تخریب صنایع دستی زیر سایه بی توجهی مسئولان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، صنایع دستی مجموعه ای از هنرها و صنایع دستی است که عمدتاً با مواد اولیه بومی تولید می شود و برخی از مراحل اصلی تولید را به کمک دست و ابزار دستی انجام می دهد که البته در هر واحد انجام می شود. ذوق هنری و روشنفکری خلاقیت صنعتگر به نحوی متجلی می شود و همین عامل تفاوت اصلی این هنر است.

قدمت صنایع دستی کردستان به تاریخ آریایی می رسد و برخی از شهرهای آن مهد صنایع دستی هستند که از شهرت خاصی برخوردارند.

در استان کردستان تهیه و تولید انواع صنایع دستی از دیرباز رواج داشته که اقتصاد را برای این صنعت کهن به ارمغان آورده است.

قالی و فرش کردستان به همراه نازک کاری چوبی مانند تخته نرد و شطرنج از جمله صنایع دستی استان کردستان با شهرت جهانی است و اکثر مسافران و گردشگرانی که به کردستان سفر می کنند این محصولات را خریداری می کنند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی کردستان، ۱۸ رشته صنایع دستی بومی و کشوری وجود دارد که از آن جمله می توان به نازک کاری، گلدوزی محلی یا کردی، قالی بافی، ابزار عرفانی، بافندگی، بافی بافت سنتی از جمله پشم بافی. قالی بافی زیورآلات سنتی، نجاری، معرق چوبی، منبت، سنگ معدن سنتی، سرامیک سنتی، رنگرزی گیاهی، سنتی بافی و زین است.


8d57a198 b7df 4c42 82bb bd57018ba245 خبر خاکستری


فرش سفیر فرهنگی کردستان

قالی بافی در کردستان بسیار متداول است و نام کردستان همواره مترادف با مهم ترین فرش های دستباف بوده است که با سلیقه هنرمندان این استان خلق و بافته می شود و رونق خاصی به خانه های مردم بخشیده است.

دیار بیجار گروس یکی از شهرهای باستانی استان کردستان، مهد قالی بافی است.

قدمت قالی بافی ناخالص به هزاره های قبل از میلاد می رسد، از این رو در زمان هخامنشیان فرش گروس در ایران شهرت زیادی داشت و قالی و قالی بافی یکی از منابع درآمد مردم گروس از قدیم الایام بوده است.

قدیمی ترین فرش گروس که تاریخ بر آن نقش بسته و به یادگار مانده است فرشی است مربوط به سال 1188 هجری قمری که نام سلطان افشار نادرشاه در وسط آن حک شده است.

مدتی نگذشته بود که زمزمه های غم انگیز مادران و عروس ها از هر خانه ای در بیجار گروس با دف ​​های شکسته بر پشته ها زمزمه می شد.

آن زمان برای خیلی ها زندگی روی بام ایران زودتر از آفتاب طلوع می کرد، آن موقع فرش ها زودتر از همه سلام دختران شاد را می شنیدند.

استفاده از رنگ های گیاهی، خامه طبیعی، تلفیقی از نقش و اصالت طرح، موجب برتری کیفیت فرش و قالی در استان کردستان شده است.


169ae4c8 50f2 4d9f 8cfa 2825455c3dba خبر خاکستری


محصولات نازک کاری

کردستان از نظر تولید نازک کاری و سایر محصولات مهم ترین استان کشور است.

علاوه بر نازک کاری، سنندج، منبت و معرق سنندج نیز معروف و معتبر است.


bba39f33 231e 42b7 a31e d828bf8f2d57 خبر خاکستری


انگشت دست بافت جادیم زنان کردستان

جادیم نوعی لایی دو لایه است که از پارچه ضخیم و باریک با پودهای ضخیم بافته می شود. رنگ های استفاده شده در جاجیم در 6 تا 8 رنگ و بیشتر از رنگ های سنتی و گیاهی و طرح های ساده و هندسی و اغلب به صورت راه راه و ستاره ای می باشد.

ویجت ها اغلب به صورت نوارهایی به عرض 25 تا 30 سانتی متر و طول 50 متر بافته می شوند. برای استفاده از جاجیم چند نوار به هم دوخته می شود تا پارچه های درشتی به دست آید.

جاجیماها بدون پر هستند و می توان از هر دو استفاده کرد. در قدیم بهترین چیز برای گذاشتن صندلی جادیم بود. جاجیم بافی تقریباً در تمام روستاهای کردستان رواج دارد و نیروی کار این منطقه معمولاً زنانی هستند که برای رفع نیاز خانواده این محصول را تولید می کنند. بنابراین فعالیت در این منطقه به صورت خانگی و در اوقات فراغت انجام می شود و ماده اولیه مورد استفاده پشم است که به عنوان تاروپود جاجیم استفاده می شود.

از ابزار بافندگان جاجیم می توان به ماشین بافندگی، ماکو و ابزارهای دیگر اشاره کرد. در منطقه اورامان زنان گجت هایی با طرح های متنوع و مواد مرغوب می بافند که منحصر به فرد است.


e1f94425 2438 4823 9eff 9084b25f2cbd خبر خاکستری


بازار و نمایشگاه خاصی برای فروش صنایع دستی وجود نداشت

در استانی به قدمت کردستان که از دیرباز هنرهای دستی آن شهرت جهانی داشته است، فضایی به وسعت 10 متر مربع برای نمایش آثار خلق شده توسط هنرمندان، نمادی از فرهنگ و سختکوشی مردمانش وجود ندارد که بتواند منشأ آن باشد. از درآمد. . برای این پوسته باشید

سهراب جبارنیا یکی از تاجران فرش بیجار به خبرنگار ما گفت: فرش های استان کردستان شهرت جهانی دارند اما از برپایی نمایشگاه فرش ویژه در سنندج یا یکی از شهرهای استان کردستان برای به نمایش گذاشتن مردان و زنان دستباف دستباف خودداری کنید. “این ثمر می دهد.

وی افزود: هر گردشگری که وارد شهر می شود اولین سوالی که می پرسد آدرس بازار یا نمایشگاه صنایع دستی است که در استانی به قدمت کردستان هنوز جایگاه ویژه ای برای این مهم است که می تواند نقش بسزایی داشته باشد. در اشتغال و توسعه اقتصادی.

یکی دیگر از فعالان صنایع دستی استان کردستان گفت: صنایع دستی یکی از مولفه های مهم توسعه اقتصادی و رونق شغلی در هر منطقه است، اما متاسفانه باید بگویم که در استان کردستان برای صنایع دستی که نسل به نسل منتقل می شود، در حال حاضر در هر نسل است. زمان ارائه است و بازاریابی وجود ندارد.

وی گفت: وقتی جایی برای معرفی و بازاریابی نباشد، تولید معنی ندارد، به ویژه در صنایع دستی که قدرت دست و شوق دل را می طلبد و اگر این عرق کار سازنده ای نکند، انگیزه و انگیزه وجود ندارد و شجاعت ادامه دادن.”

کمبود امکانات برای احیای صنایع دستی، بی توجهی به حداقل نیازمندی های فعالان این عرصه از جمله حقوق بازنشستگی، بازاریابی نامناسب صنایع دستی و عدم ارائه و تبلیغات مناسب، عدم حمایت و نبود مکان ویژه برای فروش صنایع دستی باعث شده است. صنعتگران کردستانی برای فروش کوچکترین امیدی دارند که مشتری از جلوی مغازه آنها رد شود.


fa6260cb 0b14 42b9 ba73 53cfd6529b74 خبر خاکستری


تعداد صنعتگران کردستان بالغ بر 28 هزار نفر است

ارسلان آجری رئیس سازمان برنامه ریزی و دولت کردستان در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی در سنندج گفت: کمک به هنرمندان صنعتگر نقش ارزنده ای در بهبود اقتصاد استان دارد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی هنرمندان کردستانی اجتناب ناپذیر است، افزود: برپایی نمایشگاه های دائمی یکی از مهم ترین اقدامات برای حمایت از هنر و صنایع دستی کردستان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان نگاه ویژه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در حمایت از صنعتگران و هنرمندان بومی را قابل تقدیر دانست. وی گفت: اولیه سازی و فروش محصولات مشکلی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی کردستان قابل عرضه به بازارهای بین المللی است، گفت: کردستان یکی از مناطق مستعد تولید و عرضه صنایع دستی در کشور است و توانایی عرضه محصولات استان را به بازارهای ملی و بین المللی دارد.

آذری گفت: در حال حاضر بیش از 28 هزار نفر در کردستان به کار صنایع دستی مشغول هستند و حفظ، توسعه و ترویج صنایع دستی در استان برای حمایت از هنرمندان ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید