تابستان امسال ضریب آمادگی نیروگاه های کشور 98 درصد بود.


ساعت: 15:15
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1906400

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در کنار تولید برق، مدیریت تقاضا یکی از اولویت های بهره برداری حداکثری از ظرفیت نیروگاهی در کشور است، گفت: تابستان امسال ضریب دسترسی نیروگاه ها در کشور 98 درصد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موفا رسا; علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح رسمی 5 نیروگاه حرارتی با ظرفیت 1026 مگاوات در استان زنجان، اظهار کرد: صنعت انرژی پس از انقلاب صنعت پر افتخاری است و افتخارات زیادی در کشور داشته است اما به دلیل بی توجهی در سال های اخیر و عدم سرمایه گذاری با اختلاف نظر عجیبی مواجه شدیم. 20000 مگاوات نترازی که در پیک مصرف محاسبه می شود، معادل یک چهارم برق مصرفی کشور است.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی صورت گرفته از سوی رهبری در صنعت برق و تلاش مجاهدین در صنعت برق، اقدامی انقلابی در راستای انقلاب اسلامی انجام شد، افزود: امسال برنامه ریزی دو محور اصلی داشت و امسال 6000 مگاوات افزایش توان داشت که این رقم در کشور بی سابقه بود که حتی با بهترین شرایط ارزی در کشور هم اتفاق نیفتاد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در کنار تولید برق، مدیریت تقاضا یکی از اولویت هاست تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت نیروگاه های کشور استفاده کنیم، گفت: تابستان امسال ضریب آمادگی نیروگاه های کشور 98 درصد بوده است. این یک رکورد است. زیرا 98 درصد نیروگاه ها یا در حال تولید بودند یا آماده تولید بودند.

وی با بیان اینکه مصرف برق کشور در بخش های خانگی، کشاورزی، صنعتی و اداری است، گفت: در بخش خانگی امسال اقدام بی سابقه ای انجام شده است چرا که اگر به نمودار خانوار نگاه کنید، همواره در حال افزایش بوده است. 30 سال گذشته

محرابیان اذعان داشت: امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته مصرف برق در بخش خانگی 4.5 درصد کاهش داشته که نسبت به برنامه های معمول وزارت نیرو 10 درصد کاهش داشته است. به طوری که فاصله 4.5 تا 10 فاکتور رشد سالانه است.

وی با تشکر از اقدام مسئولانه مردم برای رعایت الگوی مصرف، گفت: این یک دستاورد کاملا ملی است. این در حالی است که 18 درصد از مشترکان پرمصرف در محدوده الگوی مصرف قرار گرفتند. با این حال، مشترکانی که کمتر از 100 کیلووات مصرف می کردند، مصرف خود را حدود 10 درصد افزایش دادند. برق و ظرفیت بیشتری برای این مشترکین فعال می شود و بیشتر مصرف در محدوده مدل مصرف است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان شهریور 56 میلیون قبض صادر شده است، گفت: 22 میلیون قبض با پاداش مصرف شده است. از این تعداد 8 میلیون حساب تسویه یا بستانکار شد.

وی با اشاره به اینکه هزار و 357 میلیارد تومان پاداش مصرف است، اذعان داشت: اقدامات کلی مدیران کشور در حوزه اداری حدود 650 مگاوات صرفه جویی در مصرف برق داشته است. در بخش داخلی 1500 مگاوات صرفه جویی شد، بنابراین مجموع این دو عدد نشان دهنده صنعت و تولید کشور با افزایش کلی ظرفیت در زنجیره تولید بود.

محرابیان اذعان داشت: 630 هزار واحد صنعتی در کشور اعم از اتحادیه های صنعتی و صنعتی وجود دارد که از این تعداد 580 هزار واحد کارگاه های کوچک زیر 50 نفر پرسنل هستند که از پایداری پایینی برخوردار هستند و در صورت قطع سه بار برق این واحدها. هر روز امسال کل زندگی این کارگاه و کارگران مختل می شد.

وی با اشاره به اینکه برق این واحدهای کوچک به هیچ وجه محدودیتی ندارد و شاهد این مدعا این است که خاموشی در بخش خانگی وجود ندارد زیرا فیدر این کارگاه ها با برق داخلی مشترک است، ادامه داد: برای این واحدهای کوچک محدودیتی در نظر گرفته نشده است. اما در سایر صنایع محدودیت مصرف برق قابل توجه نیست و تقریباً هیچ صنعتی با کاهش تولید مواجه نیست.

محرابیان با اشاره به اینکه در صنعت فولاد بر اساس گواهی انجمن بین المللی فولاد در تیرماه 34 درصد و در مرداد 64.7 درصد افزایش تولید داریم، گفت: ایران جزو 10 تولیدکننده بزرگ دنیاست. در بین 10 تولیدکننده، تنها سه کشور ایران، چین و هند افزایش تولید داشته اند و جمهوری اسلامی ایران نیز تقریبا 65 درصد افزایش تولید داشته است و این افتخار بزرگی است، اما این حجم تولید نشان می دهد که وجود دارد. محدودیت در تامین برق برای تولید

وی با اشاره به اینکه کارخانه افتتاح شده امروز 150 هزار سهامدار دارد، گفت: 150 هزار نفر در تولید برق این واحد که از منظر اقتصادی خصوصی سازی واقعی و مردمی شکل گرفته است سهم دارند و قطعا از واحد بخار حمایت خواهیم کرد. تا حد امکان . تا پایان سال 1402 باز خواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: با افتتاح واحد جدید بخار بدون سوخت 160 مگاوات برق دیگر به تولید کشور اضافه می شود. امروز علاوه بر واحدی که در زنجان کشف شد، 4 واحد بخار دیگر در سایر استان ها کشف شد.

پیام ها

دیدگاهتان را بنویسید