تبلیغات نهضت ملی مسکن و خزانه خالی دولت سیزدهم

تبلیغات نهضت ملی مسکن و خزانه خالی دولت سیزدهم

گروه اقتصاد: نگرانی متقاضیان مسکن از افزایش قیمت ها در سال آینده موضوعی است که پس از بررسی بودجه 1402 متوجه آن خواهیم شد، چرا که در این لایحه بودجه ای برای طرح ملی مسکن و سایر طرح های مسکنی که دولت سیزدهم وعده داده بود در نظر گرفته نشده است!

هر ساله این روزها خبر واگذاری لایحه بودجه و تخصیص بودجه به نهادهای مختلف سوژه داغ بسیاری از رسانه ها است و همه ساله همه رسانه ها به دنبال لایحه های مختلف بودجه هستند اما امسال برخلاف همه سال های گذشته به دلیل اینکه حوزه مسکن یکی از بحث های مهم اقتصاد کشور است اما در لایحه بودجه امسال بودجه ای برای این بخش پیش بینی نشده است و همین امر باعث بی توجهی به حوزه مسکن شده است. از سوی دولت این بار برخلاف سال های گذشته؛ این در حالی است که دولت وعده های مختلفی برای رشد و شکوفایی بازار مسکن داده است که باعث دلگرمی بسیاری از متقاضیان مسکن خواهد شد.

جایگاه طرح های مسکن در بودجه 1402 چگونه است؟

البته در لایحه بودجه سال 1402 به خانواده های دارای چهار فرزند یا بیشتر یک قطعه یا واحد مسکونی به صورت رایگان اختصاص داده شده بود، همچنین قبلاً بر اساس قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانان، دولت به خانواده های دارای فرزند سوم و بیشتر اعطا می کرد. پس از تصویب این قانون قطعه 200 متری به قیمت دولتی توزیع می شود. مصوبه این طرح شهریورماه سال جاری به تصویب هیات وزیران رسید اما این طرح هنوز اجرایی نشده است.

در همین زمینه فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن گفت: متاسفانه امسال در بودجه 1402 بودجه ای در حوزه مسکن در نظر گرفته نشده است و این به دلیل نیاز بازار به افزایش بودجه در سال است. مطابق با ساخت و ساز و تامین مسکن مردم به گفته ایلاتی، به نظر وی، به نظر می رسد این بار در حوزه مسکن، شیطنت های سازمان برنامه و بودجه توانسته بودجه ای برای موضوع مسکن اختصاص ندهد. وی افزود: امیدواریم اعضای کمیسیون عمران مجلس برای این موضوع چاره اندیشی کنند و به فکر منابع حوزه مسکن باشند.

اگرچه سازمان برنامه و بودجه سال گذشته منابع زیادی را در زمینه تسهیلات مسکن روستایی اختصاص داد، اما این منابع تا آخرین لحظه بین متقاضیان توزیع نشد و منجر به توقف و تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی شد. بانک ها باید 360 هزار میلیارد تومان در این بخش در نظر گرفته شوند اما تاکنون هیچ بانکی در این بخش همکاری مناسبی نداشته و همین امر باعث کندی روند اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن شده است.با توجه به وعده دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی. ، اما عدم تخصیص این بودجه و منابع مالی دلیل کندی اجرای این پروژه ها است.

دیدگاهتان را بنویسید