تحول فرهنگی آموزش و پرورش چالشی برای نظام آموزشی نیست/ نشاط دانش آموزان به معنای کتک خوردن در مدارس نیست!


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839680

در سال های اخیر شاهد تحول فرهنگی در سطح تحصیلات کشورمان بوده ایم که گاه زمینه ساز رفتارهای دور از آداب و رسوم ایرانی و اسلامی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، مدارس یکی از مهم ترین نهادهای هر جامعه ای برای تربیت تربیتی و همچنین پرورش ارزش های اخلاقی و آشنایی دانش آموزان با مبانی فرهنگی این کشور است.
پس از شكل گيري انقلاب اسلامي، يكي از مهم ترين دغدغه هاي رهبران كشور، ترويج مسائل فرهنگي در مدارس و دانشگاه ها بود، به طوري كه امام خميني (ره) در دي ماه 1360 در پيامي خطاب به معلمان و شاگردان معلمي. مراکز آموزشی، نسبت به هجوم آدمخوارها ابراز نگرانی کردند. با فرهنگ و ادبیات کشور آشنا شوید و معلمان و استادان دبستان را با دانشگاه ها به عنوان ناجیان فرهنگ و استقلال کشور معرفی کنید که باید کودکان و نوجوانان را با آموزه های اسلامی تربیت و ارتقا بخشید.

تحول فرهنگی آموزش و پرورش چالشی برای نظام آموزشی است
اما در سال های اخیر شاهد تحول فرهنگی در سطح تحصیلات کشورمان بوده ایم که گاه زمینه رفتارهای دور از آداب و رسوم ایرانی و اسلامی را به وجود می آورد.
در روزهای اخیر ویدئویی در فضای مجازی کشور دست به دست شد که در آن یکی از مدارس شهرستان آمل به مناسبت هفته سلامت جشنی را برگزار کرد. متاسفانه در این تعطیلات یکی از دانش آموزان دبستان به روی صحنه آمد و با معلمان و دانش آموزان و دانش آموزان به رقصیدن پرداخت.
شاید هر بیننده ای که این ویدئو را می بیند و سپس این گزارش را می خواند، فکر کند که رقص کودک باید به این خبر و تحلیل پاسخ دهد; اما در این گزارش به چیزی فراتر از رقص کودکان نگاه می کنیم و این نگاهی است به چرایی تغییر فکری و گفتمانی آموزش.

تفکر غربی برخی معلمان برای دانش آموزان مضر است
سید باکر محمدی کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نظام آموزشی کشور ما از چالش های زیادی رنج می برد که در برخی موارد این چالش ها شامل مسائل فرهنگی نیز می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که هر از گاهی مدیران و معلمان برای حضور دانش آموزان در مدارس باید برنامه آموزشی داشته باشند، دچار سردرگمی و روزمرگی عجیبی می شوند.
این کارشناس فرهنگی و اجتماعی گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی معلمان در حال حاضر در سیستم آموزشی کشور دارای تفکر غربی هستند و دغدغه مسائل فرهنگی و تربیتی اسلامی را که دانش آموزان را متضرر می کند، ندارند.

آموزش و پرورش باید نقش نظارتی خوبی در مدارس داشته باشد
محمدی ادامه داد: دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی مانند لوح خامی هستند که مدیران و معلمان می توانند هر نقشی را روی آن حک کنند در حالی که در جامعه امروزی برخی از این مربیان با تهیه تریبون های ضدفرهنگی زمینه انحطاط دانش آموزی را فراهم می کنند. “
وی نقش نظارتی مدیران آموزش و پرورش را در مدارس بسیار مهم دانست و گفت: کارکنان این نهاد باید مدارس را روی ریل آموزش و پرورش نگه دارند و با نظارت دقیق و برخورد به موقع اجازه انحراف را ندهند.
این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه محتوای فرهنگی قوی در کشور ما کم است، افزود: متأسفانه مجریان برنامه های مدارس هیچ اطلاعی از اجرای برنامه خود ندارند که نیازمند حساسیت به این موضوع است تا شاهد منفی شدن آن باشیم. تاثیرات بر دانش آموز و جامعه نباشید.

برگزاری جشن های ناپسند در مدارس خلاف اصل آموزش است
سیما شریفی کارشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در برخی خانواده ها شاهد ضعف فرهنگی و ضعف در این باور هستیم که این ضعف بر کودک تاثیر می گذارد.
وی خاطرنشان کرد: اما مدرسه به عنوان یک نهاد آموزشی و فرهنگی باید خلأهای دانش آموزان را در خانواده پر کند و آنها را به سمت موفقیت های عالی سوق دهد.
این کارشناس خانواده تصریح کرد: اینکه مدرسه ای با اجرای برنامه های سخیف و با استفاده از آهنگ ها و الفاظ غیرعادی دانش آموز را در فضای عاطفی کاذب قرار دهد بسیار اشتباه است و این برخلاف اصل آموزشی است.
شریفی تاکید کرد: خانواده ها نباید تنها به دنبال ثبت نام فرزندان خود در مدرسه و نمرات آنها باشند، بلکه به عنوان ناظر عملکرد مدارس را نیز رصد کنند، زیرا فرزندان آنها نیمی از روز را در مدرسه سپری می کنند و خانواده باید بدانند مدرسه چه برنامه ای دارد. . او برای فرزندش آموزش دارد.
وی گفت: در حال حاضر به دلیل بی توجهی کارکنان مدرسه شاهد حوادث ناخوشایند و برخی جرایم دانش آموزان هستیم که خانواده ها را نگران کرده است.
به گزارش بلاغ ، با توجه به اینکه دانش آموزان امروز آینده سازان فردا به شمار می روند و آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در تربیت این نسل دارد، تحقق این مهم با اجرای برنامه های فرهنگی اصیل و آموزش های مناسب ضروری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید