تحریم های یکجانبه و غیرانسانی علیه ایران شکست خورده است


ساعت: 22:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897512

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه گفت: مردم ایران قربانی اصلی و بی‌گناه تحریم‌های یکجانبه غیرانسانی تحت سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری هستند. نسل کشی، جنایت علیه بشریت و وسیله ای برای جنگ علیه آنها خواهد بود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر سازمان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در ژنو برگزار شد در خصوص پیامدهای منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر ایران سخنرانی کرد. اعمال حقوق بشر

وی در آن جلسه با اشاره به بازدید گزارشگر ویژه در خصوص ارزیابی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه و غیرقانونی بر برخورداری مردم از حقوق بشر، گفت: بازدید خانم دوهان به صورت کاملاً تخصصی و موفقیت آمیز انجام شد و یکی از مهم‌ترین اسناد بین‌المللی در مورد اقدامات قهری یکجانبه منفی و مخرب بر اعمال حقوق بشر توسط افراد بی‌گناه در کشور مورد نظر در این نشست شورای حقوق بشر ارائه شد.

غریب آبادی افزود: اگرچه در این گزارش تنها بخشی از واقعیت ها، روایت های تلخ و آثار جبران ناپذیر تحریم های یکجانبه بر حقوق اساسی ملت ایران به تصویر کشیده شده است، اما یافته های گزارشگر ویژه بیش از هر زمان دیگری بر لزوم پذیرش مسئولیت پذیری و مسئولیت پذیری تاکید دارد. رفتار متعهدانه جامعه بین المللی در قبال عاملان و مجریان اقدامات قهری یکجانبه به ویژه ایالات متحده آمریکا و متحدانش و مسئولیت بین المللی آنها بر اساس قوانین بین المللی.

وزیر حقوق بشر با بیان اینکه چندین دهه است که برخی از دولت ها به رهبری آمریکا به اجرای غیرقانونی تحریم های یکجانبه به عنوان ابزاری در زرادخانه سیاست خارجی خود متوسل شده اند، گفت: مردم ایران قربانیان اصلی و بی گناه یکجانبه غیرانسانی هستند. تحریم ها در سیاست شکست.” کوردا به اصطلاح فشار حداکثری است که به منظور نسل کشی، جنایت علیه بشریت و به عنوان وسیله ای برای جنگ علیه آنها اعمال می شود.

وی با تاکید بر مغایرت تحریم‌های یکجانبه با حاکمیت قانون، افزود: ایجاد سازوکارهایی برای پاسخگویی به دولت‌های تحریم‌کننده باید بخشی از هر گفتمان معتبر و دادخواست قانونی در خصوص آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر باشد. طبق قوانین بین المللی، سایر کشورها نیز موظفند اقدامات غیرقانونی و نامشروع سایر دولت ها را به رسمیت نشناسند و آنها را اجرا نکنند.

غریب آبادی با بیان اینکه دامنه تحریم ها علیه ملت ایران به قدری جامع و گسترده است که «استثنای بشردوستانه» جز روی کاغذ وجود ندارد، تصریح کرد: استثنای بشردوستانه چیزی جز فریب افکار عمومی برای رفع انتقاد از یکجانبه نیست. اقدامات قهری .”

وی ادامه داد: استفاده از تحریم‌های یکجانبه، تحریم‌های ثانویه و تبعیت بیش از حد از تحریم‌ها، اعمال فراسرزمینی آنها به طور کلی بر طیف گسترده‌ای از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بشر از جمله حق حیات و حق تأثیر منفی می‌گذارد. برای توسعه ملت ایران

وی همچنین به بخش‌هایی از گزارش گزارشگر ویژه اشاره کرد و افزود: سوال اصلی این است که چگونه کشورهایی که همواره جزو منتقدان وضعیت حقوق بشر در ایران هستند و البته نویسندگان یا مجریان تحریم‌های یکجانبه هستند؟ آیا اجازه می دهید با اجرای این تحریم های سرکوبگرانه یا حمایت از آنها یا سکوت در برابر تحریم ها، حقوق مردم ایران را در سطح وسیع پایمال و پایمال می کنند؟! ملت ایران، تحریم های یکجانبه غیرقانونی را متوقف کنید. تحریم هایی را که جان میلیون ها ایرانی را تهدید می کند و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، بردارید.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهدات خود در قبال ملت و با وجود همه چالش ها، اقدامات مختلفی را برای کاهش اثرات منفی تحریم ها انجام داده است، اما نباید این اقدامات را یکجانبه مشروع دانست. تحریم ها و معافیت از مسئولیت بین المللی.

غریب آبادی گفت: ایجاد و اجرای گسترده‌ترین نظام تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران با هدف ایجاد مصیبت شدید و آسیب جدی به سلامت جسمی و روانی مردم، اقدامی غیرانسانی است. جنایت علیه بشریت.» که بیش از هر زمان دیگری به عهده جامعه بین المللی و مسئولیت بین المللی تهیه کنندگان و مجریان تحریم ها است.

وی افزود: اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه بدون شک رویکرد «چندجانبه‌گرایی» را تضعیف می‌کند، «نظم بین‌المللی» را با زیر سؤال بردن «صلح و همبستگی بین‌المللی» برهم می‌زند و «مسئولیت مشترک» دولت‌ها بر اساس منشور سازمان ملل در قبال بین‌المللی را تضعیف می‌کند. انجمن. و. هیئت من امیدوار است که گزارش خانم دوهان و نتیجه گیری و توصیه های ایشان در این جلسه مورد توجه ویژه قرار گیرد و در اسناد و قطعنامه های مربوطه شورای حقوق بشر به خوبی منعکس شود.

قریب‌آبادی در پایان از دولت‌های عضو مخالف مأموریت گزارشگر ویژه خواست تا با بررسی تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری مردم از حقوق بشر، ایرادات خود را کنار گذاشته و با مأموریت گزارش‌گر همکاری کنند و از رای مخالف به قطعنامه خودداری کنند. این ماموریت را گسترش دهید

دیدگاهتان را بنویسید