تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته کرونا به مردم؟

تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته کرونا به مردم؟

روز جدید: با وجود اینکه در برخی شهرهای کشور اخباری مبنی بر تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته به مردم به گوش می رسد، وزارت بهداشت اعلام کرده است که «هیچ مرکز واکسیناسیونی واکسن تاریخ مصرف گذشته کرونا را تزریق نمی کند».

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره برخی گزارش ها مبنی بر تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca در برخی مراکز واکسیناسیون گفت: هیچ مرکز واکسیناسیونی واکسن تاریخ مصرف گذشته کرونا را تزریق نمی کند و سامانه واکسیناسیون الکترونیکی اجازه ثبت واکسن تاریخ مصرف گذشته را نمی دهد. اصلا’.

محسن زهرایی درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca در برخی مراکز واکسیناسیون به ایسنا گفت: هیچ مرکز واکسیناسیونی واکسن تاریخ مصرف گذشته کرونا را تزریق نمی‌کند. لازم به ذکر است مراکز نمی توانند واکسن تاریخ مصرف گذشته را در سامانه ثبت کنند.

وی با بیان اینکه سامانه واکسیناسیون الکترونیکی به هیچ وجه اجازه ثبت واکسن های تاریخ مصرف گذشته را نمی دهد، تصریح کرد: نمی دانم در کشورهای دیگر چه کار می شود اما در ایران اصلا واکسن ها را نمی توان ثبت کرد.

زهرایی با بیان اینکه مدتی است واکسن AstraZeneca تزریق شده و اکثر افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند این واکسن تزریق شده است، گفت: واکسن AstraZeneca در واقع از مراکز جمع آوری می شود، تاریخ انقضای آخرین محموله این واکسن است. به زودی منقضی می شود او نیز در حال ورود است. بنابراین آخرین محموله AstraZeneca سه روز دیگر منقضی می شود.

وی بیان کرد: اگر مردم در جایی با تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته مواجه شدند، حتما باید از مرکز در این باره سوال کنند، برچسب واکسن را مطالعه کنند و از افراد تزریق کننده واکسن سوال کنند. بنابراین طبق گفته وزارت بهداشت واکسن تاریخ مصرف گذشته نباید تزریق شود و تزریق نمی شود. در عین حال امکان ثبت تاریخ مصرف واکسن در سامانه وجود ندارد.

وی درباره نوع دوز تقویتی واکسن کرونا برای افرادی که دوزهای قبلی واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند، گفت: افرادی که در دوره های قبلی واکسن کرونا واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند، از این پس می توانند مانند سایر افراد برای دریافت دوز تقویت کننده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. و می توان با انواع واکسن ها تزریق کرد.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: طی سه روز گذشته برخی از شهروندان در شهرهای مختلف از تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca در برخی مراکز واکسیناسیون کرونا خبر دادند.

به گفته این شهروندان ساکن شهرهای مشهد و تهران، ویال های واکسن مصرفی برای نوبت سوم یا چهارم دارای دو تاریخ انقضا بوده است. تاریخ انقضای اولیه توسط شرکت سازنده روی ویال واکسن حک شده بود و نشان می داد که تاریخ مصرف این ویال واکسن اواخر خرداد است اما این برچسب توسط برچسب دیگری با تاریخ انقضا جدید پوشانده شده است و بر اساس این دوم برچسب، تاریخ انقضا زمان ماندگاری ویال‌های AstraZeneca تا 17 آگوست تمدید شد. امروز ۲۳ تیرماه است و با احتساب زمان تقویمی اطلاع رسانی به شهروندان، می توان گفت واکسن های مورد استفاده در مراکز واکسیناسیون تهران و مشهد تا ۱۱ روز پس از تاریخ انقضا مورد استفاده قرار گرفتند. آن دسته از شهروندانی که به «اعتماد» و دیگر خبرنگاران سلامت گزارش می دادند، می گویند پس از پرسیدن علت استفاده از واکسن تاریخ مصرف گذشته از مسئول مرکز واکسیناسیون، مسئول مرکز با رئیس مرکز بهداشت یا جامع تماس گرفته است. مرکز بهداشت و درمان و استناد شده است. این مسئولان به شهروندان اعلام کردند که برچسب های جدید به دستور وزارت بهداشت بر روی واکسن ها چسبانده شده است.

مسئولان وزارت بهداشت تا امروز به طور رسمی به این خبر واکنشی نشان نداده اند که بر اساس عکس های ارسالی شهروندان برای خبرنگاران، این خبر نه دروغ است و نه تهمت و شایعه، جز اینکه خبرنگار ایسنا در گفتگو با سید محسن زهرایی; رئیس اداره واکسیناسیون وزارت بهداشت از او شنیده است که «این واکسن ها باید به صورت قانونی جمع آوری می شد».

زهرایی البته در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مدتی است که واکسن AstraZeneca تزریق می شود و اکثر افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند این واکسن تزریق شده است. واکسن آسترازنکا عملا در حال جمع‌آوری از مراکز است، تاریخ انقضای آخرین محموله به زودی می‌رسد و عملا تنها واکسن خارجی که از هفته آینده در کشور خواهیم داشت واکسن سینوفارم است.

در سال گذشته و پس از ادامه تولید انبوه واکسن کرونا در جهان، با وجود فراز و نشیب گونه‌های مختلف این ویروس، خبر پایان تاریخ انقضای میلیون‌ها دوز واکسن کرونا از سوی معتبر منتشر شد. مارک هایی که برای استفاده اضطراری مجوز داشتند. Pfizer، Moderna، Janssen و AstraZeneca بیشترین تعداد واکسن های تاریخ مصرف گذشته را داشتند که در این میان AstraZeneca واکسن های تاریخ مصرف گذشته بیشتری نسبت به سایرین داشت که به نظر می رسد یکی از دلایل آن عوارض مرگبار این واکسن و امتناع بسیاری از مردم در همه کشورها باشد. .

در آوریل سال گذشته، پس از انتشار اخباری مبنی بر تخریب هزاران ویال واکسن تاریخ مصرف گذشته توسط برخی کشورهای فقیر آفریقایی، مقامات سازمان بهداشت جهانی به این کشورها توصیه کردند تا زمانی که توصیه‌های جدید ارائه نشده و آیا استفاده از این واکسن‌ها بی‌خطر است، از نابود کردن واکسن‌ها خودداری کنند.

در زمان انتشار این خبر شنیده می شد که بسیاری از واکسن ها تا 36 ماه پس از تولید قابل استفاده هستند، اما سوال مهم این است که آیا اثربخشی آنها برای مدت طولانی تر و پس از تاریخ انقضا حفظ می شود؟

برخی از مطالعات جهانی نشان می دهد که استفاده از واکسن های تاریخ مصرف گذشته خطری برای زندگی ندارد و تنها اثربخشی و ایمنی واکسن را کاهش می دهد. برخی مطالعات دیگر فرمول واکسن را با خطر استفاده از واکسن تاریخ مصرف گذشته مرتبط می‌دانند و برخی گزارش‌های دیگر اکیداً توصیه می‌کنند که واکسن حتی یک روز پس از تاریخ انقضا مصرف نشود و حتی در خاک دفن شود. واکسن‌هایی که زباله‌های پزشکی محسوب می‌شوند، می‌توانند منجر به آلودگی طولانی‌مدت آب و خاک و خطرات زیست‌محیطی برای نسل‌های آینده شوند.

همزمان، گزارش‌های دیگری منتشر شده است که نشان می‌دهد رویکردهای متفاوت دولت‌ها در قبال واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته، به‌طوری‌که سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال گذشته عمر ماندگاری تعداد زیادی از واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته مدرنا را افزایش داد. ، دو ماه تمدید شد و Health Canada نیز عمر ماندگاری واکسن های AstraZeneca را یک ماه افزایش داد.

خبرهای دیگر حاکی از آن است که در سال گذشته بسیاری از کشورهایی که این واکسن را تحت لیسانس کارخانه چندملیتی بریتانیایی-سوئدی AstraZeneca تولید کردند، پس از باقی ماندن حجم زیادی از این واکسن در دستانشان، پیشنهادات وسوسه انگیزی برای اهدای این برند واکسن به Ne ارائه کردند. آنها پیشنهاد کردند که می توانند واکسن بخرند. از هفته های پایانی سال 2019 تا ابتدای زمستان سال گذشته، ایران بیش از 150 میلیون دوز واکسن وارد کرده است که حدود 120 میلیون دوز آن از نوع سینوفارم چینی بوده که از چین خریداری شده است، اما بدون احتساب مقدار کمی واکسن اسپوتنیک v. و بهارات باقیمانده واکسن های خارجی که به ایران رسید با برند AstraZeneca بود که در قالب محموله های اهدایی وارد کشور شد.

دیدگاهتان را بنویسید