تحریم ایران از این کشور/ آیا صادرات نفت ایران مشکلی دارد؟

تحریم ایران از این کشور/ آیا صادرات نفت ایران مشکلی دارد؟

اداره دریانوردی پاناما اعلام کرد که 136 نفتکش را از فهرست شرکت های ثبت شده ای که به طور مستقیم تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران را طی چهار سال گذشته دور زده اند، حذف کرده و دیگر نمی توانند تحت پرچم این کشور حرکت کنند.

اداره دریانوردی پاناما، بزرگترین مرجع ثبت کشتی در جهان، حق استفاده از پرچم خود را برای 136 نفتکش مرتبط با شرکت ملی نفت ایران لغو و ثبت آنها را به حالت تعلیق درآورد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که این تصمیم به دلیل افشاگری سازمان «ائتلاف علیه انرژی هسته‌ای ایران» درباره استفاده ایران از تأسیسات ثبت نفتکش در پاناما برای دور زدن تحریم‌ها بوده است.

این سازمان غیردولتی بانفوذ آمریکایی روز پنجشنبه نهم دی ماه در سایت خود اعلام کرد که فهرست 140 نفتکش را که در نقض تحریم های آمریکا و حمل نفت ایران با پرچم پاناما نقش داشتند، به سازمان دریانوردی این کشور تحویل داده است.

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و عضو هیئت مشورتی ائتلاف علیه ایران هسته‌ای، روز دوشنبه هفته جاری مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست درباره نحوه استفاده ایران از پرچم پاناما و ثبت نفتکش‌ها در این کشور منتشر کرد. آن کشور برای دور زدن تحریم های آمریکا .

این سازمان آمریکایی همچنین فهرست برخی از نفتکش ها را منتشر کرد که ثبت نام آنها توسط کشور لیبریا به دلیل حمل نفت ایران متوقف شد و پس از آن ثبت نام آنها در پاناما انجام شد.

اکنون اداره دریانوردی پاناما اعلام کرده است که 136 نفتکش را از فهرست شرکت های ثبت شده که در چهار سال گذشته به طور مستقیم تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران را دور زده اند، حذف کرده است و دیگر نمی توانند تحت پرچم آن کشور حرکت کنند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها، از لغو ثبت نام نفت‌کش‌های مرتبط با ایران خبر داد و نوشت که عرضه نفت خام ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده و امسال شروع قدرتمندی داشته است.

آمارهای واحد رهگیری نفتکش‌های سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای نشان می‌دهد که صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در آبان و دسامبر ۲۰۲۲ به ترتیب ۱.۳ میلیون بشکه و بیش از ۱.۴ میلیون بشکه بوده است.

مشخص نیست که لغو حق برافراشتن پرچم پاناما از تانکرهای نفتی مرتبط با ایران تا چه اندازه صادرات نفت جمهوری اسلامی را مختل می کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در سال 2022 را حدود 58 میلیارد دلار برآورد کرد که 49 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است، بدون احتساب هزینه دور زدن تحریم ها و امتیازات اعطا شده.

دیدگاهتان را بنویسید