ترور سردار سلیمانی جنایت جنگی آمریکا بود

ساعت: 18:38
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797984

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده سپاه را جنایت جنگی آمریکا با توسل به زور خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره برگزاری دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در روز گذشته و اظهارات سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران مبنی بر اینکه عاملان باید «قاسم سلیمانی را به قتل برسانند» نمونه دیگری از چگونگی شهادت سردار سلیمانی است. ایالات متحده خودسرانه هنجارهای روابط بین الملل تحت منشور سازمان ملل را تضعیف کرده است.» این نیز یکی از جنایات جنگی است که توسط ایالات متحده از طریق استفاده از زور انجام شده است.

وی افزود که ایالات متحده به خود اجازه داد تا “عمدا” فرمانده نظامی یک کشور مستقل را از طریق اقدامات تروریستی بر خلاف قوانین بین المللی و همچنین کشتار صدها هزار غیرنظامی بی گناه در سراسر جهان بکشد. آمریکا همه این اقدامات غیرقانونی و وحشیانه را از چشم مردم جهان در پشت صحنه «نظم بین المللی مبتنی بر قانون» مفروض پنهان کرده است.

وانبین گفت: «ایالات متحده تعهد خود را به «حمایت از قوانین بین‌المللی» تأیید می‌کند، اما واقعیت‌ها بارها و بارها نشان می‌دهند که آنچه ایالات متحده واقعاً به آن علاقه دارد چیزی بیش از قانونی نیست که نیازهای آنها را برآورده کند. و مزایای خود را فراهم می کند. آنچه او به آن متعهد است چیزی نیست جز نظمی که از هژمونی ایالات متحده حمایت می کند و به آن اجازه می دهد بر جامعه بین المللی چیره شود. اما چنین قوانین و مقرراتی که ناقض قوانین بین المللی باشد مورد پذیرش مردم ایران، خاورمیانه و سایر نقاط جهان نخواهد بود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه (دیروز) در دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع آمریکایی ها سخنرانی کرد. شما یک ملت را کشتید نه یک مرد. در این جنایت هولناک که برای تمام امت اسلامی بسیار سنگین و گران تمام شد چه باید کرد؟ متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی رئیس جمهور وقت آمریکا باید محاکمه شود، قصاص شود و خداوند بر او حکومت کند.

رئیس جمهور ایران افزود: اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقایان ترامپ، پمپئو و سایر جنایتکاران فراهم شود، آنها در یک دادگاه عادلانه به سزای اعمال شرم آور خود خواهند رسید که در آن این جنایت هولناک را مرتکب شدند. انتقام از آستین ملت خواهد آمد (جزئیات بیشتر).

تلویزیون دولتی عراق بامداد روز جمعه 3 ژانویه 2020 گزارش داد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشدالشعبی در حمله تروریستی به هلاکت رسیده اند. ایالات متحده در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد.

ساعتی پس از انتشار خبر اولیه شهادت سردار قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای رسما مسئولیت ترور سردار سلیمانی و مهندس را بر عهده گرفت و اعلام کرد که ترور به دستور آن زمان انجام شده است. رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ.

پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی راهپیمایی های گسترده ای در ایران و برخی کشورهای منطقه برگزار شد و حضور بی سابقه ده ها میلیونی مردم ایران در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی سیلی بر صورت ترامپ بود.

همانطور که ایران قول انتقام را داده بود، در اولین ساعات بامداد 9 ژانویه 2017 با 13 فروند موشک بالستیک به سمت پایگاه تروریست های آمریکایی عین الاسد در عراق حرکت کرد که به نیروهای آمریکایی و بیش از صد نظامی آمریکایی خسارت وارد کرد. آنها آسیب های مغزی دارند.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید