تشکیل موج انباشت دلار در ترکیه l افزایش نگرانی سرمایه گذاران خارجی

تشکیل موج انباشت دلار در ترکیه l افزایش نگرانی سرمایه گذاران خارجی

روهر نه : پوند در ماه نوامبر حدود 30 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد و برخی از شرکت های ترکیه که به کالاهای وارداتی وابسته هستند، هزینه های بالاتری دارند.

ترکیه بار دیگر در بحران ارزی قرار گرفته است. پوند در سال جاری بیش از 40 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد که بدترین عملکرد را در بین هر ارز دیگر در بازارهای نوظهور نشان می دهد. تنها در ماه نوامبر، پوند حدود 30 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

کاهش سریع نرخ ارز ترکیه در نتیجه مداخله بانک مرکزی ترکیه و موجی از انباشت دلار در این کشور به وجود آمد و حتی برخی در اعتراض به رفتار رجب رئیس جمهور ترکیه به خیابان ها آمدند. طیب اردوغان در اقتصاد در این میان اردوغان خارجی ها و حامیان آنها در ترکیه را مقصر مشکلات لیر می داند.

چرا لیر سقوط کرد؟

مشکلات اخیر پوند پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی ترکیه در 18 نوامبر نرخ بهره را 1 درصد کاهش داد که سومین کاهش از سپتامبر بود. وی همچنین اعلام کرد که در ماه دسامبر دوباره نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

رابطه بین نرخ بهره و ارزش پول چیست؟

وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می دهد، پول معمولاً برای استقراض ارزان تر می شود و بنابراین ارزش آن نسبت به سایر ارزها کمتر می شود.

زمانی که تورم پایین باشد، نرخ بهره پایین تر باعث رشد اقتصادی می شود. به طور کلی، نرخ‌های بهره پایین، کسب‌وکارها را تشویق به گسترش تولید و استخدام کارگران جدید و همچنین مصرف‌کنندگان برای وام گرفتن برای خرید بیشتر می‌کند.

نرخ های پایین تر نیز صادرات یک کشور را نسبتا ارزان تر و در نتیجه رقابتی تر از سایر کشورها می کند.

چرا با کاهش نرخ بهره ترکیه در نوامبر، پوند کاهش یافت؟

در حال حاضر اقتصادهای جهان به دلیل تنگناهای زنجیره تامین و کمبود مواد اولیه تحت فشار قیمت هستند و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تورم در ترکیه چقدر است؟

در ماه اکتبر، تورم سالانه قیمت مصرف کننده ترکیه نزدیک به 20 درصد بود که چهار برابر بیشتر از هدف 5 درصد بود. پس از کاهش 4 درصدی هزینه های استقراض توسط بانک مرکزی از سپتامبر، نرخ بهره اصلی کشور به 15 درصد افزایش یافته است و زمانی که نرخ بهره کاهش می یابد، زمانی که تورم بالا است، اقتصاد انتظار تورم بیشتری را دارد.

آیا سایر اقتصادهای نوظهور از ترکیه پیروی می کنند و در واکنش به تورم نرخ بهره را کاهش می دهند؟

در واقع، کاملا برعکس؛ کره جنوبی، روسیه، برزیل، مکزیک و مجارستان نرخ بهره را برای کاهش تورم افزایش داده اند و اردوغان گفت کاهش نرخ بهره با تورم مبارزه می کند، رشد اقتصادی و صادرات را تقویت می کند و شغل ایجاد می کند.

آیا اقتصاد ترکیه در حال رشد است؟

اقتصاد ترکیه در سه ماهه سوم نسبت به سال قبل 7.4 درصد رشد داشته است، در حالی که صادرات این کشور در این دوره رشد قابل توجهی داشته است. در همین حال، در حالی که رشد اقتصادی قوی نشان می دهد که استانداردهای زندگی ترک ها باید بهبود یابد، اما متاسفانه به دلیل افزایش تورم این اتفاق نیفتاده است.

شرکت های ترکیه ای وابسته به کالاهای وارداتی با هزینه های بالاتری روبرو هستند. از آنجایی که پوند قدرت خرید بسیار پایین‌تری دارد و شرکت‌ها این هزینه‌های بالاتر را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند، خانوارهای ترکیه، به‌ویژه خانوارهای کم درآمد، با قیمت‌های بالاتر کالاها، از جمله نیازهای اساسی مانند غذا و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر، اقتصاد ترکیه به شدت به تامین مالی خارجی وابسته است. این بدان معناست که شرکت هایی که بدهی خود را به دلار دارند، با کاهش ارزش پوند در برابر دلار آمریکا، با هزینه های بازپرداخت بیشتری مواجه می شوند.

آیا حداقل اقتصاد ترکیه به رشد خود ادامه خواهد داد؟

برخی تحلیلگران معتقدند اقتصاد ترکیه در سه ماهه چهارم سال 2021 به دلیل مشکلات لیر کوچک خواهد شد و در حالی که سیاست پولی بر عهده رئیس بانک مرکزی است، کارشناسان اردوغان را مقصر می دانند. زیرا اردوغان در دو سال گذشته سه رئیس بانک مرکزی را برکنار کرد.

آخرین رئیس بانک مرکزی ترکیه اخراج شده ناجی اقبال بود که در ماه مارس پس از تنها چهار ماه کار خود را از دست داد. اما اقبال که مدت کوتاهی در این سمت بود، شاهد یک سری افزایش نرخ بهره بود که به تقویت پوند کمک کرد.

لازم به ذکر است زمانی که به نظر می رسد بانک های مرکزی استقلال خود را از دست داده اند، سرمایه گذاران سرمایه خود را از بازارهای مالی خارج می کنند. زیرا آنها نگران این هستند که اهداف سیاسی سیاست نرخ بهره یک کشور را تعیین کند نه مبانی اقتصادی.

اردوغان در آخرین سخنرانی خود مشکلات پوند را ناشی از کارشکنی خارجی ها در اقتصاد ترکیه و همچنین حامیان آنها در این کشور دانست.

افزایش نگرانی ها در ترکیه

ترس ها با تغییر وزیران در روز پنجشنبه افزایش یافت. لطفی الوان وزیر دارایی و دارایی ترکیه استعفا داد و نورالدین نباتی، یکی از نزدیک ترین افراد برات آلبایراک، داماد اردوغان و وزیر دارایی سابق، جایگزین وی شد.

الوان مدت هاست که از دخالت خودسرانه اردوغان در امور بانک مرکزی و کاهش نرخ بهره ناراضی بوده است. او پیش از این در آخرین سخنرانی خود از تورم در ترکیه انتقاد کرده بود. برخی رسانه ها امروز به جایگزینی آلوان، نزدیکترین دوست آلبایراک با نباتی اشاره کردند و این موضوع را «بازگشت به سایه داماد» در وزارت دارایی توصیف کردند.

آیا اردوغان استعفا می دهد؟

با برنامه ریزی انتخابات برای سال 2023، اردوغان قول داده است که برای کاهش هزینه های وام بیشتر تلاش کند. او تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر معکوس کردن تفکر «غیر متعارف» خود در مورد نرخ‌های بهره یا تحمل بیشتر بانک‌های مرکزی که با او مخالف هستند نشان نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید