تابستان گرم و دستورات متناقض برای زنان؛ در مشهد چه خبر است؟

تابستان گرم و دستورات متناقض برای زنان؛  در مشهد چه خبر است؟

روز جدید محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران در واکنش به نامه معاون دادستان مشهد در توییتر خود نوشت: «عدم خدمت به افراد باحجاب در ادارات و بانک ها جرم و مصداق ماده 570 قانون مجازات اسلامی است». مرتکب شده است، دستور دهنده و درخواست کننده شریک جرم بوده و قابل تعقیب است».

تصویر دستور نامه های دادستان مشهد مبنی بر محدودیت ارائه خدمات به زنان در فضای مجازی در بین کاربران دست به دست می شود. از شخصیت ها و تحلیلگران سیاسی گرفته تا کارشناسان اجتماعی و فرهنگی و شهروندان عادی، همه در فضای مجازی نظری در این باره منتشر کرده اند. در خاتمه، بحث‌ها و اظهارنظرهای داغ عمدتاً انتقاد، پشیمانی و تعجب است…

علاوه بر دادستان مشهد، اظهارات تهدید آمیز استاندار فارس در خصوص حجاب نیز انتقاداتی را به دنبال داشت. ایمانیه با بیان اینکه پیش بینی می شود حجاب اسلامی در ادارات کل، استانداری ها و دستگاه های کشور رعایت شود، به سازمان ها و ادارات تا پایان تیرماه مهلت داد تا نسبت به رفع مشکلات حجاب و حجاب و رفع عیوب احتمالی اقدام کنند و هشدار داد: کسانی که نمی توانند. در چارچوب حرکت کنید، بروید و تا زمانی که توانایی رعایت قوانین را دارند مرخصی بدون حقوق بگیرید ما در بحث قوانین دینی برخورد غیرمنطقی و غیرمنطقی نداریم و هر آنچه در دین خدا گفته شده از سر دلسوزی به مردم است و اگر هشداری باشد. جهت پیشگیری داده شد (اطلاعات بیشتر) همچنین پس از تجمع نوجوانان در شیراز، تعطیلی قهوه خانه ها و… در استان فارس و برخی دیگر از شهرهای کشور افزایش یافت.

اما اقدامات انجام شده علیه زنان در مشهد تأثیر گسترده تری داشت. معاون دادستان مشهد با ارسال نامه ای به فرماندار مشهد از استاندار خواست تا ارائه خدمات به افراد بدحجاب در «ادارات و بانک ها» را ممنوع کند.

دیروز اسماعیل رحمانی، معاون دادستان مشهد گفت: نامه ای به استاندار مشهد ارسال کردیم و از استاندار مشهد خواستیم خدمات افراد با حجاب در ادارات و بانک ها ممنوع شود. در این راستا مدیران و مدیران ادارات و بانک ها موظفند به افرادی که بدون حجاب اسلامی به دفاتر مراجعه می کنند خدمات ارائه نکنند.

ورود زنان محجبه به مترو ممنوع است

امروز عکسی از نامه ای منتشر شد که بر اساس آن معاون دادستان مشهد خطاب به فرماندار آن شهر نوشت: «اقدامات جلوگیری از ورود زنان بدون حجاب اسلامی به شهردار ابلاغ و فرمانده نیروی انتظامی اعلام آمادگی کرده است. برای برخورد با مجرمان.” عدم احراز حیثیت کیفری و ترویج فحاشی از سوی مأموران، قصور است که طبق ماده 576 قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب است.

دستور دادستان مشهد مبنی بر محدودکردن خدمات رسانی به برخی بانوان واکنش ها و انتقادهایی را در پی داشته است.ترتیبات بحث برانگیز برای زنان؛  در مشهد چه خبر است؟

نقض قانون توسط دادستان؟

محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران در واکنش به نامه معاون دادستان مشهد در توییتر خود نوشت: «عدم خدمات رسانی به افراد با حجاب در ادارات و بانک ها جرم و مصداق ماده 570 قانون مجازات اسلامی است. در صورت ارتکاب جرم، ضامن و متقاضی شریک جرم بوده و ممکن است مسئول کیفری باشد.»

ماده 570 قانون مجازات اسلامی «هر مقام و مأمور مرتبط با نهادها و ارگان‌های دولتی که بر خلاف قانون، آزادی شخصی مردم ملت را سلب یا از حقوق مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سلب کند، علاوه بر عزل. از سمت و حبس از یک تا پنج سال از «مقامات دولتی به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهند شد».

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز در توئیتی نوشت: «اینکه دادستان متوجه غیرقانونی بودن چنین دستوری نمی‌شود یا اگر دستور بدهد فاجعه‌بار است. قوه قضائیه و دادگاه کیفری دادگستری باید با وی برخورد قضایی و اداری انجام دهند.

عباس عبدی نیز در یادداشتی نوشت: در روزهایی که گزارش هایی مبنی بر اعطای وام های بانک مرکزی با بازپرداخت ده ها ماهه، با مدت خواب طولانی، سود بسیار کم و بدون بازپرداخت و بدون وثیقه مناسب و با همراهی می بینیم. مبالغ صدها و هزار میلیارد تومانی صدای دیوار درآمد از این ستاد نمی آمد اما همزمان تعدادی از نوجوانان در یک زمین ورزشی تجمع کردند و حضورشان به گونه ای است که خلاف است. هنجارهای مطلوب این ستاد، به همین دلیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر چنین اظهار نظری کرد. به گونه ای صادر شد که گویی چند صد میلیارد تومان تملک شده است. جالب اینجاست که پس از چهار دهه تسلط کامل بر آموزش و پرورش و منبر و مساجد، صدا و سیما، نشریات، کتاب و فیلم و… از نهادهای مرتبط با عفاف و حجاب روشنگری کرده اند. ! فراموش کرده اند که حجاب در رژیم گذشته آزاد بود و حتی بی حجابی نیز مورد تشویق قرار می گرفت، اما حساسیت رساله امام در امر به معروف و نهی از منکر معطوف به موضوع حکومت و ظلم و فساد بود. نه اینکه حجاب برایشان مهم نبود، اما در جامعه ای که چنین گزارش وحشتناکی از سوی بانک مرکزی منتشر می شود، توجه به مسائلی مانند سبک زندگی تعدادی از جوانان که خود و پدران و مادران در این ساختار بزرگ شده و تحصیل کرده و اجتماعی شده اند، قابل توجه است… متاسفانه رسما و آشکارا دستور می دهند که خدمات اداری و بانکی بدون فرجت به زنان ارائه نشود و به این ترتیب قانون شکنی می کنند. و هیچ کس آنها را مسئول نمی داند و در عین حال از دیگران انتظار دارند طبق قانون رفتار کنند. بزرگترین نکته منفی نقض قانون توسط صاحبان قدرت است (جزئیات بیشتر)

این تصویر از صف وانت های گشت در میدان ولیعصر تهران به طور گسترده در فضای مجازی دست به دست شده است.

اگر حجاب چالشی باقی بماند چه فایده ای دارد؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز در یادداشتی نوشت: موضوع «حجاب» از ابتدای ماه های پس از پیروزی انقلاب به عنوان یک چالش مطرح شد و سیاست هایی که علیه آن اتخاذ می شد گاه سختگیرانه بود. گاه مدارا و گاه به صورت «سفت کن، «آرامش کن» نتیجه همه این اقدامات و رفتارها وضعیتی است که اکنون با آن روبرو هستیم. این بدان معناست که مردم مذهبی از وضعیت ناراضی هستند، مخالفان به دنبال افزایش چالش هستند. روشنفکران معتقد به کنار گذاشتن آن هستند و حکمرانی تقریباً بلاتکلیف است. اگر حجاب یک چالش مهم باقی بماند و انرژی زیادی صرف شود، چقدر به نفع جامعه خواهد بود؟ و آیا جامعه عفیف تر و محجبه تر می شود؟ این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که گاهی حجاب از یک موضوع فرهنگی-اجتماعی به یک موضوع سیاسی و حتی امنیتی تبدیل می شود و سپس راه حل آن گرهی می یابد که با دست باز نمی شود. برخی از مقامات مذهبی با طرح این موضوع که حجاب یک قانون شرعی است سعی در اجرای آن به هر قیمتی دارند و معتقدند در این راه به وظیفه شرعی خود عمل می کنند. آیا اظهارات این گروه با فتوای برخی از بزرگان که معتقدند تعطیلی شعبه های دینی حتی به طور موقت ضروری است، مطابقت ندارد؟ مثلاً سال ها پیش از سر ناچاری حج را ترک کردیم. البته حجاب از نظر اهمیت در مراتب بعدی حج است. این حرف به معنای بسته شدن حجاب نیست، بلکه اشکالی است که برخی از روحانیون مطرح کرده اند که باید مورد توجه قرار گیرد. (جزئیات بیشتر)

گروه های موسیقی تابستانی را دریافت کنید

سید محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی نیز در یادداشتی نوشت: گرفتن بانداژ تابستانی برای دختران و زنان در این کشور بی احترامی به دختران ایرانی و بی احترامی به تمام ایران است. دختران و زنان ایرانی بالغ تر از آن هستند که دیگران تصمیم به پوشش آنها بگیرند. چه تأثیراتی در پس این تصمیمات نهفته است؟ شما دختران، همسران و مادران نسل های آینده را نسبت به هر چیزی به نام دین بدبین می کنید. ما از شما توقع نداریم که جامعه را مذهبی کنید. بیخدایی را به جامعه تحمیل نکنید. بر خلاف نظر رهبرانی که معروف را تعریف کردند، ستاد امر به معروف همچنان مقر اغراض جنسی است و غیر از حجاب چیزی را به رسمیت نمی شناسد. گویا باقی مانده آبروی دین را از بین خواهند برد.

دیدگاهتان را بنویسید