بی توجهی و تسامح نسبت به زمین های کشاورزی زمینه ساز سوء استفاده ها است

آیت الله عبدالکریم عابدینی در این دیدار اظهار داشت: چین با بدتر شدن شرایط گندم خود را صادر می کرد اما در شرایط فعلی به کشور خود وارد می کند. با تأمل در چنین شرایطی می‌توان فهمید که برای استفاده بهینه از ظرفیت، باید برای تهدیدات مختلف از جمله آب و هوا آماده شویم.

وی ابراز کرد: بی توجهی و مدارا با زمین های کشاورزی و سرمایه های آب و خاک در مواردی باعث سوء استفاده ها شده است و اهل دنیا بلایای زیادی را برای زمین های کشاورزی به ارمغان می آورند و در حسرت آن هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: سودجویان وضعیت اراضی برجسته کشاورزی را تغییر داده و قبل از انقلاب بهترین اراضی را به صنعتی تبدیل کرده و در چند قدمی زمین های با درجه پایین را که ارزش کمتری در حوزه کشاورزی دارند رها کردند. بالاتر


مقابله با رانش زمین سریعتر خواهد بود

عابدینی اذعان داشت: برای نگاه به زمین های مناسب صنعت باید اقدامات لازم صورت گیرد، در این موارد سوء استفاده هایی صورت گرفته و مدیران استانی را تشویق به برخورد کرد.

وی گفت: بارها مشاهده کرده‌ایم که انگیزه‌هایی برای درگیری وجود داشت، اما جرأت ایستادگی در مقابل متجاوزان به زمین‌های کشاورزی وجود نداشت.

امام جمعه قزوین اذعان داشت: البته عملکرد مدیر فعلی جهاد کشاورزی استان قزوین را در زمینه مبارزه با زمین خواری رصد کرده ایم اما برای تسریع در آن نیاز به تشویق بیشتر است.

عابدینی بیان کرد: در شرایط فعلی یک استان نسبت به سایر استان ها پیشرو است که می تواند از فناوری استفاده کند و از سرمایه خود بیشترین بهره را ببرد.

وی افزود: آب یک سنگ قیمتی کمیاب است که مقداری از آن به صورت سیلابی در سطح زمین پخش می شود و محصولی که از آن جمع آوری می شود نمی تواند کمترین قیمت آب را به ما برگرداند و این معضل جدی است که نیازمند رویکرد فناورانه است. استفاده از مزایای آب و خاک را می توان با ساخت گلخانه برای مزارع کشاورزی محقق کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر به پایتخت آبی و دشت قزوین نگاه کنیم متوجه می شویم که این اعتبارات کمتر مصرف می شود و آب بی رویه مصرف می شود.

عابدینی گفت: مقام معظم رهبری در سفر به استان قزوین به وزیر جهاد کشاورزی تاکید کردند که نسبت به دشت قزوین بی طرف نباشند. ما سرمایه آب و خاک و نیروی انسانی و دشت تماشایی قزوین را داریم که نیازمند توجه ویژه است.

و ادامه داد: بسیاری از مسئولان به ویژه در دولت سیزدهم صادقانه و برای رضای خدا کار می کنند، اما گاهی دیده می شود مسئولانی سر کار می آیند و می گویند باید چند جا چاه حفر کنیم، چرا زحمت بکشیم؟


تقویت پایه های ایمان در شرایط کنونی ضروری است

امام جماعت قزوین اذعان داشت: در گذشته گاهی سوء استفاده از زمین های کشاورزی صورت می گرفت که خوشبختانه در حال حاضر این اقدامات کمتر شده است.

عابدینی گفت: امروز باید علاوه بر تمام دقت تکنولوژی و آموزش استفاده از آب و خاک، پایه های ایمان را تقویت کنیم. همه ما باید در این زمینه تلاش کنیم و فعالیت هایمان در بعد دینی توسعه یابد.

وی تصریح کرد: وقتی کشاورز معتقد باشد که اگر زکات را نپردازد، برکت می یابد و آن پرداخت، محصولش را چند برابر می کند، همه چیز خوب پیش می رود. دیدگاه های قرآن باید در دل مردم روشن شود و برای تحقق آن تلاش کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید