تبریک قالب شعر آینده خواهد بود


ساعت: 16:35
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877619

یوسف علی میرشکاک در نشست نقد و بررسی کتاب شمعدان گفت: مردم آن روزگار به دلیل مشغله زیاد حوصله خواندن شعرهای بلند را ندارند، رباعی قالب شعر آینده خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف علی میرشکاک در مراسم نقد نقد شامل منتخبی از رباعیات سال های 1383 تا 1399 عرفان پور در 30 خرداد توسط مرکز آثار ادبی حوزه هنری در تالار طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. با اجرای محمود حبیبی کاسبی گفت: رباعی بیرون، هایکو و کاذب است اما در این کتاب با رباعیاتی مواجه هستیم که ماندگار خواهند بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از رباعیات خوانده اند، اما این بدان معنا نیست: رباعیات بر خلاف دیگر قالب های شعر متعلق به شعر فارسی است و عرب ها نمی توانند از آن استفاده کنند.

میرشکاک گفت: اگر تمدن بشری فرصت تداوم داشته باشد قالب اشعار در آینده رباعی خواهد بود زیرا انسان امروزی دیگر فرصت سخنرانی طولانی را ندارد.

این شاعر گفت: البته تا جایی که امروزه امکان سرودن رباعی وجود دارد، قالب دو موومانی غیر ممکن خواهد بود و رقیبی جز بابا طاهر وجود ندارد.

وی افزود: شاید علت زاده نشدن بیت این باشد که خاستگاه این قالب شعری عاطفه ای انسانی است که حضرت حق عنایت کرده و به دیگری نداده است.

وی با بیان اینکه در رباعیات عرفان پور با تصاویری مواجه هستیم که اغلب معطوف به معنا هستند، افزود: رباعیات تصویری دارای معنا و جذابیت خاصی است.

میرشکاک یکی دیگر از ویژگی های رباعیات میلاد عرفان پور را به طور عام و خاص مربوط به این اشعار می داند و می گوید: رباعیات سایر شاعران معاصر بیشتر درباره املاک بوده و عامه مردم آن را درک نمی کنند.

او یکی دیگر از ویژگی های رباعیات را در کتاب شمعدان ها بیان می کند، مانند استفاده از تصاویر زیبا و روایت وارونه.

این پژوهشگر با بیان اینکه امروز نمی توان انتظار جریان هایی در شعر داشت، گفت: قالب اصلی شعر کهن فارسی ابتدا قصیده و سپس شعر بود، اما امروزه با خلق شاهکارهایی مانند اشعار عرفان پور، رباعیات برای جامعه و این قالب جذاب شده است. به زودی محبوب ترین است. این اتفاق بین شاعران و مخاطبان می افتد.

مرتضی امیری اسفندقه منتقد ادبی با اشاره به رباعیات موفق عرفان پور در کتاب شمعدان ها گفت: میلاد واقعا شاعر ادبیات انقلاب است. عرفان پور یکی از بهترین رباعیات خانه های مدرن است که ادامه دهنده راه رباعیات بزرگی چون قیصر امین پور، سید حسن حسینی، بیژن ارژن و ایرج زبردست است.

وی درباره رباعی گفت: بیدل دهلوی شاعری بود که اولین و آخرین شعر خود را به صورت رباعی خواند.

وی با اشاره به اشعار عرفان پور گفت: میلاد رباعی شاهنشاه را جایگزین می کند و حتی به آن اضافه می کند.

امیری اسفهدا گفت: رباعی قالب شعر امروز و فردا و نوعی برقراری روابط عام و خاص است.

میلاد عرفان پور، صاحب مجموعه رباعیات «شمعدان» نیز در این نشست تاکید کرد: اگر در رباعیات من جذابیتی هست لطف حق است و تقدیم به لحظاتی که خداوند دستان شاعران را می گیرد تا بخشی از آن را نشان دهد. پادشاهی او .

«شمعدان ها» شامل 177 رباعی از میلاد عرفان پور است که در سال های 83 تا 99 سروده است و در کتاب برادرم حیا، پاییز بهار است که در آن عاشق شد، شاه، جشن فراموشی، ناخوانده، از پایان مجلس منتشر شده است دیدنی و عاشقانه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید