تحقیق در آموزش عالی کشور فایده ای ندارد/تدریس با پژوهش فاصله دارد


ساعت: 15:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916945

رئیس مؤسسه آموزش عالی علم و معارف جامعه المصطفی:

رئیس مؤسسه آموزش عالی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه آموزش از تحقیق دور است، گفت: عیب آن این است که در آموزش عالی کشور، پژوهش کمتر کاربردی و بیشتر کتابخانه ای و نظری است و وجود دارد. فاصله زیادی بین تحقیق و نیازهای جامعه وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از قم فردا حجت الاسلام علی معصومی ظهر امروز در نشست خبری خود که به مناسبت هفته علم پژوهی در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، با اشاره به اینکه با خواست خداوند متعال در گسترش معارف اسلامی و انسانی گام برداریم. وی گفت: پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی یکی از رسالت های مهم است این نهاد است.
وی ادامه داد: این مجموعه جدیدترین مجموعه جامعه المصطفی است که به صورت دانشجویی و دانشگاهی فعالیت می کند.
رئیس مؤسسه آموزش عالی علم و معارف جامعه المصطفی با اشاره به اینکه این مؤسسه در حوزه علوم اسلامی و انسانی فعالیت می کند، گفت: علوم اسلامی نیز انسانی است. در این دانشگاه علاوه بر تمامی علوم اسلامی، علوم انسانی مانند روانشناسی، علوم تربیتی، تاریخ و … ارائه می شود.
وی افزود: اکثر دانشجویان این دانشگاه اهل کشور عراق هستند و به نوعی این مجموعه به درخواست این کشور در جامعه المصطفی ایجاد شده است. یکی از آثار شوم صدام در عراق محرومیت شیعیان از تحصیل به ویژه در سطح عالی بود. بعد از صدام، نیاز عراق و مردم عراق به تحصیل، مدرک و علم زیاد بود، لذا این گروه در این راستا شروع به فعالیت کردند.
حجت الاسلام معصومی با اشاره به اینکه حدود سه هزار نفر در مقاطع کارشناسی و دکتری از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند، گفت: در حال حاضر حدود یک هزار نفر در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش در هر مجموعه دارای دو نکته است. اول اینکه تحقیق باید عملی باشد. یک عیب این است که در آموزش عالی کشور تحقیقات علمی کمتر کاربردی و بیشتر کتابخانه ای و نظری است و بین تحقیقات علمی و نیازهای جامعه فاصله زیادی وجود دارد.
رئيس مؤسسه آموزش عالي علم و معارف جامعه المصطفي ازفاضود: نكته دوم اين است كه تحصيل از پژوهش فاصله دارد، مهمترين بخش آموزش در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري، تحقيق يا پايان نامه است. پایان نامه ها عملا غیر پژوهشی هستند. پایان نامه ها برای مدرک هستند و با تحقیق همخوانی ندارند.
وی افزود: در کشور و در دانشگاه ها ارتش پژوهشی داریم اما از این سرمایه عظیم کمتر استفاده می کنیم و این مشکل به ساختار برمی گردد. امروزه پایان نامه ها بیشتر به زبان سریانی و برای انجام یک تکلیف مدرک هستند.
حجت الاسلام معصومی خاطرنشان کرد: این ضعف ها در پژوهشگاه علوم و معارف بسیار کم است زیرا 80 درصد طلاب شاغل و به نوعی در مشکل و حل مشکلات هستند.
وی گفت: دانشجویان این موسسه با انگیزه علم و پژوهش برای رفع مشکلات و نیازهای جامعه حتی به دنبال مدرک تحصیلی بعدی هستند.
رئیس مؤسسه علم و آموزش آموزش عالی جامعه المصطفی تصریح کرد: در این مؤسسه سمینارهای پژوهشی برای درک بهتر و آموزش عملی پژوهش های علمی برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید