تحرکات جبهه پایداری برای اجرای طرح نگهداری

تحرکات جبهه پایداری برای اجرای طرح نگهداری

روتر جدید : اجرای طرح نگهداری بدون تصویب مجلس غیرقانونی است

در شرایطی که همچنان جمعی از نمایندگان مجلس و دولتمردان به شدت از عدم اجرای طرح حفاظت صحبت می کنند اما تلاشی پنهان و آشکار بین موافقان و مخالفان این طرح وجود دارد. تلاش هایی که گاه فضا را به نفع هواداران و گاه به نفع مخالفان تغییر می دهد. در این میان نشانه هایی از مهار اینترنت دیده می شود که برخی تحلیل گران آن را اجرای طرح ایمنی تعبیر و تحلیل می کنند. بر اساس برخی گزارش های میدانی و پس از تحولات عجیب روزهای اخیر، قابلیت جستجوی SAFE SEARCH گوگل (که فقط برای کودکان زیر 13 سال است) به صورت پیش فرض توسط زیرساخت مخابرات پیاده سازی شده است. از سوی دیگر، برخی از کاربران نیز از انتقال پرسش های جستجو از گوگل به شبکه ملی اینترنت داخلی صحبت می کنند. اما در میان این نظرات مختلف و در برخی موارد متناقض، این سوال مطرح می شود که طرح نگهداری در چه مرحله ای است؟ هنوز در افکار عمومی است. طرحی که پس از انتخابات ریاست جمهوری 1400 در رأس افکار عمومی قرار گرفت و نگرانی های بسیاری را برانگیخت، اما از خرداد 1400 طراحان این طرح که اکثراً از اعضای جبهه پایداری در کمیسیون فرهنگ بودند، تلاش خود را آغاز کردند. تصویب طرح حفاظت پس از شکست تلاش های اولیه برای تصویب طرح عرصه عمومی، طراحان ایده جنبش زیرزمینی را در قالب اصل 85 طرح ریزی کردند. تلاش هایی که ناکام ماند و به دلیل اطلاع رسانی گسترده مخالفان در کمیته ویژه ماده 85 از دستور کار خارج شد. پس از این مرحله، موافقان طرح به دنبال راه حلی برای اجرای طرح نگهداری در قالب عملیاتی بودند که امکان تعقیب و اعتراض قانونی وجود نداشته باشد. در همین راستا طرح اصلاح دیوان عدالت اداری توسط نمایندگان اصولگرای مجلس با محوریت جبهه پایداری اجرا شد. بلافاصله پس از تصویب این طرح، خبر رسید که محمدباقر قالیباف که بر اساس اعلام برخی نمایندگان قول اجرای طرح نگهداری را در مدت 2 هفته داده بود، پرونده را برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارسال کرده است. این تیر در انحراف جبهه پایداری و اصولگرایان نیز با ورود شورای نگهبان و مجمع عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند بازنگری طرح محدودسازی حوزه نظارت بر روی صحنه آمد. دیوان عدالت اداری تا موضوع در جهت دیگری بررسی شود. برای درک کمی و کیفی مشکل، تراست مصاحبه ای با غلامرضا نوری قزلجه ترتیب داد تا آخرین اخبار مربوط به طرح تعمیر و نگهداری و تلاش تندروها برای تصویب تعطیلی آن را بررسی و بررسی کند. نماینده مردم بستان آباد درباره برخی زمزمه ها درباره اجرای طرح نگهداری به اعتماد گفت: به طور کلی هرگونه تغییر در روند خدمات رسانی به کاربران نیازمند نقشه راه قانونی است. تا زمانی که این نقشه راه قانونی توسط مجلس ارائه نشود، هرگونه محدودیت، کاهش پهنای باند، تغییر در ارائه خدمات و غیره وجود دارد. غیرقانونی هستند و نیاز به اقدامات بیشتر دارند.”

اخبار حاکی از آن است که طرح پدافند سایبری با چراغ خاموش اجرا می شود. امروز برخی از کاربران از راه اندازی قابلیت جستجوی ایمن از شرکت زیرساخت مخابراتی در گوگل خبر دادند. آیا خبر جدیدی هست که مردم از آن اطلاعی نداشته باشند؟
من هم از خیلی از مواردی که شما اشاره کردید اطلاعی ندارم. آخرین خبر مربوط به طرح نگهداری، ارائه طرح به شورای عالی فضای مجازی است. برخی از نمایندگان اشاره کرده اند که این طرح باید در دستور کار مجلس سنا قرار گیرد، اما من هنوز چیزی در مورد آن ندیده ام یا نشنیده ام. اما نکته مهم این است که اگر طرح دفاعی با همان تصویر و شکل محدود کننده قبلی به صحن علنی شود، مجدداً رد می شود و علیرغم تلاش برخی گروه های خاص در مجلس، به رأی گذاشته نمی شود.

تغییراتی که می گویید چیست؟ طرح باید چه چیزی را تغییر دهد؟

چارچوب محدود کننده طرح باید تغییر کند. یعنی باید برگردد و به جای محدود کردن، به سمت بهبود روند خدمت رسانی به مردم برود. طرح پشتیبانی فعلی محدود کننده است، اتهامات جنایی غیر ضروری را برای کاربران تحمیل می کند و در کل رویکرد منفی دارد. اما سنگ بنای طرحی که از نظر فضای مجازی تصویب می شود باید حق دسترسی مردم به اینترنت را به روشی آسان، سریع و ارزان به رسمیت بشناسد. همچنین اگر قرار است در این قانون جرم انگاری لحاظ شود، باید نسبت به افرادی که مانع دسترسی مردم به اینترنت رایگان شده اند، جرم انگاری صورت گیرد. در کنار این نقشه راه باید کاستی هایی را که در حال حاضر وجود دارد نیز پیش بینی کرد. مواردی مانند شایعه پراکنی، فضاسازی های غیر ضروری، جنایات، کلاهبرداری و غیره. نیاز به نقشه راه قانونی است، اما به بهانه این ناهنجاری ها نمی توان دسترسی مردم به فضای مجازی را مسدود کرد. اگر نسخه جدید طرح پدافند سایبری به این نیازها پاسخ می‌داد، می‌توانست مورد توجه نمایندگان قرار گیرد، اما شکل قبلی طرح با این ویژگی‌های نظری و فکری، حتی اگر به صحن علنی راه می‌افتاد، با مقاومت نمایندگان مواجه می‌شد. .

برخی اشاره کرده اند که طرح حذف نظارت دیوان عدالت اداری با ورود شورای فضای مجازی به طرح دفاع همخوانی دارد. نظر شما در این مورد چیست؟

بله بله؛ برای تصویب طرح نگهداری بود که طرح اصلاحی دیوان عدالت اداری تصویب شد. من شخصاً به این موضوع اعتراض علنی کردم و از رئیس مجلس خواستم که مصوبه را پس بگیرد که البته آقای کلیباف اجازه طرح موضوع را نداد. این طرح نوعی بدعت بود و وظیفه قانونگذاری را به نهادهای دیگر محول کرد، اما خوشبختانه شورای نگهبان و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع اعتراض و اعلام کردند که امکان تصویب و ابلاغ این طرح وجود ندارد. .

برخی از نمایندگان اصولگرا اعلام کردند که آقای قالیباف دو هفته قول داده اند که طرح دفاعی را تصویب کنند. آیا رئیس مجلس می تواند چنین قولی بدهد و آیا محدودیت های فعلی محصول وعده آقای قالیباف است؟

رئیس مجلس فقط یک رای دارد. مجلس سازوکار مشخصی دارد و اینطور نیست که رئیس مجلس در کل مجلس وعده تصویب و اجرای فلان طرح را بدهد. مجلس اساسنامه دارد و کارها باید بر اساس آن پیش برود. اگر قرار است طرحی از سوی نمایندگان اولویت بندی شود، باید دارای امضای تعداد معینی از نمایندگان باشد تا به عنوان اولویت پیشنهاد شود. آقای قالیباف فقط می توانند به عنوان نماینده پیشنهاد دهند که طرح نگهداری در اولویت قرار گیرد. در غیر این صورت قانون شأن چندانی برای رئیس مجلس قائل نیست که قول می دهد تا دو هفته یا کمتر طرحی را تصویب کند.

در سخنرانی خود از تغییر شکل طرح نگهداری صحبت کردید. به نظر شما آیا این ظرفیت در جبهه ثبات و برخی از طیف های اصولگرا وجود دارد که از تمایل قبلی خود برای محدود کردن فضای مجازی عبور کنند؟
منظورم این است که طرح حفاظتی که همه می دانند و بیش از یک سال است که در فضای عمومی کشور دست به دست می شود، با همین مضمون، اگر به صحن بیاید، باز هم رد می شود و اکثریت نمایندگان رد می شوند. رای مخالف آن این طرح یک ایده مضر و بیهوده است و با بسیاری از اصول قانون اساسی و حقوق شهروندی در تضاد است. این برخلاف آزادی بیان، جریان آزاد اطلاعات، حق دسترسی مردم به فضای مجازی و اینترنت است و اساسا غیرقابل قبول است. یعنی این طرح با این سبک و سیاق هیچ وقت مورد توجه نمایندگان قرار نمی گیرد. البته بعید است نمایندگان حامی طرح به خواسته های خود عمل نکنند و طرح را به نفع مطالبات مردم تغییر دهند.

اما آیا نهادی می تواند فضای مجازی را بدون تصویب مجلس محدود کند؟

به طور کلی هر نوع تصمیم گیری در این حوزه (و هر حوزه دیگری) نیاز به نقشه راه قانونی دارد. اینکه نهادی بخواهد مصوبه طرح حفاظت را بدون مصوبه مجلس اجرا کند، فکر درستی نیست و اگر دستگاهی چنین اقدامی کرده باشد، مرتکب تخلف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید