تداوم در فضای ناامیدی و تلاش برای حفظ امید/ آمریکا و اروپا پیام های ایران را گیج کننده می دانند

تداوم در فضای ناامیدی و تلاش برای حفظ امید/ آمریکا و اروپا پیام های ایران را گیج کننده می دانند

حال آیا سخنان مقامات آمریکایی به این معناست که آنها به دنبال اقدامات دیپلماتیک خارج از برجام برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای هستند؟ در این بین آیا آنها همچنان به دنبال نسخه ای از Max Pressure 2 هستند؟ یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید که آنها همچنان به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای رفع نگرانی های کلیدی در مورد برنامه هسته ای رو به رشد ایران هستند، اما ایران تاکنون گفتگوهای مستقیم را رد کرده است. این مقام آمریکایی افزود: ما بارها گفته‌ایم که فکر می‌کنیم بهترین راه برای حل این مشکل، گفت‌وگوهای مستقیم است، اما ایران همچنان در حال مقابله است. البته ما همیشه راه هایی برای تبادل پیام با تهران داریم. منظور ما اشتباه نیست، به ویژه در رابطه با تهدیدات علیه شهروندان آمریکایی، آزادی زندانیان ما که به ناحق بازداشت شده اند، و حمایت نظامی ایران از روسیه.

حتی در شرایطی که مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که چشم‌انداز احیای برجام را بسیار دور از ذهن می‌دانند، به نظر می‌رسد مقامات ایرانی در چند ماه گذشته بارها سعی کرده‌اند این ذهنیت را به مردم محلی منتقل کنند. به زودی از سر گرفته خواهد شد.

همین مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت: برخی اظهارات علنی مقامات ایرانی مبنی بر تمایل به بازگشت به مذاکرات هسته ای «بسیار مبهم و کاملاً گیج کننده» است. مشکل اصلی این است که بعد از چند بار که به توافق نزدیک بودیم و ناگهان ایران عقب نشینی کرد، اکنون غلبه بر بدبینی بسیار دشوار است… ما قبلاً چنین چیزهایی را شنیده بودیم. این بار چه فرقی دارد؟ تنها تفاوتی که می بینیم این است که شرایط به طور کلی; بدتر شد اقدامات خود ایران باعث شده است که تمرکز ما از مذاکرات هسته‌ای به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین و همچنین به اقدامات خشونت‌آمیز آنها علیه مردم خود تغییر کند.

این مقام آمریکایی همچنین می گوید: هیچ فشار حداکثری شماره دو وجود ندارد. دولت بایدن دیپلماسی جدی ارائه می دهد. آمریکا و اروپا بیش از هر زمان دیگری در عرصه ایران متحد هستند. تفاوت های زیادی (بین رویکرد ترامپ و بایدن) وجود دارد. ترامپ برجام را کنار گذاشت، ما سعی کردیم به آن برگردیم. ترامپ فهرستی از خواسته‌ها را به ایران داد که عملاً تسلیم رژیم بود، اما برعکس، ما مجموعه‌ای از خواسته‌های بسیار واقع‌بینانه را ارائه کردیم که از حمایت پنج بعلاوه یک شریک دیگر برخوردار بود تا ایران به پایبندی خود بازگردد. و از تحریم ها بهره مند شوند. به عبارت دیگر، ما به دیپلماسی اعتقاد داریم، ترامپ ندارد. نکته دیگر این است که دولت ترامپ به تنهایی و یک جانبه عمل کرد. ما با متحدان و شرکای خود متحد هستیم، با اروپایی ها شاید بیش از هر زمان دیگری در گذشته متحد باشیم. این نتیجه ماه ها دیپلماسی صبورانه در تلاش برای ترمیم روابط آسیب دیده توسط دولت ترامپ است. این است که وقتی ایران به فرانسه، آلمان، انگلیس یا خودمان می آید، پیامی قوی و یکسان می شنود.

دیدگاهتان را بنویسید