تصمیم بانک مرکزی برای بازار ارز ورود دلار به مرز حساس به قیمت

تصمیم بانک مرکزی برای بازار ارز ورود دلار به مرز حساس به قیمت

در نهایت دلار توانست بالای سطح حساس قیمتی 35 هزار و 800 تومان تثبیت شود و افزایش بیشتری پیدا کند.

از نگاه کارشناسان فنی عبور نرخ دلار به بالای 35 هزار و 800 تومان اتفاق بسیار مهمی برای فعالان بازار خواهد بود.

در دو هفته گذشته نرخ دلار در محدوده 34 هزار و 700 تومان تا 35 هزار و 800 تومان بود و در آن محدوده بالا و پایین رفت.

گزارش ها حاکی از افزایش 932 تومانی نرخ دلار در هفته گذشته است و این یعنی بازار ارز با افزایش 2.6 درصدی نرخ دلار مواجه شده است.

البته روند دیروز نرخ ارز نشان می دهد که دیروز در ساعاتی از شبانه روز، دلار رنگ 36 هزار تومان را به خود دید و وارد کانال 36 هزار تومان شد; اما قیمت دلار باز هم کاهش یافت و در نهایت به 35 هزار و 812 تومان رسید.

8.8 درصد افزایش قیمت دلار در یک ماه

این در حالی است که تغییر اعداد و ارقام نسبت به ماه گذشته در بازار ارز حاکی از افزایش 8.8 درصدی قیمت دلار است. به این ترتیب بازار ارز شاهد افزایش ۲ هزار و ۸۹۸ تومانی قیمت دلار بود.

در این شرایط دلار آرام آرام به کانال 36 هزار تومان نزدیک می شود و این مشکل ممکن است منجر به ورود خریداران بیشتر به بازار شود.

به گفته فعالان بازار ارز، قیمت دلار در روزهای اخیر به کندی افزایش یافته و دلیل آن نیز عرضه زیاد است.

تصمیم جدید بانک مرکزی برای بازار ارز

در شرایطی که روز یکشنبه هفته جاری بانک مرکزی در مطلبی از وضعیت مطلوب منابع ارزی کشور خبر داد، دیروز این بانک در پیامی اعلام کرد: با تصمیم این بانک و تامین ارز (اسکناس) مورد نیاز تولیدکنندگان و بازرگانان برای پوشش هزینه های مربوط به امور بازرگانی، سقف فروش ارز در بازار توافقی به صورت حساب به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر از 2000 یورو به 6000 یورو افزایش یافت. لازم به ذکر است شناسایی و تامین ارز مورد نیاز سایر گروه ها در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

بررسی ها نشان می دهد با این تصمیم، اگر فردی که کارت بازرگانی داشته باشد، ارز با سهمیه 6000 یورویی بخرد، دیگر نمی تواند سهمیه قبلی (2000 دلار) را بگیرد.

این تغییر سه گانه برای دارندگان کارت بازرگانی یکی از نگرانی هایی بود که پس از آغاز بازار توافقی با سقف 2000 یورویی برای همه مردم مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار گرفت و این افراد تاکید کردند که برای تامین نیاز ارزی بیش از 2000 دلار باید ارز تهیه می کردند که مطالبات از بازار آزاد و غیررسمی است و در نتیجه این اقدام تقاضای واقعی به جای بورس وارد بازار آزاد شد. اما به نظر می رسد برخی دیگر از نامزدها نیازمند تغییر در سهمیه مذکور هستند.

رویکرد جدید بانک مرکزی تغییر سهمیه خرید ارز با کارت ملی است، با توجه به اینکه در روزهای گذشته این بانک اقدام به عرضه اوراق ارزی کرده بود. به گفته یک مسئول ارزی بانک مرکزی، با توجه به بحث انتظارات تورمی در جامعه، وی به این نتیجه رسید که تغییر ذائقه سرمایه گذاری در بین مردم وجود دارد و باید برای این تغییر ارز پاسخ داده شود تا مردم بتوانند به راحتی دارایی های خود را مدیریت کند که انتشار اوراق ارزی یکی از اقدامات ارزی بانک مرکزی است.

این مسئول درباره این طرح گفت: مدارک مذکور به مدت 3 ماه و برای افراد ایرانی بالای 18 سال اعتبار دارد. سررسید این اوراق در 25 فوریه امسال است. حداقل مبلغ خرید این اوراق 1000 دلار و حداکثر 4000 دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید