تشریح برنامه های مرکز پزشکی حج برای واکسیناسیون زائرانی که با تاج ایرانی واکسینه شده اند یک دوز سینوفارم تزریق کنند.


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841690

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت هلال احمر ضمن تشریح تزریق واکسن های مورد نیاز در حج به زائران گفت: مقرر شد به زائرانی که واکسن تاج ایرانی تزریق شده است، تزریق واکسن انجام شود. دوز واکسن سینوفارم.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت هلال احمر درباره برنامه‌های مرکز واکسیناسیون زائران به ایلنا گفت: تزریق IPV.

وی ادامه داد: در خصوص واکسن مننژیت با توجه به اینکه دو سال است که حج برگزار نشده، مقرر شد تمامی عوامل اجرایی و نمازگزاران بر علیه مننژیت واکسینه شوند. این واکسن ها آماده شده و انشالله از هفته آینده تزریق این واکسن ها آغاز خواهد شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت هلال احمر در خصوص تزریق واکسن IPU یا فلج تصریح کرد: دولت عربستان IPU یا واکسن فلج را یکی از دستورالعمل های بهداشتی برای اعزام زائران می داند. از روز گذشته مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور آمادگی خود را برای تزریق این واکسن اعلام کرده اند که به تعداد کافی واکسن در اختیار تمامی مراکز بهداشتی درمانی قرار گرفته است.

مرعشی با بیان اینکه واکسن مننژیت و فلج مشکلی ندارد، گفت: نمازگزاران می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی این واکسن را دریافت کنند. گواهی هایی در این خصوص به زائران و توسط مراکز بهداشتی و درمانی کشور ارائه و همراه با واکسن مننژیت زائران در کارت درج می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زائرانی که واکسن تاج ایرانی را دریافت کرده اند برای اعزام به حج چه باید بکنند، گفت: آنچه در ستاد تاج و تخت ملی به من رسید این است که افرادی که تاج گذاری نکرده اند. دریافت دو دوز از 10 واکسن اعلام شده توسط دولت سعودی باید بلافاصله یک دوز واکسن سینوفارم را تزریق کند.

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت هلال احمر گفت: این موضوع طی دستورات سازمان حج و عبادت به استانداران استان اعلام شد و در این مراکز درمانی یک دوز سینوفام واکسینه شدند. در حال حاضر تصمیم بگیرید که آیا دوز را ادامه دهید یا در مذاکرات به این نتیجه برسیم که همان دوز کافی است.

به گفته مرعشی، دستگاه دیپلماسی باید برای پذیرش زائران با دوز واکسن مورد تایید عربستان با مقامات سعودی مذاکره کند و مکاتباتی نیز با سازمان بهداشت جهانی و دولت عربستان انجام شده است.

وی درباره داروهای مجاز برای زائران نیز گفت: در دستورالعمل اجرایی حج از عربستان، تمام قضاتی که به آنها دارو گفته می شود ذکر شده است و این عناوین را به پزشکان کاروان ها اعلام کرده ایم. داروهای دیگر برای بیماری هایی مانند فشار خون، بیماری های قلبی، نارسایی قلبی، دیابت، بیماری های ریوی، بیماری های پوستی و داروهایی که به طور معمول استفاده می شود و باید توسط نمازگزاران استفاده شود، ورود این داروها به عربستان مشکلی ندارد.

رئیس مرکز پزشکی حج و عبادت در پاسخ به این سوال که دولت عربستان با توجه به شیوع آبله میمون در برخی کشورها چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است، گفت: هنوز اطلاعاتی از داخل کشور عربستان و دستورالعمل های جدید نداریم. در این رابطه تعالیم حج اعلام نشده است.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید