تداوم قراردادهای گازی جدید دوحه


ساعت: 12:11
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810158

وزیر نفت با دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، وزرای نفت و انرژی الجزایر، قطر و نیجریه و وزیر امور خارجه ونزوئلا در دوحه دیدار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی وزیر نفت که شنبه شب برای شرکت در نشست فوق العاده وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ششمین نشست این مجمع، تهران را به مقصد دوحه ترک کرده بود، یکشنبه 31 اسفند ماه جلسات فشرده ای را در دوحه برگزار کرد.

وی علاوه بر دیدار با محمد حمیل، دبیرکل اتحادیه کشورهای صادرکننده گاز (GCEF)، با وزرای انرژی الجزایر، ونزوئلا، قطر و نیجریه نیز دیدار و گفتگو کرد. در این مذاکرات دوجانبه یا چند جانبه، همکاری در زمینه‌هایی مانند تبادل گاز، انتقال فناوری، دانش فنی و سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس اعلام وزارت نفت، در جریان این مذاکرات اسناد و توافقنامه هایی تهیه شده که پس از نهایی شدن با حضور رئیس جمهور امضا خواهد شد.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان و یکی از بنیانگذاران GECIF است که برای دو دوره دبیرکل آن بوده است.

اعضای کشورهای صادرکننده گاز 44 درصد از تولید گاز جهان، 67 درصد از ذخایر گاز جهان، 64 درصد از حمل و نقل خط لوله و 66 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع (LNG) را تشکیل می دهند.

الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا 31 عضو اصلی GECIF هستند که مالزی، نروژ، عراق، پرو، آذربایجان و امارات متحده عربی از اعضای صادرکننده آن هستند. . مجمع احزاب گاز شرکت می کند.

ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECIF) روز سه‌شنبه (۲ اسفند) در دوحه برگزار می‌شود و ایران نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید