تشریح دقیق و شفافیت رتبه بندی معلمان / مربیان چقدر افزایش می یابد؟

تشریح دقیق و شفافیت رتبه بندی معلمان / مربیان چقدر افزایش می یابد؟

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست خبری گفت: رتبه بندی معلمان از ابتدای مجلس یازدهم آغاز شد و دولت قبل لایحه ای را برای آموزش و پرورش، کمیسیون تحقیقات و فناوری به مجلس ارائه کرد. با روی کار آمدن دولت جدید بلافاصله ژنرال ها را به مجلس معرفی کردیم و با ۲۲۷ رای به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادیم.

وی ادامه داد: در تهیه لایحه مصوب، تغییرات زیادی ایجاد کرده ایم. دولت اعلام کرد که باید ظرف سه سال معلمان را رتبه بندی کنیم و برای هر رتبه ای که حذف کردیم حداکثر درصد تعیین کنیم چون آموزش و پرورش نمی تواند آن را تامین کند و در مجموع 25 درصد افزایش حقوق تعیین کرد که حدود 15 میلیارد تا 16 تریلیون بود. ما هم تغییر کردیم

وی افزود: هدف ما از رتبه بندی معلمان تعیین جایگاه معلمان در نظام آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و ارتقای منزلت معلمان است چرا که معتقدیم اگر معلمی شکوفا شود جامعه نیز رونق خواهد گرفت.

وی گفت: در تغییراتی که برای معلمان ایجاد شده، جایگاه و اسامی را مشخص کرده و دو ایراد اصلی به لایحه دولت را تغییر داده ایم. طبق گفته دولت معلمان باید دو سال کار کنند و بعد رتبه بندی شوند که ما حذف کردیم تا معلمان از لحظه ورود به کلاس رتبه بندی شوند و به 733816 نفر تغییر دادیم.

وی گفت: برخی از افراد مخالف جدی این لایحه هستند و برخی دیگر در خارج موافق و در داخل مخالف هستند. وی گفت: رتبه یکی از چیزهای فوق العاده خاص است که دو حالت دارد. طبق فصل 10، معلمان مانند سایر کارمندان دولت حقوق می گیرند. طبق ماده 6 این قانون، دولت موظف است کلیه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را بین سایر کارکنان کشوری تقسیم کند. امتیاز و درصد اعلام شده

وی یادآور شد: احراز عناوین بالاتر مستلزم حداقل پنج سال سابقه در هر رتبه و کسب سایر شرایط لازم پیش بینی شده در آیین نامه این قانون است و حداقل سابقه خدمت معلم برای کسب عناوین دانشیاری و معلمی 15 سال می باشد. هر عنوان به ازای هر ماه خدمت معلمان شاغل در مدارس ابتدایی، استثنایی و مناطق فقیرنشین، مرزی و عشایری سه ماه کاهش می یابد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که سقف درصد را در لایحه حذف می کردیم، برای اخذ مدرک نیز اقدام کردیم زیرا بسیاری از افراد برای دریافت مدرک اقدام نکردند. و این یک آموزش 6 ساعته کشیک بود که حذف کردیم و سه مدرک عمومی و تخصصی و حرفه ای به آنها دادیم.

وی گفت: نحوه ارزیابی معلمان به عنوان مهمترین رکن نظام آموزشی کشور با دو اتفاق خوب همراه بوده است. اولی ارتباط معلمان با آموزش عالی بود، زیرا ما در آموزش کار می کنیم و در آموزش عالی درو می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 538 هزار و 248 معلم لیسانس، فوق لیسانس و فوق لیسانس با میانگین درآمد 6 میلیون و 863 هزار تومان، 190 هزار و 99 معلم کارشناسی ارشد با میانگین درآمد 7 میلیون و 300 هزار تومان و 5 هزار و 400 معلم نیز وجود دارد. دانشجوی دکترا دارند و به طور متوسط ​​8 میلیون و 790 هزار تن دریافت می کنند.

منادی گفت: 99 درصد اساتید لیسانس و فوق لیسانس به دلیل اینکه کار تحقیقاتی انجام می دهند با اساتید دانشگاه یکی نیستند بنابراین جایگاه علمی آنها در مقطع تحصیلی مدرس است و طبق قانون مابه التفاوت حقوق همکاران در رشته های مختلف نباید باشد. بیش از 20 درصد گواه ما در این زمینه حقوق 10 میلیون و 100 هزار تنی یک مدرس ارشد دانشگاه تهران است.

وی افزود: در صورتی که حقوق و تخصص هر یک از معلمان کمتر از هشتاد درصد کل حقوق و تخصص های هیات علمی اصلی دانشگاه تهران باشد، مابه التفاوت تا سقف در تصمیمات استخدامی آنان با عنوان «تفاوت تطبیق» منظور می شود. با عنوان «فوق‌العاده‌ طبقه‌بندی» و «تفاوت انطباق» هرساله به نسبت تغییرات حقوق و فوق برنامه معلمان مدرس اصلی دانشگاه تهران محاسبه و در زمان بازنشستگی نیز کسر می‌شود.

وی گفت: افزایش پرداختی ها در نتیجه اجرای این قانون از 31 شهریور ماه سال جاری به مبلغ 125 هزار میلیارد ریال و از ابتدای سال 1401 بسته به پیش بینی بار مالی در بودجه سنواتی پرداخت می شود. قوانین به طور کامل اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سایر دانشگاه ها این ارقام متفاوت است به همین دلیل دانشگاه تهران را مبنا قرار دادیم زیرا هیات امنای دانشگاه تهران بخشی از دولت است.

وی خاطرنشان کرد: برای معلمان با رتبه معلم 10 درصد، معلم معلم 15 درصد، علاوه بر عنوان قبلی، دستیار 12 درصد، علاوه بر رتبه های قبلی، دانشیار 10 درصد، علاوه بر رتبه های قبلی. و معلم معلم 5% علاوه بر رتبه های قبلی علاوه بر کل حقوق، مزایا و فوق العاده های فوق العاده و همچنین ارقام مندرج در دستور کار معلمان اضافه می شود.

وی یادآور شد: طی این لایحه میزان بودجه آموزش و پرورش از 8 درصد به 12 درصد کل بودجه عمومی کشور افزایش می یابد و معلمان باید در نظر داشته باشند که بیشتر حقوق کارکنان بلندمدت حدود 4 میلیون تن است. ، اما با توجه به جایگاه بالای معلمان مبلغ دریافتی افزایش می یابد.

منادی سفیدان با تاکید بر اینکه مهم ترین کاری که انجام شده پیوند آموزش و پرورش با دانشگاه تهران است، گفت: حقوق ها یک میلیون و 100 هزار تن افزایش می یابد.

وی در پایان افزود: گزناپس کار را سخت می کند و هیئت ها به ارزیابی معلمان می پردازند تا هر فرد بر اساس شایستگی های خود دستمزد بگیرد که رتبه آن به توانایی، هنر، مهارت و دانش او بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید