تشویق جامعه به بچه دار شدن؛ نیاز به ایجاد ساختارهای فرهنگی و اقتصادی


ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839741

کاهش رشد جمعیت نیز منجر به کندی رشد و توسعه اقتصادی می شود. باید در نظر داشت که رشد جمعیت از نظر دستوری امکان پذیر نیست. بلکه باید به صورت علمی با حمایت مسئولان و سیاستمداران به این موضوع پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، طی یک دهه اخیر با تیزبینی و رهنمودهای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب شاهد تغییر دیدگاه مسئولان و جامعه نسبت به موضوع مهم جمعیت بوده ایم. بازخوانی منویات یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب بیانگر نیاز کلیدی و مهم افزایش جمعیت کشور است.

معظم له در 2 مهر 91 در مورد میزان مطلوب کنترل جمعیت فرمودند: میزان زاد و ولد در جامعه ما چقدر است؟ اشاره کردم؛ ما به موقع تصمیم گرفتیم و به زمان و مکان نیاز داشتیم، آن را انجام دادیم، سپس زمان را فراموش کردیم. مثلا فرض کنید آقا به شما گفته اند یک ساعت این شیر آب را باز کنید. سپس شیر آب را باز می کنید و می روید! رفتیم، نمی دانستیم؛ ده سال، پانزده سال بعد به ما می گویند که آقا جامعه ما در آینده نزدیک پیر می شود. این جوانی را که امروز جامعه ایران دارد از او می گیرند.

رهبر معظم انقلاب در 12 اردیبهشت 92 در مورد پیری جمعیت فرمودند: بارها به مردم گفته ام: پیر شدن کشور، زوال نسل جوان در چند سال آینده یکی از چیزهایی است که پیش خواهد آمد. بعداً که اثر ظاهر شد، آن روز قابل درمان نبود. اما امروز چرا، امروز قابل درمان است. بچه دار شدن یکی از مهم ترین مبارزات و مسئولیت های زنان است، زیرا بچه دار شدن در واقع هنر یک زن است. اوست که سختی ها را تحمل می کند، اوست که رنج هایش را می کشد، اوست که خداوند متعال اسباب تربیت فرزند را به او داده است. خداوند متعال اسباب تربیت فرزندان را به مردان نداده است، بلکه به زنان داده است. او به آنها صبر داد، عشقش را به آنها داد، احساساتش را به آنها داد، اعضای بدنش را به آنها داد، در واقع این هنر زنان است. اگر این موارد را در جامعه فراموش نکنیم، آن وقت جلو می رویم.

وی در 8 آبان 92 درباره الگوی زندگی خانوادگی و تقلید در غرب خاطرنشان کرد: او نگاهی تقلیدی به زندگی غربی یا زندگی اروپایی داشت که به این امر منجر شد و میراثش به ماها رسید. ما هم در یک مقطعی غفلت کردیم، کاری را که باید انجام می دادیم، انجام ندادیم. در حالی که امروز در [بعضی از] همین کشورهای غربی باروری را از دست می دهند و پشیمان می شوند و در برخی از کشورهای غربی مطلقاً کاهشی در نرخ زاد و ولد وجود ندارد. یعنی خانواده های پرجمعیت مثلا یک خانواده آمریکایی ده دوازده بچه، خانواده ایرانی چطور [که] می خواهد از او تقلید کند، باید یکی دو بچه داشته باشد! که اکنون وجود دارد و گزارش ها و اخبار ما را از این واقعیت آگاه می کند.

مقام معظم رهبری در 13 شهریور 93 درباره اهمیت جمعیت کشور می فرمایند: مسئله جمعیت در حیثیت ملی و افزایش نسل جوان و وسعت جمعیت کشور در اقتدار تأثیر بسزایی دارد. البته مهمتر از همه بحث فرهنگ است. به خصوص در سطح اعتقادات و عقاید مردم.

رهبر معظم انقلاب در فروردین 1377 در دیدار جمعی از زوج های جوان به موضوع جمعیت در کشورهای مختلف و ایران اشاره کردند و اذعان داشتند: تربیت فرزند باید به یک فرهنگ تبدیل شود. ببینید در برخی کشورهای غربی – مثلا در آمریکا – خانواده ها پانزده فرزند، بیست فرزند و … دارند. [هم] هستند و کسی آنها را محکوم نمی کند. اما وقتی صحبت از کشور ما می شود، آن طرف قضیه تشویق می شود. [یعنی] زاد و ولد پایین و مانند آن. بنابراین این نکته ای است که اگر خدا بخواهد باید به آن توجه شود.

با بررسی این بیانات و نگاهی به دیگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مشخص می شود که توجه به ضرورت توجه به مقوله زاد و ولد و پیشگیری از پیری جمعیت تا چه اندازه اهمیت دارد. البته فرهنگ سازی و تشویق جامعه به ازدواج و بچه دار شدن با وجود سازوکارهایی که باعث کاهش جمعیت افراد جامعه می شود، بسیار مشکل است.

در دهه 1960 به طور متوسط ​​هر خانواده بیش از 4 فرزند داشت و امروزه این تعداد به کمتر از دو فرزند در خانواده رسیده است، اما حداقل تعداد فرزندانی که برای داشتن ساختار جمعیتی متناسب نیاز داریم حداقل دو فرزند است. پدر و مادر را تغییر دهید

لازم به ذکر است که با توجه به احتمال مرگ و میر کودکان از اوایل کودکی تا نوجوانی، حتی تولد دو فرزند در هر خانواده کمتر از جایگزینی جمعیت است، بنابراین نیاز به افزایش نرخ زاد و ولد متناسب با ساختار جمعیت کمی احساس می شود.

موضوعاتی مانند اشتغال و امنیت اقتصادی، تغییر نگرش عمومی نسبت به زایمان، اتخاذ تدابیر ملی برای افزایش جمعیت، شناسایی و رفع چالش های فرهنگی و اجتماعی جمعیت رو به رشد، شناسایی عوامل موثر بر رشد جمعیت و بررسی آسیب شناسی آمار ازدواج. و طلاق با رشد جمعیت یکی از موضوعات مهم تأثیرگذار بر جمعیت کشور است که باید توسط کارمندان دولت و سیاستمداران در حوزه جمعیتی مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد سازمان‌ها و نهادها و بررسی همه راه‌های ممکن برای ترویج فرهنگ افزایش جمعیت و تشویق مردم به این امر، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای رشد جمعیت ضروری است، در غیر این صورت رشد جمعیت حتی ممکن است تهدیدی برای کشور باشد.

تشویق جمعیت به افزایش جمعیت در صورتی که همراه با کار علمی و فرهنگی مناسب انجام شود، می تواند راه موثری برای افزایش جمعیت تلقی شود. سیاستمداران باید با کار علمی مردم را تشویق کنند و آنها را به فرزندان بیشتر امیدوار کنند و فرهنگسراها باید خانواده ها را از لزوم تربیت فرزندان آگاه کنند. بدیهی است که یکی از محورهای اصلی رشد و توسعه اقتصادی، نقش جوانان و تأثیر آنها بر اقتصاد و تولید کشور است. بنابراین با افزایش جمعیت کشور دیگر مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.

علاوه بر فرهنگ، وجود امنیت شغلی، اقتصادی و اجتماعی باعث تشویق افراد جامعه به فرزندآوری می شود. زمانی که رشد اقتصادی در جامعه بالا باشد، تمایل خانواده ها برای افزایش جمعیت افزایش می یابد. از سوی دیگر، آموزش می تواند تأثیر گسترده ای بر رشد جمعیت داشته باشد و نیاز به رشد جمعیت و فواید آن را در سطوح مختلف فرهنگی و اقتصادی در جامعه ارتقا دهد و این موضوع در آینده به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

به گفته کارشناسان جمعیت، کاهش رشد جمعیت باعث کاهش رشد و توسعه اقتصادی نیز می شود. باید در نظر داشت که رشد جمعیت از نظر دستوری امکان پذیر نیست. بلکه باید به صورت علمی با حمایت مسئولان و سیاستمداران به این موضوع پرداخت. بنابراین اگر از نظر دستوری به این موضوع توجه شود، نتیجه مورد انتظار رشد جمعیت حاصل نخواهد شد.

از طرفی می توان روش های زایمان مانند اختصاص پول در صورت زایمان و اعطای مرخصی به مادران باردار و در نظر گرفتن بیمه و حقوق اضافی در دوران بارداری و یا هر گونه کارشناسی و برنامه ریزی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور را ترویج کرد. خانواده. ترویج تولد.

از سعید رنجبریان; کارشناس اجتماعی اجتماعی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید