تاریخ مشکوک توله های توران

تاریخ مشکوک توله های توران

22 آذر در حالی روز جهانی یوزپلنگ نامگذاری شده است که یوزپلنگ آسیایی یکی از زیستگاه های اصلی آن در ایران در حال حاضر در آستانه انقراض است. آمارها نشان می دهد که کمتر از 40 قلاده یوزپلنگ در ایران وجود دارد. در حال حاضر، با کشف دو بچه یاک، ممکن است تعداد آنها افزایش یافته باشد، اما بسیاری از کارشناسان می گویند که این توله ها دیگر امکان بازگشت به طبیعت را ندارند و در واقع آنها در طبیعت مرده اند و اکنون باید در اسارت زندگی کنند.

ملیحه محمودخواه_شهروندآنلاین; پنجشنبه هفته گذشته یک چوپان دو توله یک ماهه را پیدا کرد و به حومه استان سمنان آورد. حافظ محیط زیست با تماس تلفنی با این چوپان جوان از ماجرا مطلع شد و با اطلاع محیط بانان این دو توله به محل اسارت بازگردانده شدند.

بلافاصله تیم کارشناسی و فنی از سازمان مرکزی و اداره کل سمنان به محل اعزام شد و تلاش شد تا از وضعیت مادر مطلع شده و حتی در صورت امکان توله ها به زیستگاه بازگردانده شوند، اما به دلیل برودت هوا. ، سن کم توله ها و سایر شرایط موجود برای حفظ جان آنها شب گذشته حوالی نیمه شب به پلیس محیط زیست منتقل شدند. حالا دو توله در دستان محیط بان مانده بود که مادر آنها را نپذیرفت، زیرا دست انسان آنها را لمس کرده بود و بوی مردم به مشامشان رسیده بود.

اکنون بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این دو یوزپلنگ به سرنوشت توله های ایرانی دچار خواهند شد، زیرا تجربه نشان می دهد که حفظ توله ها در دراز مدت برای محیط زیست غیرممکن است.

آیا یوزپلنگ در پاییز زایمان نمی کند؟

برخی از کارشناسان محیط زیست دلیل تاخیر در تولیدمثل به دلیل فاصله زیاد فصل بهار تا پاییز را تغییر اقلیم می دانند. تغییر اقلیم و خشکسالی هیچ تاثیری بر پدیده های بیولوژیکی گونه ها مانند تولید مثل حیات وحش یا گلدهی گیاهان ندارد، اما باید آزمایش شود که آیا این تاخیر در تولیدمثل را می توان تنها به تغییرات آب و هوایی نسبت داد یا خیر.

یکی از مواردی که معاونت محیط زیست به آن اشاره کرد، نادر بودن زایمان یوزپلنگ در فصل پاییز است. وی گفت: یوزپلنگ ها در اوایل بهار به دنیا می آیند زیرا دمای هوا و شرایط طبیعی برای رشد توله ها مناسب نیست. در همین حال دکتر ایمان معماریان دامپزشک و کارشناس حیات وحش به شروند توضیح می دهد که تولد شترمرغ در هر فصلی ممکن است اتفاق بیفتد و تولد شترمرغ در فصل پاییز ربطی به ماهیت شترمرغ ندارد.

او توضیح می دهد که یوزپلنگ ماده می تواند در هر فصلی بدون هیچ مشکلی جفت گیری کند.

معماریان خاطرنشان می کند: خبر کشف این دو توله، خبر بسیار بدی برای طبیعت ایران است، به این معنا که این دو یوزپلنگ از آخرین زیستگاه یوزپلنگ در طبیعت جدا شده اند و امکان بازگرداندن آنها به طبیعت وجود ندارد. .

وی می گوید در طبیعت گله، دام و دامپرور وجود دارد و قطعا اینها بزرگترین تهدید برای گله ها هستند و این نشان دهنده ضعف سیستم حفاظت از این حیوانات است. در واقع باید گفت که این توله ها حتی اگر در اسارت زنده بمانند در طبیعت مرده هستند.

وی ادامه می دهد که مدام گفته می شود اقدامات زیادی برای آموزش جوامع محلی توران انجام شده است. این اتفاق نشان می دهد که ما همچنان در آموزش و اطلاع رسانی به جوامع محلی عقب هستیم و به اندازه کافی خوب انجام نمی شود. باید تلاش بیشتری برای آموزش جوامع محلی مانند گله داران و چوپانانی که جامعه هدف ما هستند، صورت گیرد.

معماریان می گوید تنها منطقه مهم باقی مانده برای پرورش یوزپلنگ توران است. اما چوپان می تواند کوچولو را بگیرد و از طبیعت جدا کند. اگر آنها را بدون مادرشان دیدید باید آنها را به محیط زیست گزارش دهید نه اینکه آنها را حذف کنید. این احتمال وجود داشت که مادر توله ها به جستجوی غذا برود، بنابراین محیط بانان می توانستند توله ها را از راه دور تماشا کنند و اگر مادر نیامد، راه حلی برای آن بیاندیشند.

وی در ادامه تاکید کرد: این توله ها هنوز بسیار نابالغ هستند و نباید از مادر جدا می شدند اما مادر دیگر حاضر به پذیرش آنها نیست و باید برای حفظ آنها تدبیری اندیشید.

معماریان معتقد است که مافیایی وجود دارد که حیوانات شما را از طبیعت به اسارت می برد و توضیح می دهد: وضعیت پیدا شدن این دو توله نیز بسیار مشکوک است. فیلمی از این چوپان منتشر شد که در کنار این دو توله گرفته شده بود و چوپان در حال صحبت با او بود. هر کس فیلم را دیده باشد به راحتی متوجه می شود که این داستان یک فیلم تخیلی است زیرا چوپان بدون هیچ اطلاعی در همان لحظه به فیلم می گوید که این دو توله ماده هستند و منتظر است تا توله ماده بیاید و او پیدا شود. .کوچولوها رو رها کن.

وی ادامه می دهد که فیلم کاملا جعلی است، مافیای بزرگ اسارت حیوانات وجود دارد و سال هاست در این منطقه فعالیت می کند، اما نکته اینجاست که باید در مورد این توله سگ تحقیق شود تا مشخص شود آیا این توله سگ عمدا پشت یک داستان بود یا نه؟

یوسه با ابهامات فراوان

محمدعلی یکتانیک، کارشناس حیات وحش درباره کشف این دو قلاده گرگ نظر متفاوتی دارد. او توضیح می دهد که مدتی است برنامه ریزی هایی برای اسارت یوزپلنگ ها وجود دارد که بسیار مبهم است. وی با بیان اینکه همین چند سال پیش با وجود قرنطینه کرونا، تعدادی از یاک ها از زیستگاه خود در تهران جدا و با رابطی کمتر از حد استاندارد به سمنان منتقل شدند، گفت: یک یوزپلنگ وحشی هم به دام افتاد و حالا سناریوی تکراری توله و چوپان مطرح شد.

او ادامه می دهد که یک چوپان خیلی بهتر از محیط بانان می داند که نباید به حیوانات کوچک دست بزند. از طرفی این توله ها آنقدر کوچک هستند که هنوز چشمانشان باز نشده است و طبق تجربه یوزپلنگ مادر در آن سن و همچنین در این هوای سرد هرگز توله های خود را رها نمی کند. به نظر می رسد در گرفتن این توله ها عمدی صورت گرفته و قانون باید در مورد این چوپان اعمال شود.

یکتانیک خاطرنشان می کند که زایمان نکردن ولورین ها در پاییز کاملا اشتباه است. در مورد این یوزپلنگ مادر به نظر می رسد که توله های او در بهار متولد شده و در دوران شیردهی مرده و سپس در دوران شیردهی دوباره جفت گیری کرده اند که نشان می دهد این یوزپلنگ بسیار قوی بوده و در فصل پاییز به دنیا آمده است و هیچ منافاتی با طبیعت ندارد. رفتار این حیوان

این کارشناس حیات وحش با اشاره به اینکه افراد ناشناس زیادی برای تکثیر در اسارت تلاش می کنند، ادامه می دهد: به نظر می رسد این توله ها دزدیده شده اند و اگر مسئولان محیط زیست واقعا به این گونه اهمیت می دهند، این ماجرا باید بسته شود. به درستی پیگیری کنید. “

به گفته وی، این یوزپلنگ ها وحشی هستند، نه نیازی به تهیه غذا برای آنها و نه تمهیدات دیگری وجود دارد، تنها نکته ای که در مورد این یوزها می توان ذکر کرد این است که باید از آنها محافظت شود. این توله های یافت شده در صورت زنده ماندن، شانسی برای بازگشت به طبیعت ندارند و با فرض اینکه در اسارت به 100 عدد برسند، باز هم تاثیری در بقای یوزپلنگ در طبیعت نخواهد داشت.

وی با انتقاد از اینکه یک یوزپلنگ غالب در منطقه به اسارت گرفته شد و نتیجه آن پیروز شد، ادامه داد: این یوزپلنگ باید در طبیعت می ماند و ژن را منتقل می کرد زیرا بقای ژن برتر در طبیعت مهم بود. در واقع با بی مسئولیتی و سوء مدیریت داریم نماد پاسداری از ایران را تخریب می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید