“تب کریمه کنگو” در کمین کشتار غیربهداشتی / وضعیت شیوع تب برفکی در استان مرکزی وخیم نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن شانگی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با بیان هشدارها برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا رکورد (CCHF) این یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است و در صورت آلوده شدن، در صورت عدم درمان می تواند تا 40 درصد منجر به مرگ شود..

شانگی ادامه داد: راه انتقال این بیماری به انسان می تواند از طریق گزش کنه های آلوده و یا تماس انسان با خون، ترشحات و احشاء دام آلوده باشد.

وی ادامه داد: این بیماری با شروع فصل تابستان و فعالیت حشرات، کنه ها و بندپایان شیوع پیدا می کند و یکی از راه های مهم پیشگیری از آن مبارزه با انگل های خارجی به ویژه کنه ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تب کریمه کنگو در دام هیچ علامتی ندارد و با سرایت به انسان متوجه شیوع آن می شویم.

شانگی گفت: افرادی که با دام و ذبح سر و کار دارند بیشتر در معرض خطر هستند. این بدان معنا نیست که کشاورز متوجه نمی شود و اگر گاو در این شرایط کشته شود، می تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با تاکید بر اینکه عامل انتقال دام کنه‌های آلوده بوده است، گفت: توصیه ما به دام‌داران این است که برای کاهش جمعیت کنه‌ها سمپاشی کنند تا از احتمال انتقال بیماری جلوگیری شود.


از ذبح گاو در خارج از کشتارگاه خودداری کنید

شانگی همچنین به مردم توصیه کرد از ذبح گاو در خارج از کشتارگاه اکیدا خودداری کنند و گفت: بسیاری از دام ها ممکن است بیمار باشند اما علائمی نداشته باشند، بنابراین در صورت ذبح حیوان و تماس فردی با خون، ترشحات یا روده ها. اندام های داخلی او ممکن است بیمار شود.

وی افزود: مردم سعی کنند گوشت مورد نیاز خود را از قصابی ها و مغازه های مجازی عرضه کننده گوشت با برچسب و مهر دامپزشکی تهیه کنند، چرا که دام و لاشه توسط کارشناسان در کشتارگاه بررسی می شود و لاشه ها تا 24 ساعت در یخچال نگهداری می شود. اگر آلوده شود، ویروس به طور کامل ناپدید می شود.

این مسئول بیان کرد: توصیه می کنیم دام در محیط خارج از کشتارگاه ذبح شود و یا در صورت ذبح حتما از ماسک و دستکش و عینک استفاده شود و بعد از کار قبل از هر کاری لاشه را به مدت 24 در یخچال بگذارید. ساعت در فروشگاه اتاق «در دمای صفر تا 4 درجه نگهداری شود و سپس استفاده شود و کشتارگاه با مواد ضدعفونی کننده شسته شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در سال های اخیر موردی از تب کریمه در کنگو در استان مرکزی نداشته ایم و امسال نیز گزارشی از سوی مراکز بهداشتی درمانی استان مبنی بر شیوع این بیماری ارائه نشده است، هرچند که تب خونریزی دهنده از کریمه کنگو گسترده بود.


شناسایی سه طغیان تب در استان مرکزی / بدون شرایط بحرانی و حاد

شانگی در خصوص آخرین وضعیت تب برفکی در استان گفت: امسال در مجموع سه کانون تب برفکی در شهرستان های داودآباد، کمیجان و خمین شناسایی شده است. هشت مورد مرگ گزارش شده است، اما ما نسبت به این بیماری انتقادی نداریم.»

وی پایان دادن به چرخه واکسیناسیون را راهی برای پیشگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد و افزود: واکسن های مختلف داخلی و خارجی موجود است که با تزریق هر یک از این واکسن ها در صورت ابتلا، مرگ و میر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد..

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی رعایت نکردن اصول ایمنی زیستی را یکی از عوامل ابتلا به این گونه بیماری ها دانست و گفت: ضدعفونی و واکسیناسیون دوره ای و ورود و خروج طبق مقررات دامپروری باید رعایت شود. مشاهده می شود، اگر ویروس گسترش یابد، درگیری ایجاد می شود. تله ها را دنبال می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: طرح واکسیناسیون دام های سبک در برابر تب برفکی تا 20 روز آینده آغاز می شود و برای دام های سنگین نیز با کمک دامداران واکسیناسیون در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید