تبادل اقتصادی پایانه های مرزی سیستان و بلوچستان از مرز 2 میلیون تن گذشت/ فرآورده های نفتی و سیمان عمده ترین کالاهای حمل شده است.

ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۳
کد خبر: 1794482

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان:

فعالیت‌های گسترده بدون بسته شدن پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان، علی‌رغم شیوع ویروس منحوس کرونا، به تبادل اقتصادی بیش از ۲ میلیون تن منجر شده است.

در حالی که تجارت و ترانزیت یکی از مهمترین مزیت های سیستان و بلوچستان است، این منطقه به دلیل مرز طولانی و وجود آب های آزاد جهانی و همسایگی ویژه با کشورهای آسیای میانه می تواند نقش مهمی در روابط خود با سایر نقاط داشته باشد. در جهان.

مرزهای طولانی آبی و خاکی، خاستگاه تاریخی تجارت، یافتن مهمترین مسیر تجاری دنیای قدیم (جاده ابریشم)، همراه با روابط قومی، فرهنگی و اجتماعی مردم روستا با مردم آن سوی مرز، موقعیت صادراتی ویژه ای را برای این استان فراهم کرده اند.

در حال حاضر نیز اگرچه شیوع ویروس بدنام کرونا در سال گذشته به کسب و کار آسیب رسانده است، اما نتوانسته از پایانه های مرزی جلوگیری کند، بنابراین فعالیت در این منطقه برای تحقق شعار سال همچنان ادامه دارد.

در این خصوص ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به بیان اقدامات انجام شده پایانه های مرزی میلک و میرجاوه پرداخت و گفت: در سال 99 حجم صادرات از این پایانه 762 هزار و 813 تن و میزان ورودی بوده است. و ترانزیت خروجی 162/402 تن است که از ابتدای سال تاکنون به 431168 تن در صادرات و 205720 تن در Tzanzit رسیده است.

وی افزود: عمده کالاهای حمل شده از این پایانه بنزین، گازوئیل، تره فرنگی، سیمان و مواد غذایی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: صادرات پایانه مرزی شیری در 8 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش داشته که دلیل اصلی آن شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی در ادامه به ارائه پایانه مرزی میرجاوه اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته از ابتدای راه اندازی این پایانه 733/765 تن صادرات و واردات و 138 هزار و 240 تن ترانزیت و خروج از این پایانه انجام شده است. در سال 818/586 تن صادرات و واردات و 980/193 تن میزان ترانزیت ورودی و خروجی است.

کرد خاطرنشان کرد: عمده کالاهای حمل شده از این پایانه گاز مایع، قیر و هیدروکربن است.

وی گفت: حجم صادرات پایانه مرزی میرجاوه در هشت ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد و واردات بیش از سه برابر شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در بخشی دیگر با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 2 میلیون و 771 هزار و 200 تن بار جابجا شده است، گفت: عمده کالاهای حمل شده در استان فرآورده های نفتی، سیمان و مصالح ساختمانی در سال گذشته است. با افت یازده درصدی مواجه شدیم.

گفتنی است در حال حاضر 70 شرکت و شرکت باربری با 9029 راننده و 6791 ناوگان باری در سه پایانه عمومی باربری سیستان و بلوچستان با میانگین طول عمر 14 سال فعالیت دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید