تاکید بر جایگاه پژوهش در مدارس موضوع مهمی است/تحقیق باید تقاضا و نیاز محور باشد


ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915308

رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه پژوهش در کشور برای رفع مشکلات باید مطالبه گرانه و نیاز محور باشد، گفت: آموزش و پرورش باید اقدامات موثری برای تاکید بر جایگاه پژوهش در بین دانشجویان انجام دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در سالن اجتماعات دانشگاه قم برگزار شد، گفت: از امروز تا پایان هفته، هفته پژوهش است. به نام و در سراسر کشور برنامه ها برگزار می شود.
وی ادامه داد: به بهانه هفته پژوهش باید سعی کنیم ابعاد پژوهش علمی، الزامات پژوهش علمی، سوالات مختلف پژوهشی و خدماتی را که پژوهش به توسعه کشور و توسعه عمومی انجام می دهد، بشناسیم. محیط فرهنگی مردم
سرپرست دانشگاه قم با اشاره به اینکه پژوهش همیشه زنده است و باید زنده باشد، گفت: هفته پژوهش یک هفته نمادین است و در طول سال به موضوع پژوهش پرداخته می شود.
وی افزود: مرکز علمی بدون پژوهش بن بست است و پژوهش امری ماندگار است. رشد پیشرفت باعث رشد و پیشرفت در علم، سیاست، اقتصاد و فرهنگ خواهد شد.
حجت الاسلام شریفی با اشاره به اخلاق در پژوهش علمی گفت: اخلاق در پژوهش علمی یکی از موضوعات مهم در پژوهش علمی است و این یکی از موضوعات این موضوع است. در ایران برخی از مراکز علمی از این ناهنجاری اخلاقی رنج می برند.
وی افزود: اخلاق پژوهش باید در این هفته پررنگ شود و به این موضوع توجه ویژه شود.
رئیس دانشگاه قم با اشاره به اقتصاد پژوهشی گفت: یکی از مواردی که در دنیا بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته، اقتصاد پژوهشی است و در این راستا دولت ها سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهند و توجه ویژه ای به این موضوع دارند.
وی تاکید کرد: در اسناد اولیه ما قانون اختصاص 4 درصد از بودجه کشور به تحقیقات علمی وجود دارد اما در حال حاضر به این موضوع توجه جدی نمی شود و کمتر از 1 درصد بودجه به تحقیقات علمی اختصاص می یابد.
حجت الاسلام شریفی در ادامه بر اقتصاد پژوهش علمی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از پیشرفته ترین کشورهای علمی دنیا هستیم، توجه خاصی به موضوع پژوهش علمی نشده است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب توجه ویژه ای به موضوع پژوهش و علم داشتند که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.
سرپرست دانشگاه قم با اشاره به فرهنگ پرسشگری گفت: باید از کودکی فرهنگ پرسشگری را به کودکان آموزش دهیم و روحیه پرسشگری را به آنها منتقل کنیم. در این زمینه آموزش و پرورش سهم بزرگ و مهمی دارد.
وی ادامه داد: تاکید بر جایگاه پژوهش در مدارس موضوع مهمی است و در همین ارتباط امروز زنگ پژوهش در مدارس سراسر استان نواخته شد.
حجت الاسلام شریفی با اشاره به اولویت های پرسش پژوهشی اظهار داشت: شناخت اولویت های پژوهشی موضوع مهمی است. بسیاری از مطالعات به ویژه در علوم انسانی اولویت بندی نمی شوند و محقق به انجام تحقیقات انتزاعی محض می پردازد.
وی گفت: سالانه هزاران مقاله و پایان نامه در کشور نوشته می شود و اگر این نوشته ها مطالبه گر و نیاز محور باشد بسیاری از مشکلات کشور حل می شود. بدیهی است پژوهش در کشور برای توسعه کشور و احیای تمدن نوین اسلامی اولویت های زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه قم با اشاره به جایگاه پژوهشی استان قم گفت: استان قم در حوزه علمی پژوهشی مزیت های بسیاری دارد و پژوهشگران برجسته زیادی دارد.
وی افزود: استان قم از نظر پژوهشی وضعیت خوبی روی کاغذ دارد اما در عمل نیازمند همدلی بیشتر مسئولان استانی و هم افزایی و هماهنگی بیشتر مراکز علمی با یکدیگر در موضوع پژوهش هستیم تا بتوانیم در 10 مکان برتر کشور.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید