تامین منابع گاز مورد نیاز استان ها با جایگزینی گاز و تعرفه های پلکانی


زمان: 09:01h
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813076

کارشناس انرژی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات وزارت نفت تعرفه گذاری تدریجی مصرف گاز است، گفت: این اقدام توانسته بحران کمبود گاز در کشور را کاهش دهد. تامین منابع گاز مورد نیاز استان ها.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بررسی ها نشان می دهد که اقدام وزارت نفت در تعرفه های مرحله ای مصرف گاز و اصلاح تعرفه ها، به عنوان حامل انرژی در قانون هدفمندی یارانه ها برای کنترل مصرف «مشترکان گران قیمت خانگی» و اجرای این سیاست، موجب خواهد شد. برای کاهش شدت انرژی موثرتر باشد مصرف کنندگان با مصرف بالا سیستم تعرفه و فروش منابع دولتی را عادلانه تر می کنند.

بر اساس سیستم محاسباتی فعلی که برای تعرفه گاز اعمال می‌شود، هرچه مشترکان بیشتر مصرف کنند، یارانه‌های پنهان بیشتری دریافت خواهند کرد.

در این خصوص افشین گلم علیپور کارشناس انرژی پژوهشگاه اقتصاد مقاومتی به خبرنگار راه دانا گفت: وی گفت: ایران چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان است و سرانه مصرف انرژی در کشور ما 80 درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

وی افزود: 16 درصد منابع گازی در کشور ما تولید می شود، اما مصرف انرژی در کشور ما هر سال در حال رشد است، بنابراین مدیریت مصرف سوخت گاز در کشور ما بسیار مهم است، به طوری که امسال شاهد رکورد مصرف در کشور بودیم. بخش گاز، اما وزارت نفت اقداماتی را برای کنترل این موضوع انجام دهد تا ایران در این زمینه با بحران مواجه نشود.

کارشناس انرژی پژوهشگاه اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مهمترین اقدامات وزارت نفت برای کاهش مصرف سوخت، تعرفه گذاری تدریجی مصرف گاز است که توانسته از بحران کمبود گاز در کشور رهایی یابد. ایالت. “برگزار نشد.

گلم علیپور گفت: در حال حاضر سرانه مصرف نهایی گاز طبیعی ایران 6.6 برابر میانگین جهانی است و آمارها نشان می دهد طی یک دوره ده ساله مصرف گاز در کشورمان 52 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: عمده مصرف گاز در مناطق سردسیر است که خانواده ها مجبور به مصرف این میزان گاز هستند، از این رو وزارت نفت علاوه بر تعرفه های تدریجی به فرهنگ مصرف و آموزش مشترکان خود روی آورد.

این کارشناس انرژی همچنین تصریح کرد: سیستم های گرمایشی در کشور از استانداردهای کافی برخوردار نیستند و اکثر بخاری ها از کلاس G و F هستند و از طرفی پکیج ها، رادیاتورها و موتورخانه از نظر مصرف در وضعیت خوبی قرار ندارند، بنابراین ما باید مصرف گاز را از همه لحاظ افزایش دهیم، ایشان توجه کردند تا بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم.

گلم علیپور گفت: حدود 50 درصد گاز مصرفی کشورمان در حوزه خانوار است که در فصل زمستان به 70 درصد می رسد از این رو به کاهش مصرف در این بخش توجه ویژه ای داشت.

وی افزود: وزارت نفت برای رفع کمبود گاز کشور به سوآپ گاز با ترکمنستان روی آورده است که علاوه بر درآمدزایی ارزی برای کشورمان، می تواند مزایایی از جمله تامین منابع گاز مورد نیاز استان ها داشته باشد. “

این کارشناس انرژی در پایان خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد وزارت نفت بر گسترش همکاری های اقتصادی با همسایگان و تلاش برای برقراری مجدد روابط گازی خود با ترکمنستان که با اقدامات دولت قبلی تیره شده بود، متمرکز شد. قرارداد تبادل گاز ایران و ترکمنستان روابط اقتصادی دو کشور رو به بهبود است و پس از گذشت بیش از پنج سال تجارت گاز بین دو کشور از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید