تحول نظام سلامت نتیجه پیروزی انقلاب است/ جهش پیشرفت علمی و توجه ویژه به سلامت انسان


ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807519

تحول نظام سلامت نتیجه پیروزی انقلاب است که جهشی چشمگیر در پیشرفت علمی و توجه ویژه به سلامت انسان در بخش‌های مختلف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک یکی از مهمترین مولفه های توسعه در هر جامعه بررسی وضعیت سلامت است که توجه به موضوع بهداشت و توسعه امکانات در این حوزه می تواند منجر به افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر مادران شود.شیرخواران، تربیت سطح مراقبت های بهداشتی در مناطق روستایی، فراهم آوردن دسترسی بهتر به امکانات بهداشتی و درمانی برای شهروندان.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز مانند بسیاری از عرصه‌های دیگر توجه به سلامت در اولویت نبود، بنابراین زیرساخت‌های لازم از جمله بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز بهداشتی و درمانی فراهم نبود و سلامت مردم مورد غفلت قرار گرفت. از پزشکان کشورهای دیگر مانند هند و پاکستان برای ویزیت بیماران استفاده شده است.


افزایش سن امید پس از پیروزی انقلاب

در سال های قبل از انقلاب، تعداد کل پزشکان کشور کمتر از هشت هزار نفر بود، اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امروزه بیش از 200 هزار پزشک در کشور بیماران را در نقاط مختلف ایران ویزیت می کنند. درمان کاهش مرگ و میر مادران است به طوری که پس از انقلاب با توجه ویژه به این حوزه، مرگ و میر مادران بیش از 70 درصد کاهش یافت.


0a7c2366 9f56 45e0 9fd6 a28b4273f5d5 خبر خاکستری


قبل از پیروزی انقلاب، سن امید حدود 54 سال بود، اما امروز سن امید برای مردان به 73 سال و برای زنان به 78 سال رسیده است.

هر ساله بیش از 15 بیمارستان جدید در کشور افتتاح می شود که با تمامی امکانات و تجهیزات در اختیار شهروندان قرار می گیرد و امروزه به بیش از 970 بیمارستان در کشور خدمات رسانی می کند.

اما در استان لرستان با پیروزی انقلاب شرایط برای گسترش بهداشت و درمان فراهم شد و قبل از انقلاب در روستاهای استان مرکز بهداشت وجود نداشت اما با پیروزی انقلاب بیش از 637 نفر در مناطق مختلف و روستاهای دور افتاده مراکز بهداشتی درمانی ایجاد شد.


1699eabd 0737 4364 a11b de74d622aa03 خبر خاکستری



افزایش تعداد بیمارستان ها از 5 بیمارستان به 18 بیمارستان

صالح آزادباخت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: 3067 تخت فعال در استان وجود دارد که از این تعداد 2500 تخت دانشگاهی و بیش از 500 تخت غیر دانشگاهی است و به ازای هر هزار نفر 1.7 تخت. باید فعال باشد که با این تعداد در استان مطابقت دارد.

وی افزود: بخش تخصصی هم اکنون 465 متخصص و 50 فوق تخصص در بیمارستان های استان دارد و بر اساس استانداردهای 100 هزار نفری باید 40 متخصص و فوق تخصص وجود داشته باشد که به ازای هر 100 هزار نفر 28 نفر در استان است. یک متخصص وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه لرستان گفت: سالانه تعداد زیادی نیروی متخصص در استان جذب می شود و تلاش می شود با استقرار نیروهای متخصص در شهرستان ها در زمینه سلامت انسان ها اقدام شود.


6ca0a93f 80ae 4f3e 8714 f586b71a9e5f خبر خاکستری



بهره برداری از 17 پروژه در دهه فجر

اما دانشگاه علوم پزشکی لرستان دارای 18 بیمارستان دولتی، سه بیمارستان تامین اجتماعی، یک بیمارستان ارتش و 6 بیمارستان خصوصی است که از این تعداد مجموعا 28 بیمارستان در حال فعالیت در استان وجود دارد.

همچنین 23 دستگاه سی تی اسکن و 11 دستگاه ام آر آی در استان انجام می شود که هر ساله بر حجم تجهیزات این منطقه افزوده می شود.

تعداد بیمارستان های استان لرستان قبل از انقلاب 5 بیمارستان بود که امروزه به 18 بیمارستان افزایش یافته است و هر بیمارستان دارای بخش های تخصصی و ویژه است که همه این موارد منجر به ارتقای سطح سلامت شده است.

امسال در دهه فجر 17 طرح بهداشتی و درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان به بهره برداری رسیده است که استفاده از این طرح ها موجب افزایش خدمات در بخش های مختلف می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید