تأثیر برخی از داروهای ضد افسردگی در کنترل بیماری شدید عروق کرونر قلب

مارینا سیروتا، محقق ارشد در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، گفت: «ما دریافتیم که احتمال مرگ بیمارانی که SSRI مصرف می‌کنند 8 درصد کمتر از کووید 19 است.

نتایج حتی نرخ بقای بالاتری را در بین افرادی که دو SSRI خاص مانند پروزاک (فلوکستین) و لووکس (فلووکسامین) مصرف می‌کنند، نشان می‌دهد. این مطالعه نشان داد که 481 بیمار که پروزاک یا لووکس را به تنهایی و بدون داروی ضد افسردگی دیگری مصرف کردند، 26 تا 28 درصد کمتر از کووید 19 در معرض خطر مرگ بودند.

هدف این یافته بررسی تجربیات بیش از 10000 بیمار مبتلا به کووید 19 است. همه آنها بین ژانویه تا سپتامبر 2020 در یکی از 87 مرکز در ایالات متحده تحت درمان قرار گرفتند.

همه آنها قبل از تشخیص، زمینه های پزشکی و اجتماعی-اقتصادی مشابهی داشتند، اما یک تفاوت اساسی وجود دارد: حدود یک سوم از SSRI استفاده می کردند.

به گفته محققان، حدود 500 بیمار (تقریباً 15٪) دریافت کننده SSRI 19 جان خود را به دلیل کووید از دست دادند، در حالی که کمی بیش از 1100 (تقریباً 17٪) از بیمارانی که این دارو را دریافت نکردند جان خود را از دست دادند. باغ ها

از سوی دیگر، اثر محافظتی ظاهری SSRI ها هنگام تمرکز بر Prozac و Luvox به طور قابل توجهی افزایش می یابد. تنها 48 نفر از 481 بیمار (10٪) در گروه پروزاک یا دلوکس جان خود را از دست دادند.

محققان می گویند هنوز خیلی زود است که SSRI ها را به عنوان درمانی برای کووید 19 توصیه کنیم. سیروتا هشدار داد: “آزمایش های بالینی بیشتری باید قبل از استفاده از این داروها در بیماران آینده انجام شود.”

محققان در این باره چندین فرضیه را مطرح می کنند. اول، چندین داروی ضد افسردگی دارای خواص ضد التهابی هستند که به طور خاص نشانگرهای التهابی دیده شده در کووید 19 شدید را هدف قرار می دهند.

مطالعات اخیر همچنین تأثیر SSRI ها را بر روی نوع خاصی از لیپید سلولی (لیپید) که ویروس کووید 19 برای دسترسی به سلول های بیمار به آن متکی است، شناسایی کرده است. محققان معتقدند که SSRI ها این چربی ها را کاهش می دهند و پروزاک و لوکس قوی ترین اثر را در کاهش چربی نشان می دهند.

این مکانیسم بسته به دوز تجویز شده می تواند منجر به اثرات ضد ویروسی و ضد التهابی شود.

دیدگاهتان را بنویسید