تبدیل رویه قضایی بانک مرکزی به هیئت نظارت/ هنوز قانون بانکداری اسلامی نداریم

ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800095

دبیر انجمن مالی اسلامی گفت: تا سه سال پیش هیئت فقهی بانک مرکزی فقط نقش مستشاری داشت و نظارتی نداشت، اما حدود سه سال است که حوزه فقهی بانک مرکزی از هیئت مستشاری به هیئت مستشاری تبدیل شده است. یک هیئت نظارت».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر یوسفی مقدم امروز در نشست خبری با بیان اینکه هفتمین همایش مالی اسلامی توسط انجمن مالی اسلامی روز دوشنبه 27 دی ماه در بانک مرکزی برگزار می شود، گفت: هفتمین همایش مالی اسلامی روز دوشنبه هفته آینده در بانک مرکزی برگزار می شود. .

یوسفی مقدم گفت: برگزاری دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت بازرگانی با عنوان MBA و DBA با توافق دانشگاه امام صادق (ع) و همچنین سازمان بورس، مرکز مالی اسلامی و موسسه مالی اسلامی مالزی. تاکنون 5 دوره از این دوره ها برگزار می شود که یک دوره آموزشی برای اعطای دیپلم فارسی و انگلیسی مدیریت بازرگانی به شرکت کنندگان برگزار شده است.

وی همچنین گفت: سایت انجمن مالی اسلامی 300 کتاب و 600 مقاله علمی فارسی را برای ارائه کتاب های مالی اسلامی و مقالات به زبان انگلیسی Shalam ارائه کرده است.

وی گفت: همچنین مصوبات کمیته حقوقی بورس و شورای قضایی بانک مرکزی در سایت انجمن مالی اسلامی منتشر می شود و بخش استفتاء نیز وجود دارد. در این سایت قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، انجمن مالی اسلامی تاکنون 10 دوره حقوقی و غیرحقوقی برگزار کرده است.

دبیر انجمن مالی اسلامی محور هفتمین همایش مالی اسلامی را رموز تجربه جهانی و رویکرد اسلامی تعریف کرد. 23 مقاله به دبیرخانه ارسال شد، 16 مقاله پذیرفته شد و در مجلات علمی و پژوهشی به چاپ رسید. اسلامی منتشر می شود.

یوسف مقدم در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کمیسیون حقوقی بورس و شورای فقهی بانک مرکزی هنوز مردم فکر نمی کنند تحول اساسی در بورس یا بانک اتفاق افتاده است، گفت: از سوی بانک مرکزی تلاش نکنید بررسی مسائل فقهی در بانک مرکزی حدود سه سال است که رویه قضایی بانک مرکزی از هیئت مستشاری به هیئت نظارت تبدیل شده است.

وی افزود: در اوایل انقلاب قانون بانکداری بدون ربا تدوین شد و قانون بانکداری اسلامی هنوز تدوین نشده است و تنها دو سال است که به قوه قضائیه اختیار نظارت داده شده است و جلسات این شورا در حال برگزاری است. جدی تر برگزار می شود.” از زمان حضور آقای صالح آبادی در بانک مرکزی، جلسات این شورا به صورت هفتگی برگزار می شود.

دبیر انجمن مالی اسلامی همچنین گفت: در زمینه قراردادهای بانکی، گاهی عدم آگاهی افراد باعث می شود که مطالعه و درک قراردادهای بانکی نداشته باشند و وکلا را با قراردادهای قرض الحسنه اشتباه بگیرند، در حالی که این نوع قراردادها متفاوت است. «بنابراین کسب و کار بانکی در کشور باید در جهت اصلاح رویه های بانکی حرکت کند.

وی افزود: به گفته حقوقدانان حوزوی از کوم، از کمیسیون فقه سازمان بورس و همچنین از نظرات اقتصاددانان، حقوقدانان و کارشناسان مالی در این کمیسیون برای روشن شدن موضوع اعضای کمیسیون فقه استفاده می شود. “

به گفته وی، نقش شورای نگهبان در مصوبات مجلس، شورای فقهی بانک مرکزی و فقهی سازمان بورس نیز بر عهده این دو گروه مالی است.

دبیر انجمن مالی اسلامی درباره استفاده از اموال و وجوه اهدایی در ابزارهای مالی نیز گفت: هدیه به عنوان ابزار مالی اسلامی در بازار استفاده می شود و اولین اوراق اهدایی در بازار سرمایه ایران منتشر شد، اما استفاده از وجوه شرعی به طور موثر در بازار مالی اسلامی برداشت شده است.

به گفته یوسفی، تنها کشوری که کل نظام مالی آن مبتنی بر ابزارهای اسلامی است سودان است، اما کشورهای دیگر مانند بحرین یا مالزی دو نوع نظام مالی اسلامی و سیستم مالی متعارف دارند.

وی گفت: اگرچه ابزارهای اسلامی در سیستم مالی ایران قوی تر و بیشتر است، اما ابزارهای مالی در مالزی بیشتر شناخته شده است زیرا اولاً انگلیسی زبان دوم مالزی است و این کشور تحریم نمی شود، بنابراین توانسته است به دنیا ارائه کند و ما هنوز نتوانسته‌ایم ابزارهای مالی خود را به دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید