بی توجهی بزرگ به نمایشگاه کتاب! / دو بخش «کتاب بین المللی و کودک» در مسیر فراموشی


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839574

دو بخش مهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه‌های بین‌المللی و کتاب‌های کودکان و نوجوانان است که هر دو ظرفیت جنون فرهنگی را دارند که اغلب با خصومت برگزارکنندگان مواجه می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نیمه رسید. این نمایشگاه که به دلیل تاج گذاری با دو سال تاخیر برگزار شد، امسال با استقبال نسبتا خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد.

وقتی کمی به رفتار بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب توجه کنید، بینندگان بیشتری را خواهید دید که اغلب صرفاً برای دیدن کتاب‌های زیادی در موضوعات مختلف به نمایشگاه می‌آیند و بیشتر با گروهی از دوستان یا دوستان خود سلفی می‌گیرند. برای همگام شدن با کاروان فجازی، صفحه اینستاگرام خود را لایو کنید.

سایر تحصیلکرده ها در همین غرفه منتظر هستند تا یک نویسنده خاص در همین غرفه امسال با اصرار بر گرفتن سلفی نمایشگاهشان را تمام کند و این وسط اگر خوش شانس باشند یکی از مسئولان فرهنگی کشوری از نمایشگاه بازدید می کند که ثروت و کیفیت عکس های آنها افزایش می یابد!

اما گروه زیادی از افراد تشنه علم که معمولاً همیشه بودجه کمی برای خرید کتاب های گران قیمت در بازار دارند، سعی می کنند این کار را به صورت آنلاین با بردن یک سطل زباله 150000 تنی انجام دهند که ممکن است برای خرید یک یا دو کافی باشد. کتاب ها بالاخره آخر هفته وقتی به این رویداد فرهنگی می روند و کتاب های مختلف را می بینند، فقط از راه دور به آنها سلام می کنند.

اما دو بخش مهم نمایشگاه که اغلب مورد غفلت برگزارکنندگان بوده و خواهد بود، بخش بین المللی و بخش کودک و نوجوان است. در خبر نمایشگاه کتاب که معمولاً توسط تمامی رسانه های اینترنتی منتشر می شود، به 30 کشور شرکت کننده در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری اشاره شده است.

اما همیشه خلوت ترین قسمت نمایشگاه به غرفه های بین المللی اختصاص دارد. کابین هایی که پتانسیل عظیمی برای توسعه فرهنگی و گردشگری دارند و هر کدام می توانند پلی برای توسعه روابط فرهنگی با کشور مقصد باشند. اما کسانی که نیاز به ورود به این موضوع دارند در نهایت طی بازدیدی دو ساعته از نمایشگاه و گرفتن عکس های یادگاری برای خبرگزاری ها به سازمان و نهاد مربوطه مراجعه می کنند و بخش بین المللی و ظرفیت پنهان فرهنگی را نادیده می گیرند.لینک نمایشگاه امسال به نمایشگاه بعدی و در بهترین حالت، داستان با چندین یادداشت تفاهم رسمی با برخی از این کشورها برای توسعه روابط فرهنگی به پایان می رسد.

یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه کتاب که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در حوزه کتاب‌خوانی وارد می‌کند، بی‌توجهی به غرفه‌های کودکان و نوجوانان است. اگر به دنبال توسعه کتابخوانی در کشور هستیم و مدام این دغدغه را فریاد می زنیم که جامعه کتاب نخواند، بی شک یکی از راه های شروع این ماجرا توجه به غرفه های کودک و نوجوان است. کابین هایی که متاسفانه امسال به دلیل تاج و مشکلات معیشتی خانواده ها خالی بود.

علیرغم تلاش برگزارکنندگان نمایشگاه و ناشران بخش کتاب های کودک و نوجوان در طراحی خلاقانه غرفه های کتاب کودک، گرانی این کتاب ها و عدم حمایت ویژه دولت از این بخش، شبستان مصلی را بر آن داشت. مکان این غرفه ها تنها باش همیشه باش. اگر در جامعه به فکر کتابخوانی باشیم، نمی توانیم برای نسل فرزندانمان هزینه کنیم و هر چه حمایت دولت از برنامه های مربوط به این نسل بیشتر شود، امید به ارتقای فرهنگ کشور بیشتر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید