تداوم سیاست دوگانه آمریکا و تکرار آمادگی برای مذاکره مستقیم با ایران

وی به تعهدات واشنگتن مبنی بر نقض برجام اشاره نکرد و افزود که گفت و گوهای مستقیم امکان ارتباط موثرتر را فراهم می کند و این دقیقاً همان چیزی است که در حال حاضر به آن نیاز داریم.

وی همچنین از تاکتیک‌هایی برای تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات در وین برای فشار بر ایران در سر میز مذاکره استفاده کرد و مدعی شد که ما زمان بسیار کمی برای صرفه‌جویی یا بازگشت به تعهد خود به برجام داریم.

به گزارش ایرنا، آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب با اشاره به درخواست های مکرر آمریکا برای مذاکره مستقیم گفت: ما هنوز با آمریکایی ها مذاکره نکرده ایم اما اگر کشورها آمادگی مقابله با خشونت را داشته باشند. تحریم‌ها علیه ایران، مردم.»

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی ها مدام درخواست مذاکره مستقیم دارند اما ما هنوز در جمع بندی به این نقطه نرسیده ایم.

امیر عبداللهیان دوشنبه شب در حاشیه کنفرانس ملی ایران و همسایگان در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی ها مدام خواستار مذاکره مستقیم هستند اما هنوز در جمع بندی های خود به این نقطه نرسیده ایم. “

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره خروج برخی از اعضای تیم مذاکره کننده کشورش صحبت کرد و گفت: ریچارد نیو ویو همچنان یکی از اعضای وزارت خارجه است و جابجایی کارکنان در یک سال عادی است.

او همچنین گفت که حقیقت این است که دولت قبلی آمریکا ما را با انتخاب بدی رها کرد. کمپین فشار حداکثری با شکست مواجه شد و این وعده عملی نشد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بارها گفته است که خروج از واشنگتن بدترین تصمیم در بین تصمیمات سیاست خارجی واشنگتن در 10 سال اخیر است.

ما اکنون باید گام به گام یک تصمیم بسیار فاجعه بار را جبران کنیم و اکنون در حال بررسی امکان بازگشت به پایبندی متقابل به این توافق هستیم، زیرا معتقدیم بازگشت به آژانس همچنان بهترین راه برای مهار یک توافق است. برنامه هسته ای ایران است.»

او گفت: «این توافق همچنین به ما اجازه می‌دهد تا مسائل دیگر را حل کنیم.

بلینکن همچنین به استفاده از تاکتیک‌ها برای تعیین ضرب‌الاجل و ترس از پیشرفت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در چارچوب برجام ادامه داد و در پی نقض توافق بین‌المللی از سوی این کشور، بار دیگر تاکید کرد که پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای او، ما بسیار به پایان رسیده‌ایم. احتمال بازگشت به این توافق نزدیک است.

او مدعی است که دو مشکل وجود دارد. ایران به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که طی چند هفته فرار هسته‌ای‌اش کاهش می‌یابد. این دنیایی نیست که ما بخواهیم در آن زندگی کنیم و مسئله دوم این است که ایران در حال کسب دانش و حرفه است، بنابراین در آینده نزدیک حتی بازگشت به تمام محدودیت های برجام برای استفاده مجدد از مزایای عدم استفاده کافی نخواهد بود. افزایش.

بلینکن گفت: «در چند هفته آینده، ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا بازگشت متقابل به الحاق ممکن است یا خیر، زیرا با توجه به اقداماتی که ایران انجام می‌دهد، نمی‌توانیم اجازه دهیم این روند ادامه یابد.»

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که متحدان و شرکای ما از جمله روسیه در این دیدگاه مشترک هستند.
هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم ها از پنجم آذر ماه 1400 آغاز شد و اکنون مذاکره کنندگان در حال تبدیل ایده ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم ها و ارائه ضمانت هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. مذاکرات پیشرفت کرده است، مذاکره کنندگان اذعان کرده اند و دستیابی به یک توافق خوب به تصمیمات سیاسی مشخص واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده و لغو تحریم ها بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید