بی توجهی سینما به قهرمانان سفید دریا


ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914078

به مناسبت 16 آذر و سالگرد «ناوگان ارتش» مروری کوتاه بر فیلم هایی می کنیم که با این موضوع فیلمبرداری شده اند و متاسفانه تعدادشان به انگشتان یک دست نمی رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از نقاط قوت سینمای آمریکا در مقایسه با سایر کشورها پروژه پرورش شخصیت است. از شخصیت های خیالی دنیای مارول گرفته تا شخصیت هایی مانند مرد عنکبوتی، بتمن و سوپرمن گرفته تا سربازانی که به نماد قهرمانان ملی در جنگ های جهانی در خشکی و دریا برای مخاطبان خود تبدیل می شوند و ویژگی سینمای هالیوود این است که با قدرت. در پخش آثار خود این قهرمانان را الگوی همه کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم معرفی می کند و فرزندان این کشورها این فیلم ها و ابرقهرمانان را تماشا می کنند و آمریکا برای آنها بهشت ​​جهانی می شود.

یکی از دروسی که مانند سایر دروس ملی، سینما و تلویزیون ما سال هاست که به او توجهی نمی کند. قهرمانان و جان بارکفان نیروی دریایی است. دلاورمردانی که ماهها دور از شهر و خانواده و عزیزانشان در آبهای نیلگون خلیج فارس و دریاها و اقیانوسها پاسدار و پاسدار غرور و عزت ما هستند تا اقتصاد و آسایش این ملت بدترین آسیب را نبیند. به راستی که سینما و تلویزیون ما سال هاست که این شخصیت های سرکوب شده و سفیدپوش را در غفلت همیشگی خود فراموش کرده است و همین بس که هالیوود نیز پتانسیل نمایش آنها را داشت و در آن زمان چندین مگا پروژه سینمایی از دل این شخصیت های ساکت روی صفحه نقره ای ظاهر شدند. سینماهای سراسر جهان در حال نمایش هستند.

به بهانه هفتم دی و سال نونیروی دریایی ارتش» مروری کوتاه بر فیلم هایی داریم که با این موضوع ساخته شده اند که متاسفانه تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد.


fc270491 fc50 4eb4 8991 f62a3b90f852 خبر خاکستری


پایگاه جهنمی

اکبر صادقی به عنوان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان در اواسط جنگ و در سال 63 فیلمی با عنوان «پایگاه جهنم» و درباره رشادت های 4 تکاور نیروی دریایی ارتش ساخت و آن را روی پرده سینما به نمایش گذاشت و اتفاقا او با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد.


خبر خاکستری

داستان فیلم از این قرار است که خبر ساخت یک پایگاه قدرتمند در عراق به ستاد عملیات دریایی ارتش ایران می رسد. یک تیم چهار نفره به فرماندهی ستوان بای برای نابودی این پایگاه انتخاب می شود، اما در ابتدای این ماموریت، سرنوشت هر چهار نفر تغییر می کند و شرایط سخت بر آنها غلبه می کند. فرامرز هاروکان، جمشید هاشم پور، کاظم افرندنیا و حسین ملاقاسمی در نقش چهار تکاور ویژه نیروی دریایی ارتش بازی می کنند.


035cb298 7d3a 4a5a af93 6d9ddda54386 خبر خاکستری


جنگ تانکرها

محمد بزرگ نیا، تهیه کننده و کارگردان سینما که سابقه ساخت فیلم های دریایی را در کارنامه کاری خود با فیلم گلپر در سال 67 دارد، دوباره با مجید مظفری، داستان دیگری از دریا و دستبردهای نیروی دریایی به نام جنگ نفتکش ها. سینماها را می آورد. فیلمی که سیمور بالورین برای آن برنده جایزه بهترین کارگردانی از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۵۱ شد.


خبر خاکستری

در خلاصه داستان فیلم؛ زمان جنگ ایران و عراق است و دامنه جنگ به خلیج فارس کشیده شده و نفتکش های ایرانی مورد حمله دشمن قرار گرفته اند. در همین حین، ناخدای جوانی تصمیم می گیرد با یک نفتکش از تنگه هرمز عبور کند و از یک کاپیتان بازنشسته اما باتجربه کمک بگیرد. ناخدای پیر ابتدا تمایلی به این کار ندارد، اما در نهایت می پذیرد و با وجود دسیسه ها و حملات دشمن، موفق می شوند نفتکش غول پیکر را از تنگه هرمز عبور داده و محموله آن را به هلند برسانند..

مجید مظفری، عزت الله نظامی، جمشید جهان زاده، ژاله علو و فیروز بهجت محمدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.


ac547983 4115 4d8f 8dec c5fc24e14f77 خبر خاکستری


P22

حسین قاسمی جامی که سریال خاطره انگیز سیمرغ 1350 و با موضوع دو خلبان شهید علی اکبر شیرودی و احمد کیشوری را در کارنامه خود دارد، فیلم P22 با موضوع جنگ دریایی ایران و آمریکا به تصویر کشیده شده است.

داستان به آوریل 1967 برمی گردد. نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به مین دریایی پرتاب شده توسط یک مین روب ایرانی که سوراخ بزرگی در یکی از کشتی های آمریکایی ایجاد کرد و با موشک های هوا و دریا به آنها حمله کرد، به دو سکوی نفت ایران حمله کرد. در برابر این حمله شدید ناوگان آمریکایی، ناوچه‌های ایرانی جوشن و سهند وارد تقابل و پدافند شدند و تعداد زیادی از نیروهای آنها کشته شدند.


خبر خاکستری

قاسمی جامی در سال 93 با ساخت این فیلم سعی کرد بخشی از تلفات نیروی دریایی ارتش در مقابل حمله آمریکایی ها را به نمایش بگذارد. امین حیایی، هادی سای، افسانا بایقان، نسرین موکانلو و الهه حصاری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.


بیشتر بخوانید؛


سریال سنجرخان در زمستان پخش می شود؟


سریال های شهید باکری و حاج قاسم چه زمانی از تلویزیون پخش می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید