بیماری درد یا رنج؟ / وضعیت اسفبار بیماران در برزخ اختلافات بین نهادهای متولی تامین دارو


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883728

گزارش مشکلات مردم پس از افزایش قیمت داروها؛

گرانی دارو موضوع بسیار مهمی است که این روزها افراد جامعه را نگران کرده و بیماران علاوه بر درد بیماری باید درد افزایش قیمت دارو را نیز متحمل شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، دولت سیزدهم با همراهی وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و بیمه طرح دارویار را برای جلوگیری از قاچاق معکوس دارو و جلوگیری از آسیب به صنعت داروسازی و چرخه تامین و توزیع دارو اجرا کرد. روند مطلوب تر

وزارت بهداشت مدعی است با اجرای درور، پرداخت از جیب بیماران برای داروها ثابت می ماند و در برخی موارد به دلیل افزایش پوشش بیمه ای دارو و پرداخت یارانه سلامت، شاهد کاهش هزینه مردم خواهیم بود. پرداخت از جیب

حسینعلی شهریاری; رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه وزارت بهداشت طرح دارو یار را از چند روز پیش آغاز کرد، گفت: اعضای کمیته بهداشت و درمان، مسئولان بیمه، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون سازمان برنامه و کمیته بودجه با تشکیل جلسه اضطراری نگرانی خود را از افزایش قیمت دارو در کشور بیان کردند.

486 داروی غیر تحت پوشش بیمه شدند

شهریاری ادامه داد: وزارت بهداشت می گوید می خواهیم کاری کنیم که هزینه های مردم از جیب مردم نزدیک به صفر شود و قطعا تا چند روز دیگر این کار را به طور کامل انجام می دهیم و 366 قلم داروی غیر تحت پوشش تحت پوشش قرار می گیرد. بیمه شده بدون تعداد رو به رشد و 120 داروی بدون نسخه و گیاهی و مکمل نیز بدون تعداد رو به رشد.

وی با بیان اینکه مسئولان وزارت بهداشت به طور جدی برای کاهش قیمت تمام شده دارو تلاش می کنند، تصریح کرد: این طرح نیازمند منابع مالی است که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه به موقع تخصیص داده شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در چهار ماه گذشته تصمیمی در مجلس داشتیم که قیمت داروها نسبت به شهریور 1400 افزایش پیدا نکند و پرداخت دارو از جیب مردم کاهش یابد. هزینه داروهایشان را خودشان پرداخت کردند.

شهریاری با بیان اینکه قضاوت درباره اجرای موفقیت آمیز طرح دارو یار خیلی زود است، گفت: در مجلس پیگیری می کنم تا مذاکرات وزارت بهداشت برای کاهش قیمت دارو در آینده اجرایی شود.

تصویب وام 5 هزار میلیارد تومانی داروهای بیماران خاص

وی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح عنوان شد که مبلغ 4 هزار میلیارد به عنوان پیش پرداخت به بیمه ها پرداخت می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص تامین داروهای بیماران خاص نیز افزود: 5 هزار میلیارد تومان برای داروهای بیماران خاص در مجلس تصویب کردیم اما در برنامه و سازمان بودجه پیش بینی شده بود که وزارتخانه های بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو باید صندوقی برای واریز منابع در این صندوق فراهم کند اما با گذشت 4 ماه از تصویب این قانون تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

شهریاری گفت: 6000 میلیارد اعتبار در مجلس برای بیمه دهک های اول، دوم و سوم غیر تحت پوشش در مجلس تصویب شده است. اجرای موفقیت آمیز این طرح تا زمان تامین منابع مصوب مجلس.

این نماینده مجلس با اشاره به مغایرت سازمان برنامه و بودجه با وزارت بهداشت و درمان افزود: اختلاف نظری که در جلسه قبلی ستاد ملی مبارزه با کرونا در حضور رئیس جمهور مطرح کردم که به اصطلاح اختلاف نظر مسئولان وزارت بهداشت و درمان در مورد منابع مالی در کنار سازمان برنامه و بودجه است تا هیاتی بی طرف را برای بررسی این موضوع بفرستد تا علت عدم پرداخت این اعتبار به وزارت بهداشت مشخص شود.

چرخه عرضه دارو در کشور دارای نقص های جدی است

در کنار این انتقادات به حوزه دارویی اظهارات نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در شورای اسلامی را باید اضافه کرد که در گفتگویی اظهار داشت: چرخه عرضه دارو در کشور یک عیب جدی است زیرا بیماران خاص و یا با کمبود دارو یا افزایش چند برابری قیمت داروهای خود مواجه می شوند و از طرفی زنجیره سرد داروها نیز معیوب است و در نتیجه داروهای تحویلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند. به دلیل آسیب های ناشی از نحوه نگهداری و اثربخشی این داروها منفی و تنها یک است. باعث ایجاد آرامش کاذب برای بیماران می شود و در نهایت عوارض بیشتری را برای این بیماران به همراه خواهد داشت.

ملک فضلی با اشاره به نیاز به دپوی دارو در کشور گفت: مسئولان ذیربط باید با احتساب نیاز 6 ماهه کشور دارو را به اندازه کافی ذخیره کنند تا در صورت کمبود بیماران آسیبی نبینند. علاوه بر این در دنیا نبود دپوی دارو به مدت 6 ماه در سطح کشور یک بحران دارویی محسوب می شود.

فاضلی همچنین به تاثیر افزایش قیمت دارو بر وضعیت معیشتی خانواده ها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت دارو برای بیماران خاص آسیب جدی به وضعیت اقتصادی خانواده های این بیماران وارد می کند تا اینکه آنها نتوانستند. پرداخت هزینه داروهای بیمار؛ از این رو اگر مسئولان بدون توجه به افزایش قیمت دارو برای این بیماران اقدام کنند عملا دسترسی این بیماران به دارو را از بین برده اند که در نهایت منجر به بروز عوارض بیماری در این بیماران می شود.

اما حال باید دید اجرای این طرح می تواند هزینه های سرسام آور داروها را از دوش بیماران کاهش دهد یا خیر؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید