تالاسمی از علت تا درمان/ تولد 83 بیمار تالاسمی جدید در سیستان و بلوچستان


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912271

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار مبتلایان به تالاسمی در کشور را به خود اختصاص داده است و از ابتدای سال جاری تاکنون 83 بیمار تالاسمی ماژور به تعداد بیماران قبلی استان اضافه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر هامون، تالاسمی یکی از شایع ترین اختلالات خونی است که در آن تعداد هموگلوبین و گلبول های قرمز در بدن فرد مبتلا کمتر از حد طبیعی است، هموگلوبین یک مولکول پروتئینی است که در گلبول های قرمز وجود دارد و به سلول های خونی اجازه می دهد. برای حمل اکسیژن، منجر به تخریب بیش از حد گلبول های قرمز و ایجاد کم خونی می شود.

تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع تالاسمی تالاسمی بتا است. این بیماری خود انواع مختلفی دارد که بتا تالاسمی مینور است. کسانی که از تالاسمی مینور رنج می برند در واقع بیمار نیستند و گاهی علائم آن خفیف و خفیف است و خون را نشان می دهد.

این بیماران ناقل هستند و می توانند این بیماری را به نسل بعدی منتقل کنند این اتفاق در صورتی رخ می دهد که این ناقلان با بیماران یا ناقلین دیگر ازدواج کنند.

تالاسمی ماژور نوع دیگری از تالاسمی بتا است که در آن ژن های تالاسمی بیشتری در بدن فرد معیوب هستند و به این بیماری مبتلا می شوند، این افراد علائم تالاسمی متوسط ​​تا شدید را نشان می دهند و می توانند به این بیماری مبتلا شوند. تا آن را به نسل بعدی منتقل کند. شدت علائم در این افراد بستگی به میزان بیماری دارد.

انتقال خون در سیستان و بلوچستان از سال 61 با حدود 4500 خونگیری در سال آغاز شده است که در حال حاضر به حدود 70000 واحد در سال می رسد.

خستگی، ضعف و رنگ پریدگی شایع ترین علائم در بیماران تالاسمی است

فریبا حیدری مسئول جذب اهداکنندگان برای انتقال خون در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تالاسمی یک اختلال خونی است که باعث می شود بدن گلبول های قرمز سالم کمتری تولید کند و هموگلوبین کمتری نسبت به حالت طبیعی داشته باشد، یعنی هموگلوبین. پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به بقیه بدن حمل می کند.

وی با اشاره به علائم تالاسمی افزود: خستگی، ضعف، رنگ پریدگی یا زردی پوست، بدشکلی های استخوانی به ویژه استخوان های صورت، کندی رشد، اتساع شکم، تیرگی ادرار، خواب آلودگی و خستگی، درد قفسه سینه از شایع ترین علائم هستند. بیماران تالاسمی

حیدری تصریح کرد: برخی از نوزادان در بدو تولد علائم تالاسمی را نشان می دهند، در حالی که ممکن است در دو سال اول زندگی علائمی از خود بروز دهند، اما افرادی که تنها یک جهش هموگلوبین دارند، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. علائم تالاسمی را تجربه نکنید، کودکان مبتلا به تالاسمی ضعیف تر از سایر کودکان هستند.

مسئول جذب اهداکنندگان انتقال خون در استان از عوامل افزایش خطر ابتلا به تالاسمی در افراد می‌داند: سابقه خانوادگی تالاسمی که این بیماری از طریق ژن‌های جهش یافته هموگلوبین از والدین به فرزندان منتقل می‌شود، به ویژه: تالاسمی بیشترین شیوع را دارد. اغلب در گروه های قومی آفریقایی، آمریکایی و مدیترانه ای و جنوب شرقی.

وی با اشاره به تاثیر تالاسمی بر بارداری بیان کرد: تالاسمی می تواند مشکلات مختلفی را در رابطه با بارداری نیز ایجاد کند چرا که این اختلال بر رشد اندام های تناسلی تاثیر می گذارد و زنان مبتلا به تالاسمی با مشکلات باروری مواجه می شوند.

حیدری ادامه داد: بارداری می تواند خطراتی مانند افزایش خطر عفونت، دیابت بارداری، مشکلات قلبی، کم کاری تیروئید، افزایش تعداد تزریق خون، کاهش تراکم استخوان و محدودیت رشد جنین در زنان مبتلا به تالاسمی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان با حدود سه هزار و 300 نفر بیشترین تعداد مبتلایان به تالاسمی را دارد و نیاز سالیانه خون حدود 140 هزار واحد است.

این مسئول تصریح کرد: در 7 ماهه امسال تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون 42 هزار و 275 نفر بوده که از این تعداد 34 هزار و 115 نفر موفق به اهدای خون شدند.

حیدری گفت: با توجه به نیاز شدید استان به خون و فرآورده های خونی، 35 هزار واحد خون از طریق شبکه سراسری خون رسانی کشور تامین شده است.

وی گفت: درصد نوزادان مبتلا به تالاسمی 83 نفر بوده که در سال های 1400 و 1399 این درصد 95 نفر بوده است.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان به دلیل عدم ثبت رسمی ازدواج، نبود مشاوره قبل از ازدواج و وجود نگرش های منفی در زمینه سقط جنین، شاهد تولد جدید بیماران تالاسمی در استان هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید