تأثیرات فردی و اجتماعی عزاداری محرم در جامعه اسلامی


ساعت: 19:33
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888260

حجت الاسلام ابویی گفت: هم از نظر اعتقادی و اعتقادی و هم از نظر سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه متاثر از عزاداری حضرت سیدالشهدا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمدرضا ابویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خرنگر یزدرسا گفت: برکات عزاداری حضرت سیدالشهدا از روز اول تا امروز همیشه در جامعه بوده و حتی غیر شیعیان از برکات این عزاداری ها و مجالس بهره مند شده اند».

وی افزود: حزن و اندوه امام حسین علیه السلام موجب وحدت فکر و فکر می شود، وحدت فکری به این معنا که نوعی همدلی در خانواده ها ظاهر می شود، مانند آنچه در ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد. در ایام محرم».

رئیس دفتر بنیاد بین المللی نهج البلاغه استان یزد ادامه داد: به نوعی خانواده ها به دلیل احترام به امام حسین (ع) اختلافات درونی خود را نادیده می گیرند و در اجرای مراسم همدلی بیشتری نشان می دهند زیرا عزاداری با مشارکت برگزار می شود. از افراد

ابویی افزود: مشارکت مردمی در واحدهای کوچک و جزئی خانواده ها و در واحدهای بزرگتر شامل محلات، روستاها، شهرها و کشور است و به تعبیری وحدت متاثر از عزاداری در همه دسته های پیش گفته کاملا محسوس است.

وی بیان کرد: به دلیل ایجاد تقیه و حسینیه های محلی و هیئت های عزاداری شاهد نوعی همکاری اجتماعی در محلات هستیم. همچنین تجمعات عظیمی که در ایام تاسوعا و عاشورا صورت می گیرد و سفری که هیئت ها با یکدیگر دارند همدلی و همدلی را بین آنها ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عزاداری محرم از منظر سیاسی وحدت ملی داخلی و ظهور و انعکاس آن در فراسوی مرزها را تداعی می کند به گونه ای که دشمنان اسلام و ایران منفعل شده و حساب ویژه ای بر این وحدت و همسویی باز می کنند.

ابویی تصریح کرد: این موضوع در کاهش دامنه توطئه ها و ضربات سیاسی اجتماعی دشمنان مؤثر است و حتی در حوادث استعماری و عهدنامه های استعمارگران در قرون گذشته، وحدت ملی متاثر از این عرق مذهبی و عزاداری، گاه موجب بزرگی شد. به نفع ملت ایران باشد یا از ضرر بزرگ ملت ایران جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: عزاداری از نظر آثار دینی و مذهبی قطعاً در رفع برخی از مسائل اعتقادی و تعمیق ایمان و رفع شبهات مؤثر است، به گونه ای که عزاداری با سخنرانی توأم می شود و مبلغان به سمت و سو می روند. مذهبی این امر منجر به جستجوی پاسخ برای بسیاری از سؤالات و شبهات مذهبی می شود.

ابویی تصریح کرد: تعمیق ایمان و اعتقادات نسل جوان به ویژه با برگزاری مراسم هیئت ها انجام می شود، جوانانی که در طول سال و حتی ماه مبارک رمضان در چنین مجالس و مراسمی شرکت نمی کنند، بلکه در ماه محرم عمدتاً حضور پیدا می کنند. برگزار كنندگان و مؤسسان هيئت ها جوانان هستند و در اين جلسات است كه زمينه هاي برقراري ارتباط ديني و مذهبي با جانبازان و خطبا و منبرهاي حسيني افزايش مي يابد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بنابراین هم از نظر اعتقادی و اعتقادی و هم از نظر سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه متاثر از عزاداری حضرت سیدالشهدا است.

ابویی بیان کرد: به عنوان مثال در بعد اقتصادی رسیدگی به محرومان، کمک های مالی، حتی در برخی از هیئت ها، کارهای اجتماعی و تعاونی و همکاری برای فقرزدایی یا رفع مشکلات اقتصادی برخی خانواده ها، آزادی زندانیان و مانند آن انجام شده است. همه اینها برکت عزای حضرت سیدالشهداء است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید