بیم و امید به نفت برای اقتصاد ایران

بیم و امید به نفت برای اقتصاد ایران

رونو : قیمت نفت به بالاترین سطح خود از سال 2014 رسیده است. دلیل این افزایش بدبینی نسبت به عرضه نفت در آینده در واکنش به بسته شدن خط لوله نفت از عراق به ترکیه و همچنین افزایش تعداد بیماران آمیکرون در سراسر جهان است. در دو سال گذشته، بیماری عروق کرونر قلب یکی از دلایل اصلی نگرانی در مورد بازگشت اقتصاد جهانی به روزهای گذشته بدون کوید 19 بوده است. هر گونه تغییر یا جهش در این بیماری مستقیماً بر قیمت نفت تأثیر می گذارد. این نگرانی وجود دارد که دولت ها چندین بار محدودیت های شدیدی را اعمال کنند که در این صورت قیمت این طلای سیاه نیز افزایش خواهد یافت. نفت برنت دیروز به 88.5 دلار در هر بشکه رسید که از 89 دلار در هر بشکه افزایش داشت. گزارش دسامبر اوپک رشد شدید تقاضا را در سال جاری پیش‌بینی می‌کند و با توجه به خطر تداوم اپیدمی سلطنتی و خطر تنش‌های بالا در خاورمیانه، به نظر نمی‌رسد اوپک به این زودی‌ها به دنبال کاهش محدودیت‌های عرضه باشد. البته طبق پیش بینی های او ممکن است تا اواسط امسال به تولید قبل از تاج برگردد. اما قیمت های بالا به مذاق اعضای این کارتل نفتی خوش می آید. همچنین میانگین ارزش سبد نفتی اوپک در سال گذشته 69.89 دلار بود که 68.5 درصد بیشتر از 41.4 دلار در سال 2020 است.

افزایش قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال 2014 و حتی امکان ورود به کانال 100 دلاری جنبه دیگری دارد و یادآور دورانی است که کشور با انبوهی از درآمدهای نفتی مواجه بود. اختلاف حدود 30 دلاری قیمت فعلی نفت با آنچه در بودجه درج شده (در صورت ادامه قیمت های فعلی در سال آینده) باعث ایجاد ترس و امید در کشور می شود. امید، زیرا وضعیت ارزی کشور می تواند بهبود یابد و بیم آن است که پس از از بین رفتن مجدد سیاست های حمایتی و قدرت خرید، آنها به محافل سیاسی کشور بازگردند.

گزارش اوپک چه می گوید؟

گزارش های اخیر اوپک همچنین نشان می دهد که این کارتل نفت در سال های 2020 و 2021 تولید خود را افزایش داده است که نشان می دهد اوپک بازار را به هیچ کس دیگری واگذار نخواهد کرد.

گزارش ماهانه اوپک که در 18 ژانویه منتشر شد، نشان می دهد که قیمت نفت در همه کشورهای عضو کارتل نفتی در ماه دسامبر کاهش یافته است، اما میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در پایان سال 2021 بیشتر از سال 2020 است. محدودیت های مکرر به دلیل گسترش انواع جدید تاج همچنین منجر به کاهش سفر و تعطیلی برخی از خطوط هوایی شده است که علاوه بر محدودیت عرضه، از افزایش قیمت ها نیز منتفع شده اند. با این حال، او پیش بینی می کند که امسال، به دلیل واکسیناسیون گسترده، امیدها برای بازگشت به زندگی قبل از تاج حتی قوی تر خواهد شد، اگرچه شناسایی گونه های جدید می تواند چشم انداز آینده تقاضای جهانی انرژی را تحت تاثیر قرار دهد. اما به نظر می رسد در بهار و تابستان امسال، سفرها رونق گرفته و تقاضا برای سوخت در حال افزایش است. با این حال، خطر سفر هوایی همچنان بالا خواهد بود. بر اساس پیش بینی های اوپک، تقاضای نفت در سال جاری 4.2 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد و به زمان قبل از سلطنت که 100 میلیون بشکه در روز بود، باز می گردد.

افزایش روزانه 10 میلیون بشکه ای تقاضای نفت در دو سال

اوپک در بخشی دیگر از گزارش خود پیش بینی کرده است که متوسط ​​تقاضا برای نفت در سال جاری به 100.7 میلیون بشکه در روز برسد که نسبت به سال 2021 حدود 4.15 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. در سال های 2021 و 2022 حدود 10 میلیون بشکه نفت به تقاضای روزانه جهانی اضافه می شود. چین، هند و بقیه آسیا به حدود 30 میلیون بشکه نفت نیاز دارند. این نشان می دهد که سرعت رشد اقتصادی در این کشورها و در کل منطقه آسیا تا چه حد می تواند بر تقاضای نفت تأثیر بگذارد.
همچنین در بخشی دیگر از این گزارش به عرضه نفت از اوپک در سال های 2020 و 2021 اشاره شده است که بر اساس آن 25.6 و 26.3 میلیون بشکه نفت عرضه روزانه اوپک بوده است. از این میزان، عربستان سعودی با تولید بیش از 9 میلیون بشکه نفت، بزرگترین تولیدکننده اوپک در هر دو سال بود. عراق با تولید بیش از 4 میلیون بشکه در روز دومین تولیدکننده بزرگ کارتل های نفتی بود. بنابراین غیرمنطقی نیست که مسدود کردن جریان نفت از عراق به ترکیه به دلیل انفجار خط لوله، نگرانی ها در مورد محدودیت های عرضه را تشدید کند.
به گفته اوپک، سه ماهه آخر سال 2021 بهترین سه ماهه سال 2020 برای تولیدکنندگان کارتل اوپک بود. در این مدت تولید نفت به ۲۷.۶ میلیون بشکه در روز رسید که دو میلیون بشکه در روز افزایش داشت.

آیا افزایش قیمت نفت برای کشور مفید است؟

به گفته اوپک، حجم نفت تولیدی در این کشور افزایش یافته است، هرچند قیمت نفت سنگین اندکی کاهش یافته است. بر اساس این داده ها، قیمت هر بشکه نفت ایران در آخرین ماه سال 2021 حدود 74.6 دلار بوده که نسبت به نوامبر 5.8 دلار معادل 7.2 درصد کاهش داشته که دومین کاهش ماهانه قیمت هر بشکه ایران است. نفت در سه ماهه دوم تا چهارم سال گذشته تغییر چندانی نداشت، اما نسبت به سال 2020 بیشتر بود. میانگین تولید نفت در کشور در سال 2020 یک میلیون و 988 هزار بشکه است که در سال 2021 به دو میلیون و 404 هزار بشکه رسیده است. در بخشی دیگر از این گزارش به میانگین قیمت نفت سنگین در کشور اشاره شده است که در سال 2021 حدود 71.3 دلار بوده است که نسبت به میانگین قیمت نفت در سال 2020 72 درصد افزایش داشته است که این قیمت ها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد کشور تأثیر می گذارد. این امر تأثیر مستقیمی بر افزایش درآمدهای نفتی دارد که می تواند بر درآمدهای دولت از این بخش تأثیر بگذارد. در بودجه سال آینده، دولت قیمت نفت را 60 دلار در هر بشکه و فروش روزانه آن را 1.2 میلیون دلار برآورد کرده است. 26.2 میلیارد دلار از هر چیزی که انتظار می رود از فروش نفت حاصل شود. اگر قیمت نفت به مدت 6 ماه در محدوده 85 تا 90 دلار باقی بماند، درآمد نفتی حدود 20 میلیارد دلار به درآمدهای کشور اضافه می کند. اگرچه این مبلغ می تواند بودجه را از انقباض خارج کند، اما خطراتی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت. افزایش تعهدات مالی در بودجه نیز ریسک یا افزایش میزان یارانه نقدی است که در نهایت منجر به تورم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید