تحصیلات بدتر می شود

هر سال در نیمه دوم آذر ماه مشکلات بودجه به اوج خود می رسد. موضوعاتی که در سال های اخیر از سطح کارشناسی فراتر رفته و مورد توجه عموم مردم نیز قرار گرفته است. امسال کمتر از چند ساعت از طرح لایحه بودجه در مجلس نگذشته بود که نظرات کارشناسی و غیرکارشناسی زیادی درباره بندهای مختلف این لایحه مطرح شد. اگرچه بیشتر به موضوعاتی مانند بودجه موسسات خاص، افزایش نجومی عوارض خروج از کشور و … توجه شد، اما موضوعاتی مانند بودجه آموزش و پرورش و بهداشت نیز به عنوان موضوعاتی مورد توجه قرار گرفت که زندگی شهروندان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اما نگاهی به بودجه آموزش و پرورش در لایحه 1401 حاکی از وجود ابهام در این زمینه است.

سهم آموزش و پرورش از بودجه

بر اساس لایحه ای که به مجلس تقدیم شده است، کل بودجه امسال 1505 تریلیون تن است. سهم آموزش و پرورش از این رقم 131 هزار و 206 میلیارد و 601 میلیون و 500 هزار تن است که حدود هشت و نیم درصد کل بودجه را شامل می شود.

محمدرضا نیک ناد، کارشناس آموزش و پرورش به خبرآنلاین گفت: در حالی که سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی حدود هشت و نیم درصد است، نه تنها بر اساس استانداردهای جهانی، این سهم باید حدود 20 درصد باشد که در قانون نیز بر آن تاکید شده است. سند تحول بنیادین که این سهم هرگز نباید کمتر از 20 درصد باشد. همچنین امسال نسبت به سال های گذشته سهم آموزش و پرورش از کل بودجه کاهش یافته و این سهم در بودجه سال 1400 حدود 12 درصد است.

وی گفت: این بدان معناست که آموزش و پرورش که در حال حاضر با مشکلات فراوانی مواجه است، دچار فقر مزمن شده و در سال آینده با تصویب بودجه پیشنهادی فقیرتر خواهد شد. افزایش کلی بودجه آموزش و پرورش که حدود 16 درصد بود نیز به این فقر کمک می کند، زیرا در خوش بینانه ترین حالت این بخش بودجه را حدود 25 درصد کمتر از تورم افزایش داده است.

آموزش و پرورش فقیرتر می شود / 8 درصد و نیم از کل بودجه 1401

ابهام اضافی در بودجه آموزش و پرورش

علاوه بر پول درج شده در بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه امسال، ردیف های بودجه به گونه ای تعریف شده است که علاوه بر ابهامات گذشته، عدم شفافیت بودجه نیز وجود داشته باشد. در سال های اخیر بارها این انتقاد مطرح شده است که ابهام در ردیف های بودجه باعث می شود بودجه تخصیص یافته در جای مناسب هزینه نشود. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای تعیین دقیق محل مصرف هر یک از پول‌های بودجه انجام شده است، اما در کمال تعجب دولت سیزدهم در اولین لایحه خود بودجه غیرشفافی را ارائه کرد.

نیک‌نهاد در این خصوص به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در دی ماه سال گذشته مبنی بر شفاف نبودن بودجه آموزش و پرورش نوشته شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: در بودجه سال 1400 در حالی که مواردی مانند بودجه شیر مدارس، پیش‌بینی شده بود. واضح است که بودجه غیرشفاف است، در حالی که بودجه امسال مشترکات را مشخص می کند و مشخص نمی کند که بودجه در کجا هزینه می شود.

وی به ردیف های بودجه آموزش و پرورش درج شده در جدول 7 لایحه بودجه اشاره می کند. این جدول شامل موضوعاتی مانند برنامه راهبردی و توسعه همکاری های بین المللی، برنامه توسعه و ارتقای تربیت بدنی، ورزش و سلامت دانش آموزان، برنامه حمایت و ارتقای آموزشی افراد نیازمند به آموزش و حمل و نقل برای فقرا، مرز و عشایر و حومه و تغذیه دانش آموزان مدرسه شبانه روزی مداس، مدارس شیر و تغذیه و حمایت از تامین سرانه مدارس و غیره. در مقابل آنها عناوین و چهره ها قرار دارد. در واقع، بودجه سازان به جای محاسبه هر خط و انجام کار کارشناسی بر روی آن، عناصر مختلف را کنار هم قرار می دهند و یک عدد ارائه می دهند. معلوم نیست هزینه آن چقدر خواهد بود.

خطوط مختلف رتبه بندی

چهارشنبه 24 آذرماه اعلام شد که لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب رسیده است. البته این خبر از جهات دیگری نیز بیان شد، به عنوان مثال اشاره شد که مجلس رای به اجرای رتبه بندی یا رسیدن حداقل حقوق معلم به هشت میلیون تن و …. آنچه اخیرا تصویب شد در واقع رقمی را برای آن تعیین می کند. اجرای رتبه بندی معلمان در نیمه دوم سال جاری. برای این منظور 12 هزار و 500 میلیارد تن مورد بررسی قرار گرفت و این رقم برای تحقق رتبه بندی در سال آینده دقیقاً دو برابر شد و در حساب بودجه منظور می شود. مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس در این باره گفت: سقف حقوق معلمان هشت میلیون تن است و هیچ معلمی کمتر از آن حقوق دریافت نمی کند. علاوه بر حقوق هشت میلیونی که تمامی معلمان دریافت خواهند کرد، حقوق آنها شامل سایر حقوق متناسب با سطح تحصیلات، سمت، عملکرد، سابقه خدمت و … می شود.

مشکل اینجاست که ارقام طرح رتبه بندی که سال هاست معلمان به عنوان یکی از مطالبات اصلی خود مطرح می کنند، نمی تواند اجرای کامل و صحیح طرح را تضمین کند. حتی اگر بگوییم رقم تعیین شده برای اجرای طرح رتبه بندی در نیمه دوم امسال جوابگو است، دقیقاً چگونه با همین رقم برنامه در سال آینده اجرا می شود؟

نیک ناد در این خصوص می گوید: علاوه بر رقم مشخص برای اجرای طرح و اینکه این طرح باید بر اساس اظهارات نمایندگان و کارمندان دولت به گونه ای متفاوت از اصل آن اجرا شود، بودجه آن نیز تعیین می شود. جدول 9، صورتحساب و منبع تامین مالی مشکل ایجاد می کند، در واقع این طرح در جدولی با انواع مختلف و جزء ردیف های مختلف است. ردیف های مختلف ردیف هایی هستند که تامین مالی آنها متکی به منابع دولتی نیست که به نوبه خود می تواند ایجاد مشکل و به تعویق انداختن اجرای طرح و یا به نصف رساندن اجرای طرح که منجر به تداوم نارضایتی معلمان می شود.

هر چند لوایح بودجه ارائه شده از سوی دولت های مختلف همواره با مشکلات فراوانی همراه بوده است، اما اولین لایحه ارائه شده از سوی دولت سیزدهم دارای ابهامات و نواقصی است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. لایحه پیشنهادی حداقل در حوزه آموزش نیاز به بازنگری دارد. این بررسی باید شامل افزایش سهم آموزش و پرورش از کل بودجه و همچنین رفع ابهامات از آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید