تشویق دانش آموزان به مهاجرت! | روز جدید

تشویق دانش آموزان به مهاجرت!  |  روز جدید

یگانه شوق الشعرا: اخیراً تصویری از ابلاغیه جدید سازمان امور دانشجویان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که هزینه های انتشار مدارک دانشگاهی چندین برابر است که توجه به رشته ها و مقاطع تحصیلی متفاوت است. .

این تصویر واکنش های بسیاری را از سوی کاربران فضای مجازی و بسیاری از دانشجویان برانگیخت. آنها به این هزینه ها اعتراض دارند. تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان دهنده نرخ جدید سازمان دانشجویان برای صدور مدارک تحصیلی است که به روسای کل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام کرده است.به گفته برخی از دانشجویان و کاربران شبکه های اجتماعی، هزینه ها 6 تا 10 برابر بیشتر از سال گذشته است. این امر باعث می شود دانشجویانی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارند هزینه های زیادی را متحمل شوند. نکته مهم دیگر در این اطلاعیه دانشجویان سال های گذشته است. بر اساس اطلاعیه سازمان امور دانشجویان، مفاد این اطلاعیه شامل کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان گذشته است که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را دارند. البته هنوز هیچ یک از مسئولان مرتبط با وزارت علوم این اطلاعیه را از سوی سازمان امور دانشجویان نشنیده اند. اظهار نظر نکرده اند. برخی می گویند هدف از چند برابر شدن هزینه معافیت تحصیلی، جلوگیری از مهاجرت دسته جمعی دانشجویان است. ضمناً باید به مسئولین هشدار داد کسانی که قصد خروج را دارند راه حلی برای این امر پیدا خواهد کرد و اگر مسئولین بخواهند نخبگان در کشور بمانند در صورت عدم مهاجرت باید راه حل دیگری ارائه دهند. . اگر نخبگان شرایط کشور را مناسب ببینند و فرصت پیشرفت برای آنها فراهم شود، قطعاً وطن آنهاست. آنها نمی روند، می مانند و برای کشور کاری می کنند. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند با توجه به سن مهاجرت در کشور ما کاهش یافته و دانشجویان نیز برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند، چنین هزینه های گزافی برای صدور مدرک دانشگاهی می تواند به این معضل دامن بزند. در این شرایط بسیاری از دانشجویان به دلیل اینکه برایشان مقرون به صرفه نیست، برای رفتن به دانشگاه تلاش نمی کنند. بنابراین این گروه تصمیم می گیرند از ابتدا برای ادامه تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور بروند تا دیگر هزینه ای برای صدور مدارک تحصیلی خود نپردازند. البته موضوع مهاجرت انبوه دانشجویان و نخبگان به کشور ما مشکلی است که می تواند آینده، پیشرفت و توسعه کشور را تحت تاثیر قرار دهد، اما چنین مشکلی باید به صورت اساسی حل شود تا شرایط ماندن دانشجویان و نخبگان فراهم شود. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که بسیاری از دانشجویان نگران ناکارآمدی آموزشی دانشگاه ها هستند و بر این باورند که این هزینه ها متناسب با کیفیت آموزشی در دانشگاه هایی است که ندارند.

> به تدریج در لینک ها

گلمرضا ظریفیان کارشناس آموزش عالی به آفتاب یزد گفت: اساساً نمی دانم دلیل این افزایش هزینه ها چیست؟ امیدواریم این موضوع به مسیر قانونی نرفته باشد و مسئولان در آن تجدید نظر کنند. جدا از عواقب این افزایش هزینه ها برای دانشگاه و دانشجویان، اساساً هر تصمیمی که بخواهد برای جامعه گرفته شود، مستلزم تدریجی شدن رابطه در این زمینه است. فرض کنید استدلال کسانی که چنین اطلاعیه ای تهیه کردند این بود که مصوبه قبلی مربوط است. سال ها گذشت و اکنون هزینه تحصیل رایگان افزایش یافته و باید این خلاء پر شود. بنابراین، حتی اگر این تصمیم عواقبی نداشته باشد، واقعیت این است که همین افزایش هزینه‌های افسارگسیخته و افسارگسیخته اولین تأثیر منفی را بر افکار عمومی می‌گذارد. حتی اگر قرار است قیمت ها منطقی شود، باید به تدریج انجام شود. از طرفی چنین سیاست هایی بر تورم جامعه نیز تاثیر می گذارد، یعنی اگر جامعه ما به اندازه کافی از بحران معیشتی و مشکلات تورمی رنج می برد. در عین حال افکار عمومی این سوال را مطرح می کند که چه کسانی با چه انگیزه هایی درگیر هستند. طبیعتاً چنین تصمیماتی باید در نظام آموزش عالی اتخاذ شود. باید کمی تدریجی گرایی و متقاعدسازی وجود داشته باشد. همچنین لازم است این نوع تصمیمات متناسب با نظام پولی و توجه کشور اتخاذ شود تا این نوع اقدام تبعات گسترده تری در خارج از دانشگاه نداشته باشد.»

> فوت شده توسط دانشگاه

وی ادامه داد: در این زمینه اعلام نشده که انگیزه چیست و انگیزه برنامه ریزان و طراحان را نداریم. اما زمینی
در نتیجه این کار، i.e. مشکلات ناشی از آن، نتیجه این است که اولاً این نوع سیاست مانعی ندارد. تا آنجا که تجربه تاریخی 4 دهه اخیر نشان می دهد که هر کجا که هستیم، ممنوعیت ها و محدودیت های دیگران را برای جامعه منطقی درست کرده ایم، نتیجه آنها دقیقاً تصویری از خود و جامعه شده است. او سعی کرده محدودیت های فرهنگی را بشکند. جایی که ممکن است . در مسائل فرهنگی به وضوح دیده‌ایم که در نقاطی که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها بی‌عقلی ایجاد می‌شود، با واکنش‌های فراوانی مواجه شده‌ایم. ممکن است مجریان چنین پروژه هایی چنین انگیزه ای نداشته باشند، اما مهم این است که جامعه عمل ما به چه معناست؟ بسیاری اوقات درک یک مشکل مهمتر از خود مشکل است و باید برای آن برنامه ریزی کنیم. بیایید به این ایده ها توجه کنیم. در شرایط کنونی جامعه، این نوع سیاست این تصور را ایجاد می کند که می خواهیم برای جامعه محدودیت ایجاد کنیم و همین ایده به واقعیت تبدیل می شود. بنابراین طبیعتاً نمی‌توان این گونه طرح‌ها را ممنوع کرد و باعث می‌شود بسیاری از نخبگان با مشکل با مشکلات مالی مواجه شوند، بنابراین ترجیح می‌دهند قبل از ورود به دانشگاه از دانشگاه خارج شوند و از کشور خارج شوند. متاسفانه آمار در این زمینه خوب نیست و می بینیم که دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه مهاجرت می کنند و این سرمایه بزرگی است که آسیب می بیند. جامعه ما به اندازه کافی با بحران سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مواجه است. این نوع سیاست به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی آسیب جدی وارد می کند. به نظر من بهتر است در این گونه تصمیمات و راه “حرکت به سمت سیاست های عقلانی” تجدید نظر جدی شود.

> افزایش مهاجرت دانشجویی

محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش و پرورش در این باره به آفتاب یزد گفت: روند رو به رشد است. مهاجرت دانش آموزان در کشور ما که به دانش عمومی تبدیل شده است، افزایش یافته است. حتی دانشجویان نیز در حال مهاجرت به کشورهایی هستند که از نظر سطح تحصیلی هیچ تفاوتی با ایران ندارند، اما متأسفانه ناامیدی فزاینده، گره‌های اقتصادی، نبود آینده شغلی امیدوارکننده و… باعث شده است تا خانواده‌های دارای فرزند به کشورهای دیگر اعزام شوند. آموزش از همان سطوح دانش آموزان. بسیاری از خانواده ها احساس می کنند که فرزندانشان علیرغم تلاش هایشان آینده خوبی در ایران نخواهند داشت و فرزندانشان را مجبور به مهاجرت از کشور می کنند. دلیل اصلی مهاجرت دانش آموزان مشکلات است
این آموزش نیست که باعث می شود این سرمایه های بزرگ به خارج از کشور مهاجرت کنند، در حالی که برخی مشکلات. اگر مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … مشکلات حل نشده است، ما نمی توانیم در برابر موج مهاجرت مقاومت کنیم. »

> تقویت شکاف طبقاتی

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا هر تصمیم جدیدی در مورد مسائل آموزشی گرفته می‌شود و به نفع افراد ثروتمند جامعه تمام می‌شود. ارقام چند صد میلیونی برای افراد عادی جامعه رقم بسیار سنگینی است اما برای عده کمی از مردم کشور ما این رقم پول نیست. یعنی آن ده درصد جامعه که توان مالی بالایی دارند به راحتی می توانند فرزندان خود را به بهترین دانشگاه ها بفرستند، دیپلم خود را به بهترین رشته ها بفرستند و با پرداخت چنین مبالغی آزاد می شوند تا بتوانند از کشور مهاجرت کنند. . این در صورتی است که مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه باعث شده است که بسیاری از خانواده ها حتی در مقطع ابتدایی نتوانند هزینه تحصیل فرزندان خود را پرداخت کنند. چنین تصمیماتی به شکاف طبقاتی در جامعه دامن می زند و شکاف آموزشی در کشور را بیش از پیش آشکار می کند. از سوی دیگر می توان گفت که بخشی از این نوع سیاست ها به جیب خالی دولت برمی گردد و حداقل این یکی از فواید دولت است. اکنون 80 درصد مدارس کشور دولتی هستند اما این مدارس دولتی هزینه هایی را به خانواده ها تحمیل می کنند. بنابراین قطعاً چنین سیاست‌هایی باعث مهاجرت بیشتر دانش‌آموزان از کشور می‌شود و اگر مسئولان به دنبال کسانی باشند که می‌خواهند کاری انجام دهند باید موانع موجود در کشور را برطرف کنند. اگر مسئولان واقعاً می خواهند جلوی مهاجرت دسته جمعی را بگیرند، باید شرایط اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی کشور را بهبود بخشند. این نوع اقدامات فقط برای رفع مشکل است و دردی از جامعه را دوا نمی کند.»

دیدگاهتان را بنویسید