تحقق قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف منجر به بهینه سازی در بخش داخلی خواهد شد

ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922629

این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست گذاری برای مشترکان پرمصرف باید بر اساس هزینه های واقعی باشد، گفت: ایجاد سیاست های انرژی باید به گونه ای باشد که مردم در جهت صرفه جویی و مصرف بهینه گام بردارند.

محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص مدیریت انرژی در کشور و تحقق قیمت سوخت به ویژه گاز گفت: در مدیریت یک سیستم، پیش بینی های صحیح و اقدامات لازم در همه حوزه ها موضوع مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه پیش بینی آب لازم را نداشتیم و برنامه ریزی بسیار ضعیفی داشتیم که باعث شد حوضه آبریز زاینده مورد هجوم بارهای بیش از حد قرار گیرد و خسارت جدی به بار آورد.

و افزود: در حوزه انرژی نیز این سوال کاملا مشهود است. اگر دیر اقدام کنیم و صرفه جویی لازم را نداشته باشیم و همراه با بارهای بیش از حد مصرف را گسترش دهیم، قطعاً مثل مشکل زاینده رود خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
جبران عدم تعادل زمستانی با مبادله و فروش مازاد گاز روسیه/تبدیل به هاب انرژی، دروازه ای برای منافع اقتصادی پایدار

این نماینده مجلس افزود: اکنون منابع انرژی کشور با مشکلات کمتری مواجه است و مشکلات چندان جلوه گر نشده است. اما اگر در مدت کوتاهی این بارها را منطقی نکنیم و مصرف را به حد نرمال برسانیم، در حوزه گاز، بنزین و سایر فرآورده های نفتی با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی در ادامه به گزارش اخیر کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد و گفت: گزارش اخیر کمیسیون انرژی مجلس که در خصوص مصرف گاز و عدم تعادل در کشور بود گزارش خوبی بود و انشالله. ، ممکن است مبنای تصمیم گیری های جدی باشد و آینده را رقم بزند در این زمینه هیچ شکست و پشیمانی وجود ندارد.

وب با تاکید بر خطرات ناشی از عدم تعادل گاز در کشور یادآور شد: قطعاً در صورت کاهش منابع گازی کشور و ادامه عدم تعادل، اولین حوزه ای که تحت تاثیر قرار می گیرد حوزه صادرات است. نرخ ارز و بودجه سالانه ساخت و ساز و جاری کشور کاهش می یابد و قدرت اقتصادی کاهش می یابد. همچنین این نارضایتی می تواند صنایع را تعطیل کند و مردم را با مشکل مواجه کند.

تحقق قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف منجر به بهینه سازی در بخش خانگی خواهد شد


وی افزود: 11 درصد از مشترکان ما کاربر سنگین هستند که 50 درصد مصرف خانوار را شامل می شود. قطعا این مشترکین باید قیمت واقعی برای انرژی پرداخت کنید. در واقع مشترکان پرمصرف باید هزینه ای بپردازند که می تواند به عنوان صادرات برای کشور ثروت و نقدینگی تولید کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان یک قاعده کلی برای این 11 درصد مشترکان، سیاست ها باید بر اساس هزینه های واقعی باشد در واقع اقدامات در حوزه انرژی باید به گونه ای باشد که مردم به سمت آن بروند صرفه جویی و مصرف بهینه قدم بردارید این افراد نباید فکر کنند که انرژی گاز به منبعی بی نهایت متصل است و پایانی ندارد.

این بهترین راه برای توجیه مشترکین پرمصرف و همچنین سوق دادن آنها به سمت آنهاست مصرف پایدار وی به معرفی طرح تعرفه پلکانی نگاه کرد و تاکید کرد: طرح تعرفه پلکانی نیز زمستان سال گذشته معرفی شد و طرح بسیار خوبی است.

وی افزود: بدیهی است با افزایش تعرفه مصرف، مصرف کنندگان به دلیل ارزان بودن دیگر از گاز بدون محدودیت استفاده نخواهند کرد و در هزینه ها صرفه جویی خواهند کرد. همچنین اجرای این طرح می تواند به ایجاد عدالت بین مردم در مصرف انرژی کمک کند.

نماینده مردم خمینی شهر در شورای اسلامی گفت: اجرای این طرح قطعا برای مشترکان پرمصرف است زیرا اکثر مردم از الگوی مصرف پیروی می کنند. به دلیل تورم و فشار اقتصادی که بر قشر ضعیف تحمیل می شود، هزینه بالای انرژی برای سایر افراد قابل قبول نیست.

مردم باید از الگوی مصرف درست آگاه باشند


نقدعلی در پایان به صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از کارهای خود انرژی را هدر می دهیم. به عنوان مثال در سازه های ساختمانی معمولاً دچار اتلاف انرژی می شویم و در نصب پنجره ها و حفاظ هایی که می توانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و اتلاف انرژی را کاهش دهند ضعیف هستیم.

وی گفت: در برخی از کشورهای پیشرفته سیستم گرمایش متمرکز وجود دارد که مدیریت آن را در فصول سرد سال کنترل می کند. یعنی این دولت است که تصمیم می گیرد بخاری ها چه زمانی روشن شود و خانه گرم شود. اما متاسفانه ما به این سیستم های متمرکز در کشور مجهز نیستیم. شاید تبدیل فناوری کشور به یک سیستم متمرکز زمان بر باشد و هزینه زیادی داشته باشد. اما اکنون می توانیم معرفی آن را که شناخت الگوی مصرف است به مردم معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید