تجمع اعتراضی مردم به خشک شدن دریاچه ارومیه + جزئیات داستان

ده ها نفر از مردم دو شهر آذربایجان غربی در اعتراض به عدم توجه مسئولان به خشک شدن دریاچه ارومیه تظاهرات کردند.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس از تجمع ده ها نفر از مردم عصر امروز شنبه چهارم تیرماه در تقاطع خیابان امام خمینی و عطایی ارومیه خبر داد.

در این تجمع تعدادی از مردم برای دقایقی با سردادن شعارهایی به زبان ترکی با شعارهای «دریاچه ارومیه جان می دهد، مجلس دستور به کشتن می دهد» و «آذربایجان بیدار دریاچه ارومیه تشنه» در اعتراض به مسئولان اعتراض کردند. عدم توجه به خشکسالی از ایجاد دریاچه ارومیه خبر دادند.

پلیس نیز برای برقراری امنیت و آرامش ساعتی در خیابان عطایی ارومیه حضور داشت. پلیس ساعتی پیش اعلام کرد که اشرار را که قصد تخریب اموال عمومی و نقض امنیت مردم را داشتند، شناسایی و دستگیر کرد.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تجمع محدود در شهرستان «نَکده» در آذربایجان غربی شنیده می‌شود که البته سایر شهرستان‌های آن استان مانند میاندوآب و خوی دوران آرامی را تجربه کردند.

شنبه شب علی رغم فراخوان اقوام و برخی کانال های ضد انقلاب، تبریز شاهد تجمعی نبود. مرکز اردبیل و زنجان نیز مانند تبریز با وجود فراخوان گروه های پانتور عصر آرامی را سپری کردند. بررسی های خبرنگار فارس نشان می دهد که تصاویر پخش شده از تجمع مردم در اردبیل قدیمی است.

کارشناسان کاهش چشمگیر نزولات جوی و هزاران حلقه چاه در حوزه آبخوان دریاچه ارومیه را از دلایل اصلی کاهش قابل توجه سطح آب این دریاچه در دو دهه اخیر می دانند.

افزایش سطح دریاچه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون تنها 25 سانتی متر بوده و متاسفانه از 15 خرداد با گرم شدن هوا حدود 22 سانتی متر تبخیر شده است.

حجم آب این دریاچه حدود 48.2 میلیارد مترمکعب برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 44.1 میلیارد مترمکعب و نسبت به سطح اکولوژیکی حدود 13 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

4 روز پیش نمایندگان مجلس با بررسی فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه با محوریت بررسی عملکرد مالی و اجرایی و میزان وام ها موافقت کردند. منادی نماینده تبریز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: انتقال تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه به زودی عملیاتی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید