تساوی حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

تساوی حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرد و طبق آخرین اخبار حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آنها مشخص شد. خبرهای منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که امسال حقوق بازنشستگان بالاخره افزایش و یکسان می شود، صندوق بازنشستگی مجری ضوابط و مقررات است، آنچه مصوب و ابلاغ شده را اجرا می کنیم. این مشکل افزایشی که گفتم اول مهر 1401 انجام شد، این در واقع در تعدیل حقوقی بود که دولت برای کارمندان در نظر گرفته بود که برای مستمری بگیران هم انجام شد اما عنوانی در نظر نگرفتند. تناسب برای آن، اما به نوعی همسان سازی، صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است، آنچه مصوب و ابلاغ شده را اجرا می کنیم. این مشکل افزایشی که گفتم اول مهر 1401 انجام شد، این در واقع در تعدیل حقوقی بود که دولت برای کارمندان در نظر گرفته بود که برای مستمری بگیران هم انجام شد اما عنوانی در نظر نگرفتند. تناسب برای آن اما به نوعی یکسان سازی است.دکتر شیرمحمدی معاون فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری در گفتگو با برنامه روزی نو رادیو اقتصاد به موضوع یکسان سازی حقوق کارکنان پرداخت. و مستمری بگیران در بودجه 1402. در حوزه های مختلف هستند، بیمه جنبه های مختلفی را پوشش می دهد، در تمام دنیا و ایران عزیز آن را به عنوان یک صنعت می شناسیم، اکنون صحبت از یکسان سازی حقوق کارمندان و مستمری بگیران در بودجه 1402 است. چالشی که دولت ها در چند سال اخیر سعی کرده اند به تعادل بین این سوال بروند و از یک سو مشکل بزرگی مطرح شد که هنوز جای سوال است و آن قدرت و سیستم تامین اجتماعی برای رفع این نیازها.

سوال: برابری حقوق کارمندان و مستمری بگیران چه شد؟ امسال امیدی نیست و باید به 1402 امیدوار باشیم؟ شیرمحمدی: بحث همسان سازی یعنی افزایش دستمزد مستمری بگیران به نسبت افزایشی که برای کارگران در نظر گرفته شده است. امسال در ابتدای سال افزایش داشتیم، مهر اول 1401 هم افزایش داشتیم که قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 و ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​بود. 5 درصد حقوق شهریور ماه به اضافه مبلغ ثابت 900 هزار تومان بود که برابر با 2. 16 درصد بود حقوق بازنشستگان گران قیمت افزایش یافت.

همانطور که می دانید صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است، آنچه مصوب و ابلاغ می شود را اجرا می کنیم. این مشکل افزایشی که گفتم اول مهر 1401 انجام شد، این در واقع در تعدیل حقوقی بود که دولت برای کارمندان در نظر گرفته بود که برای مستمری بگیران هم انجام شد اما عنوانی در نظر نگرفتند. تناسب برای آن، اما به نوعی تسطیح. سوال: منابع و ذخایر کافی برای این موارد جمع آوری شده است. می دانیم که متأسفانه سطح بیمه گذاران به شدت کاهش یافته است، یعنی پوشش یک عدد قابل توجهی که 8 و کسری بوده و الان 4 و دو دهم و در همان مساحت است، در حال چرخش است و این عدد جالب نیست. آیا صندوق بازنشستگی با این وضعیتی که ما پیدا کردیم ورشکست می شود؟

شیرمحمدی: ورشکستگی برای صندوق های بازنشستگی کشوری وجود ندارد اما پوشش حمایتی برای بقا و منابع آتی صندوق ها بسیار مهم است و الان عددی که گفتید در تامین اجتماعی 8 تا 4 است و صندوق ملی الان کمتر از یکی برای تعداد مستمری بگیران که یک میلیون است اما 630 هزار نفر هستند در مجموع 800 هزار نفر داریم که طبیعتا خیلی کم است.

سوال: به عبارت دیگر آیا می توان گفت که وضعیت بدتر است؟

شرمحمدی: در دنیا به سمت صندوق بزرگی می روند که متکی به منابع داخلی است و به نظر می رسد این اتفاق در دنیا بازتاب مثبتی داشته است، صندوق بزرگ تامین اجتماعی می تواند به پوشش صندوق های خرد و خرد کمک کند، به نظر می رسد ما از نظر بیمه به این نتیجه رسیدیم که کارشناسان به این نتیجه رسیدند که صندوق بزرگ تامین اجتماعی ممکن است آینده بهتری داشته باشد.

سوال: پس منتظر سال 1402 باشیم. همسان سازی حقوق کارمندان و مستمری بگیران که در حال انجام است ممکن است به وضعیت بهتری منجر شود شیرمحمدی: انشاءالله امیدواریم. 1402 اما حقوق بازنشستگان متاثر از حقوق کارگران است، دولت ساماندهی حقوق کارگران را در نظر گرفته است، امیدواریم با اصلاح حقوق کارگران، حقوق بازنشستگان نیز به نحو بهتری لحاظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید