تا زمان لغو ارز 4200 تومانی، قیمت شیر ​​خام افزایش نمی یابد


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837784

رئیس هیات مدیره اتحادیه کشاورزی گفت: تا زمانی که دولت ارز 4200 تنی را حذف نکند، قیمت شیرخام با نرخ روز عرضه می شود و فعلا افزایش قیمت نخواهیم داشت. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سالانه بیش از 11 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود که هشت میلیون تن آن وارد صنعت می شود و مابقی به مصرف سنتی و شخصی می رسد. بنابراین با توجه به پایدار نبودن این محصول دامی، دامداران باید سریعاً آن را در اختیار کارخانه ها و مصرف کنندگان قرار دهند.

در سال گذشته بر اساس نرخ تورم و قیمت مصوب دام، قیمت یک کیلوگرم شیر خام با 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار تیرماه سال گذشته 6400 جلد تعیین شد و این تغییر قیمت هر سال در حال انجام است. سال در شیر خام.برای زنده ماندن در صنعت دامداری.

بر اساس مصوبه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم ذرت 1900 تن، جو 1800 تن، کنجاله سویا 3700 تن و سبوس هزار و 400 تن بود.

اگرچه دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای حمایت از بخش کشاورزی و صنعت دامپروری به کار گرفته است، اما اجرای سیاست ارزی 4200 تنی و چند نرخی دولت اهدافی مانند جلوگیری از افزایش هزینه خانوارهای ایرانی و بهبود وضعیت کشاورزان را در پی دارد. تقویت تولید داخلی و ایجاد رانت های فراوان که ضربه هولناکی به دام ها وارد کرد.

دولت اکنون با برنامه حذف ارز ترجیحی سعی دارد این ضررها را جبران کند تا تولید با حمایت و یارانه دولتی به فعالیت خود ادامه دهد.


تغییر قیمت شیر ​​خام با حذف ارز ترجیحی

سیداحمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران ایران، روز دوشنبه در گفت وگویی گفت: هر ساله با توجه به نرخ جهانی نهاده ها، تورم و هزینه های تولید، قیمت شیرخام مبنایی است. محصولات لبنی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد هزینه هر کیلوگرم شیرخام با 3.2 درصد چربی و بار میکروبی کمتر از 100 هزار و 9 هزار و 400 تن است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران ایران، اختصاص 4200 تن را دلیلی برای اجاره برخی سودآور دانست و تصریح کرد: پیشنهاد جهاد کشاورزی تومانا است.

وی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت هر کیلوگرم ذرت 12 هزار تن، جو 12 هزار تن، کنجاله سویا 17 هزار تن و سبوس 6 هزار تن خواهد بود که رقم قابل توجهی است. بنابراین چاره ای جز افزایش قیمت شیر ​​خام نیست.

وی افزود: تا زمانی که دولت ارز 4200 تومانی را حذف نکند، قیمت شیرخام با نرخ روز عرضه می شود و فعلا افزایش قیمت نخواهیم داشت.

مقدسی افزود: مواد اولیه مورد نیاز صنعت دامپروری کشور در اردیبهشت ماه هنوز وارد سامانه بازار نشده است و انتظار می رود دولت برای کمک به تولید مواد اولیه لازم، این قطعه ضروری را به موقع بارگیری و تحویل دهد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید