تب و بدن درد اولین نشانه آبله میمون است

تب و بدن درد اولین نشانه آبله میمون است

روز جدید این کارشناس بهداشت عمومی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از آبله کمتر از یک درصد است و عوارض آن از جمله عفونت قرنیه باعث مرگ بیمار می شود.

احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی گفت: اولین علائم بیماری میمون شامل تب، بدن درد و سردرد است.

پس از التهاب غدد لنفاوی، آبله در صورت، کف دست و پشت زبان و زبان بیمار ایجاد می شود. دوره کمون آبله میمون بین 6 تا 13 روز و در مواردی تا 21 روز می باشد و پس از سه تا چهار هفته بیمار بهبود می یابد.

وی افزود: هنوز مدرکی مبنی بر اپیدمی شدن این بیماری نداریم، اما سیستم درمان بیماری ایران باید هوشیار بوده و همه تحولات را رصد کند. کشورهای جهان نگران افزایش ابتلا به این بیماری هستند اما انتقال ترس و استرس به افراد مبتلا به این بیماری رویکرد اشتباهی است و راه درست کنترل این بیماری باید بر اساس شواهد باشد.

مهری گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون کمتر از یک درصد است و عوارض آن مانند عفونت قرنیه، سپسیس و التهاب باعث مرگ و مرگ بیمار می شود. درمان خاصی وجود ندارد و بیماران پس از سه تا چهار هفته به صورت علامتی درمان خواهند شد.

وی گفت: انتقال از طریق قطرات تنفسی می تواند هشدار دهنده باشد. بسیاری از علائم اولیه آپاندیسیت مشابه بیماری عروق کرونر قلب است. تشخیص بیماری از طریق PCR خاص و همچنین برخی علائم خاص است. این بیماری در گاز گرفتن حیوان آلوده، تماس با حیوان بیمار و انتقال از طریق قطرات تنفسی بین دو نفر و در برخی موارد از طریق تماس جنسی گزارش شده است.

مهری می گوید در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شیوع ویروس آبله میمون و شناسایی 140 مورد خاص این ویروس در چندین کشور از جمله انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و آفریقا منتشر شده و باعث نگرانی مردم شده است.

وی افزود: این بیماری ویروسی در سال 1958، ویروس آبله در میمون ها و سپس در انسان در سال 1970 کشف شد، اما بسیار نادر بود. در سال های گذشته بیماری آبله به صورت منفرد، محدود و بیشتر در آفریقای مرکزی و غربی تشخیص داده می شد، اما اکنون این بیماری به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید