تصمیم بایدن در بحث ایران و برجام چیست؟

تصمیم بایدن در بحث ایران و برجام چیست؟

روز جدید : در سیگنالی که واشنگتن با شرکت در رزمایش های اسرائیل به تهران می فرستد تردیدی نیست: در صورت حمله اسرائیل به ایران، موافقت، کمک و دخالت مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا در چنین حمله ای را خواهد داشت. . تهران حمله اسرائیل به ایران را به منزله اعلان جنگ از سوی ایالات متحده تلقی خواهد کرد.

به گزارش وب سایت ام اس ان بی سی، دولت بایدن که پشت سرفصل های اوکراینی پنهان شده بود، اکنون گامی نگران کننده به جنگ با ایران برداشته است. به گزارش شبکه 13 اسرائیل، ایالات متحده با شرکت در رزمایش بزرگ اسرائیل برای شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته ای ایران در اواخر این ماه موافقت کرد. تایمز اسرائیل خاطرنشان کرد که این گزارش بدون منبع بوده است، اما به گفته اکسیوس، مقامات اسرائیلی “تایید کردند که ایالات متحده در آن شرکت خواهد کرد” و پنتاگون بلافاصله به درخواست اکسیوس برای اظهار نظر پاسخ نداد.

; در این بیانیه آمده است: «اگر این گزارش صحت داشته باشد، اولین بار است که هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی با جنگنده‌های اسرائیلی در چنین رزمایشی شرکت می‌کنند». این نشان می‌دهد که بایدن، علی‌رغم وعده‌اش برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای با ایران، بیش از هر رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمایت از تمایل اسرائیل برای آغاز جنگ با ایران حرکت می‌کند. توافقی چندجانبه که می تواند ایران را از ساخت بمب و جنگ منطقه ای باز دارد.

در سیگنالی که واشنگتن با شرکت در رزمایش های اسرائیل به تهران می فرستد تردیدی نیست: در صورت حمله اسرائیل به ایران، موافقت، همکاری و دخالت مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا در چنین حمله ای را خواهد داشت. تهران حمله اسرائیل به ایران را به منزله اعلان جنگ از سوی ایالات متحده تلقی خواهد کرد.

این به معنای فراتر رفتن از سیاست های گذشته ایالات متحده و تمایل ظاهری بایدن برای جانبداری از ستیزه جویانه اسرائیل علیه ایران است که بیشتر با تفکر ترامپ در مورد ایران مطابقت دارد تا اوباما یا حتی بوش. دولت اوباما سخت کار می کند تا از بمباران ایران توسط اسرائیل جلوگیری کند و اذعان دارد که اقدامات اسرائیل جرقه جنگ منطقه ای را زده است که ایالات متحده را در دام عمیق تری در خاورمیانه فرو برده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، علیه چنین اقدامی از سوی اسرائیل صحبت کرده است تا به تهران نشان دهد که ایالات متحده موافق نیست. در واقع، کاخ سفید اوباما بارها اسرائیلی ها را تحت فشار قرار داده است که حداقل به ایالات متحده در مورد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اطلاع دهند، زیرا می ترسند ایران با حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه پاسخ دهد. البته اسرائیل این را نپذیرفت. حتی قبل از اوباما، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش، که البته نگرش ستیزه جویانه ای نسبت به ایران داشت، اما از طرح های اسرائیل برای حمله به ایران حمایت نمی کرد.

من معتقد نیستم که بایدن خواهان جنگ با ایران باشد. من همچنین معتقد نیستم که او خواهان حمله اسرائیل به ایران باشد. به همین دلیل است که موافقت او با این آموزه اسرائیلی گیج کننده است. اما بایدن یک مدل دارد: بایدن به شدت از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای و استراتژی او برای «فشار حداکثری» برای وادار کردن ایران به تسلیم شدن با درهم شکستن اقتصادش از طریق تحریم‌های بی‌سابقه انتقاد کرده است. با این حال، با گذشت 18 ماه از ریاست جمهوری خود، بایدن هنوز با سیاست تحریمی ترامپ فاصله زیادی ندارد. مجموعه ای از عوامل – از عدم تمایل به پرداخت هزینه های سیاسی تا تلاش برای جلوگیری از درگیری سیاسی آشکار با اسرائیل – می تواند دلیل عدم اقدام بایدن باشد.

سوال این است که بایدن تا کی می تواند به سیاست شکست خورده ترامپ در قبال ایران پایبند باشد بدون اینکه مسئولیت ادامه شکست آن را بر عهده بگیرد؟

یکی دیگر از نمونه های تداوم سیاست نادرست ترامپ در قبال ایران، اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان های تروریستی است که به نقطه کور اصلی بازگشت دو کشور به توافق هسته ای تبدیل شده است.

در سال 2017، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله ای در نیویورک تایمز با اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان های تروریستی مخالفت کرد و به پتانسیل آن برای تشدید تنش ها اشاره کرد. او بعداً به سی‌ان‌ان گفت که این دلیلی بود که دولت بوش و دولت اوباما این اقدام را رد کردند.

اما پس از خروج از توافق با ایران، دولت ترامپ در تلاش برای سخت‌تر کردن بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا قرار داد. از آنجایی که سپاه قبلاً توسط قوانین ایالات متحده تحریم شده بود، این نام تنها تأثیری نمادین داشت و خشم ایران را برانگیخت. حتی حامیان این جنبش نیز آشکارا به این امر اذعان داشتند. در سال 2019، گروه ویژه امنیت ملی که توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن تأسیس شد، این تصمیم را یک تاکتیک خطرناک توصیف کرد که جان نیروهای آمریکایی را تهدید می‌کند و هیچ فایده‌ای جز همسویی با هدف ترامپ ندارد. «این توافق با ایران را از بین نخواهد برد. این توافق از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند. «تهران اکنون می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبل از تمدید توافق هسته‌ای با بایدن از فهرست حذف شود، اما بایدن از ترس اینکه ضعیف به نظر برسد، از انجام این کار خودداری کرد.

همانطور که در جای دیگر نوشتم، هم تهران و هم واشنگتن بی جهت متوقف شده اند. هر دو طرف معتقدند که خروج از برجام از نظر سیاسی برای آنها پرهزینه است، حتی اگر فروپاشی توافق هسته ای درد بسیار بیشتری برای هر دو ایجاد کند. هیچ یک از طرفین منطقی نیست. در این صورت هر دو طرف از انصراف مطالبات خود منتفع خواهند شد. اما در اینجا دوباره شاهد مدلی هستیم که در آن تیم بایدن از اقدامات ترامپ انتقاد می کند اما از لغو آنها خودداری می کند.

اگر توافق هسته ای شکست بخورد، این احتمال وجود دارد که یا ایران بمباران کند یا بایدن ایران را بمباران کند. بایدن مسئول هر دو عواقب فاجعه بار خواهد بود. بایدن تلاش می کند تقصیر را به گردن ترامپ بیندازد، اما علیرغم مسئولیت ظاهری ترامپ برای خروج از توافق، نمی توان همه تقصیرها را متوجه او کرد. پس از نزدیک به 18 ماه از ادامه سیاست ترامپ در قبال ایران، این به معنای مسئولیت بایدن در قبال این موضوع باشد.

حتی برخی از قوی‌ترین متحدان ایالات متحده در اروپا صبرشان در مورد بایدن تمام شده است. کارل بیلت، نخست‌وزیر و دبیرکل پیشین سوئد و خاویر سولانا، نماینده سابق اتحادیه اروپا در امور خارجی، این هفته در واشنگتن پست بایدن را به «انفعال علیه ایران» متهم کردند. آنها نوشتند: «با کمال تعجب، بایدن پس از وعده بازگشت به توافق هسته ای و حمایت متحدان اروپایی آمریکا، به دنبال دیپلماسی کند ادامه می دهد.

انریکه مورا یکی از افرادی بود که این مقاله تند را در واشنگتن پست در توییتر به اشتراک گذاشت. مذاکره کننده ای که در یک سال و نیم گذشته به عنوان میانجی بین بایدن و تهران عمل کرده است. پیام به بایدن واضح بود: شما به زودی مسئول این سیاست خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید