران کاری از دستش برنمی آید و باید به ارمنستان برویم واکسن و … بزنیم. همین سلبریتی های موذی که امروز دردسر درست می کنند گریه می کردند و گلایه می کردند که مردم دارند می میرند اما به لطف خدا در مدت کوتاهی سیل واکسن وارد کشور شد. از ابتدای کرونا تا ابتدای دولت سیزدهم تنها 18 میلیون واکسن تزریق شد، اما از زمانی که دولت رئیس جمهور آمد با کار انجام شده 155 میلیون واکسن تزریق شد و کمیته علمی نیز روش های خاص خود را انجام داد. 122000 نفر از ابتدای کرونا تا دسامبر سال گذشته جان خود را از دست داده اند، اما از دسامبر 1400 تا امروز تنها 14000 نفر جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: بحث تهیه واکسن یک موضوع بود، واکسیناسیون موضوع دیگری بود. با آقای «سلامی» تماس گرفتم و دستور نظامی دادند و همه نیروها رسیدند و امکانات کشور بسیج شد و رکورد واکسیناسیون جمعیت را شکستیم و بیش از هشت میلیون آمپول در هفته انجام دادیم. این حجم از واکسیناسیون اثر خود را در مدت زمان کوتاهی ایجاد کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مرکز تولید واکسن برکت و پنج مرکز دیگر را اضافه کردیم و به ویژه بیمارستان بقیه الله و سپاه وارد بحث شدند تا واکسن نورا یکی از بهترین واکسن ها تولید شود. امروز ما اطمینان داریم که هر ویروسی وارد کشور شود با آن مقابله خواهیم کرد. در مدیترانه شرقی فقط ایران دانش تولید واکسن را دارد. در آخرین کنگره قاهره ایران موفق ترین کشور در کنترل کرونا بود و سه ماه است که تعداد ما زیر 10 نفر است، در حالی که امروز اگر بخواهید به چین بروید 10 روز قرنطینه می کنند و در آمریکا قرنطینه می کنند. حتی بیشتر از 100 مرگ

وی ادامه داد: در بلایای طبیعی، سوانح و بحران ها، بسیج و سپاه در ارائه پشتیبانی و اقدام در تحویل اولیه تجهیزات و خدمات پیشرو بوده اند و ما قدردان این امر هستیم و سپاه را یک سازمان صرفا نظامی نمی دانیم که فقط به پرسنل خودش خدمت می کند.» «بلکه معتقدیم سپاه در خدمت سلامت کل کشور است و معتقدیم در برنامه ریزی نباید تفکر موضعی وجود داشته باشد.

وی گفت: امروز با برنامه های وزارت بهداشت نیرو و خدمات به مناطق محروم اعزام می شود. وقتی به مناطق فقیر خدمات ارائه می‌کنید، امنیت نیز ایجاد می‌شود و این باید همچنان راهبرد سپاه باشد، به‌ویژه در مکان‌هایی که امنیت پایین است، با ارتقای سلامت در آن مناطق می‌توان امنیت را کنترل کرد.

وزیر بهداشت نیاز کشور به دانش بنیان ها را مورد توجه قرار داد و گفت: بسیاری از نیازهای ما در این حوزه است. ما هنوز اعتماد لازم به پزشکی را نداریم و پیشنهاد می کنم سپاه به سمت تولید دارو برود. برخی از مزارع انگیزه ای برای کار و تولید ندارند و آماده فروش هستند. بحث دفاع بیولوژیک، داروها و مواد شیمیایی مسائل مهمی است، اگر وارد شوید، بسیاری از تهدیدات مانند کمبود سرنگ و سوزن و غیره که هنوز وجود دارد کاهش می یابد. امیدواریم در حوزه بهداشت و درمان علاوه بر بحث ساخت بیمارستان، به بحث تولید دارو و بیوتروریسم و ​​ساخت آزمایشگاه های مدرن نیز توجه کنیم.

وی گفت: «شاید جایی بهتر از مراکز درمانی سپاه نباشد که الگوی خوبی باشد.» بیمارستان بقیه الله از نظر خدمات سطح بالا و کارهای تحقیقاتی و… می تواند بیمارستان نمونه باشد. در کشور. قوی ترین رشته پزشکی در جهان ارتش آمریکا است. وقتی ترامپ به کرونا مبتلا شد، ظرف یک هفته او را درمان کردند و هنوز نگفته اند که از چه آنتی بادی هایی برای درمان ترامپ استفاده کرده اند. حملات میکروبی به اندازه حملات با سلاح های متعارف اهمیت دارد، بنابراین مراکز نظامی به خصوص ارتش ما باید در این زمینه هزینه و فعالیت کنند، البته در مراکز دیگر هم می تواند باشد. برخی از اطلاعات ژنتیکی ما توسط افراد فاسد و افراد مشهور استخراج شده است و من معتقدم جنگ آینده ما در بحث ژنتیک و بیوتروریسم است و باید برای این موضوع آماده باشیم.

وی با تاکید بر پایش عوامل موثر بر سلامت گفت: آلودگی هوا باعث بروز انواع سرطان ها و بیماری ها می شود بنابراین باید عوامل موثر را شناسایی و با آنها مقابله کنیم.

عین اللهی همچنین گفت: طرح امام رضا(ع) در سپاه کرمفقی با هدف ارتقای سلامت کارکنان و همچنین ارتقای سبک زندگی و سلامت روان است، به ویژه پس از کرونا که بسیار به آن نیاز داریم. دشمن برای سلامت روان کشور برنامه دارد. در دو سال اخیر مغز بچه های ما را در فضای مجازی تسخیر کرده اند و باید برایشان برنامه داشته باشیم. بنابراین امروز ورود نیروهای انقلابی به فضای مجازی یک تکلیف است و باید برای آن برنامه مشخصی داشته باشیم.

وزیر بهداشت بر آمادگی کامل دستگاه متبوع خود برای تقویت نیروهای نظامی و همکاری با آنها در این پروژه مشترک تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید