تحویل 3 دستگاه خودرو به بورس کالا زیر قیمت بازار؛ خریداران چقدر درآمد دارند؟

تحویل 3 دستگاه خودرو به بورس کالا زیر قیمت بازار؛  خریداران چقدر درآمد دارند؟

فروش خودرو در بورس از اواسط اردبیشت ماه جاری آغاز شده و همچنان ادامه دارد. دیروز 13 بهمن 1401 عرضه 3050 خودرو در بورس کالا آغاز شد.

روز گذشته سه خودروی هایما (ایران خودرو)، لاماری ایما (آرین پارس موتور) و خودروی تی 5 اتوماتیک (فرداموتور) برای عرضه در بورس کالا عرضه شدند.

قیمت هر یک از این خودروها و میزان تقاضای تشکیل شده برای عرضه متفاوت است.

تفاوت قیمت خودروهای بورسی با بازار آزاد چه بود؟

هایما ۲۱۴ میلیون تومان ارزانتر از بازار

بر این اساس 2000 دستگاه هایما اس 7 در بورس کالا با قیمت پایه 743 میلیون تومان فروخته شد. پیش پرداخت این خودرو 50 درصد و موعد تحویل 30 اردیبهشت سال آینده می باشد. این خودرو در رنگ سفید عرضه شد اما قبل از عرضه اعلام شده بود که امکان تغییر رنگ به مشکی متالیک آبنوس و خاکستری متالیک به درخواست خریدار وجود دارد.

در همین راستا و در جریان معاملات روز گذشته بورس کالا، هر دستگاه هایما اس 7 سفید با میانگین قیمت 1.02 میلیارد تومان در بورس کالا معامله شد. در حالی که قیمت این خودرو در بازار حداقل یک میلیارد و 370 میلیون تومان است. به این ترتیب با احتساب تمامی هزینه ها، هایما اس ۷ سفید یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان قیمت خواهد داشت که حداقل ۲۱۴ میلیون تومان ارزانتر از بازار است.

برای 2000 دستگاه از هایما S 7 سفید، 8128 دستگاه درخواست شد و در نهایت به همین میزان فروخته شد. قیمت کل خودرو هایما S 7 سفید به خریدار، قیمت آزاد به اضافه 13 درصد مالیات و عوارض قانونی، 4 میلیون و 371 هزار تومان، هزینه های مربوط به شماره گذاری، پلاک، بیمه و سایر هزینه ها می باشد.
هر سه رنگ ورق زیر قیمت بازار معامله شد

همچنین 550 دستگاه ایما لاماری در بورس کالا با قیمت پایه 981 میلیون تومان فروخته شد. پیش پرداخت این خودرو 50 درصد بوده و موعد تحویل آن 5 اردیبهشت 1402 می باشد.

بر این اساس هر دستگاه ایما لاماری مشکی با میانگین قیمت 1.823 میلیارد تومان در بورس کالا معامله می شود. میانگین قیمت این محصول در بازار حداقل 2.1 میلیارد تومان است. برای لاماری ایما مشکی 200 دستگاه عرضه شد که 955 دستگاه درخواست و در پایان همین میزان عرضه فروخته شد.

قیمت کل خودرو لاماری ایما مشکی به خریدار قیمت باز به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 24.7 میلیون تومان بابت شماره گذاری، پلاک و بیمه و سایر هزینه ها می باشد.

از سوی دیگر هر دستگاه ایما لاماری سفید با میانگین قیمت یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان در بورس کالا معامله می شود. میانگین قیمت این محصول در بازار حداقل 2 میلیارد و 50 میلیون تومان است.

به این ترتیب ایما سفید لمری در بورس یک میلیارد و 846 میلیون تومان می شود که حداقل 204 میلیون تومان ارزان تر از بازار است. 200 دستگاه برای ایما لاماری سفید عرضه شد که 852 دستگاه تقاضا داشت و در پایان همین میزان عرضه فروخته شد.

هر دستگاه ایما لاماری خاکستری با میانگین قیمت 1.616 میلیارد تومان در بورس کالا معامله شد. میانگین قیمت این محصول در بازار حداقل 2 میلیارد و 50 میلیون تومان است. به این ترتیب با احتساب تمامی هزینه ها، لاماری خاکستری در بورس یک میلیارد و 786 میلیون تومان قیمت خواهد داشت که حداقل 264 میلیون تومان ارزانتر از بازار است. برای ایما لاماری خاکستری 150 دستگاه عرضه شد که از این تعداد 463 دستگاه درخواست شد و در نهایت به همین میزان فروخته شد.

البته قیمت کامل خودرو لاماری سفید، مشکی و خاکستری به خریدار، قیمت آزاد به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 24.7 میلیون تومان، هزینه های مربوط به شماره گذاری، پلاک، بیمه و سایر هزینه ها می باشد.

T5 با همان قیمت بازار

500 دستگاه تی 5 اتوماتیک چهارم بهمن ماه با قیمت پایه یک میلیارد و 174 میلیون تومان به بازار عرضه شد. از این تعداد 200 نفر سفید و 300 سیاه پوست بودند. پیش پرداخت این خودرو 50 درصد بوده و موعد تحویل 30 اردیبهشت سال آینده است. هر دو رنگ این خودرو در معاملات روز گذشته با قیمت پایه یک میلیارد و 174 میلیون تومان به فروش رسید.

در دور اول عرضه، 300 دستگاه از خودروی تی 5 اتوماتیک مشکی عرضه شد که از این تعداد 31 دستگاه درخواست شد و در پایان همین تعداد درخواست، به قیمت پایه یک میلیارد و 174 میلیون تومان فروخته شد. در نوبت دوم عرضه، 200 دستگاه برای خودروی T5 اتوماتیک سفید عرضه شد که از این تعداد 19 دستگاه درخواست شد و در پایان همین تعداد درخواست، به قیمت پایه یک میلیون و 174 هزار تومان فروخته شد.

قیمت کل خودرو T5 اتوماتیک (سیاه و سفید) به خریدار، قیمت آزاد به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 27 میلیون تومان، هزینه های مربوط به شماره گذاری، پلاک و بیمه و همچنین هزینه های مربوط به کارمزد معاملات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید