تصمیم برای توقف خرید تضمینی برق عجیب بود / در طول برنامه ششم توسعه نیروگاهی ساخته نشد

زمان: 16:26
منتشر شده در: 24/07/1400
کد خبر: 1776579

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه شرکت های برق گفت: 13000 مگاوات برق جدید نیروگاه که ظاهراً در برنامه ششم توسعه ساخته شده است متعلق به برنامه پنجم توسعه است و گفت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید فریدالدین معصومی ، عضو هیات مدیره اتحادیه شرکت های برق ، در نشست خبری گفت: نیروگاه خورشیدی یزد با غرفه 10 مگاواتی که با بهترین کیفیت نیروگاه کشور است افتتاح می شود. فردا.

وی افزود: عملیات اجرایی این نیروگاه از اواخر آذرماه سال گذشته آغاز شد و در اوایل تیرماه امسال به شبکه برق متصل شد ؛ این نیروگاه 10 مگاواتی با سرمایه گذاری پنج میلیون یورو یکی از بهترین نیروگاه های فنی است.

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه شرکت های برق می گوید: “دولت قبلی هیچ کمکی برای ساخت و تکمیل غرفه نکرد.” ما اصلاً نمی توانیم به شما کمک کنیم.

وی ادامه داد: قبض برق برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر از مردم پول دریافت می کند. وقتی از SATBA پرسیدیم که این مبالغ برای پرداخت مطالبات ما موجود است ، آنها اظهار کردند که این مبالغ در بخشهای دیگر هزینه شده و به تجدیدپذیرها اختصاص یافته است. بخش “پیدا نشد.

معصومی گفت: “یکی از راه حل های کوتاه مدت برای مشکلات بخش برق توجه به توسعه نیروگاه های خورشیدی است.” پتانسیل های زیادی در زمینه انرژی خورشیدی در کشور وجود دارد ؛ در عین حال ، زمان ساخت این نیروگاه ها کوتاه است و می تواند در کوتاه مدت افتتاح شود.

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه صنفی شرکت های برق با اشاره به تصمیم وزارت نیرو مبنی بر فسخ قرارداد خرید تضمینی برق گفت: توسعه نیروگاه های خورشیدی با تصمیم وزارت نیرو متوقف شد. انرژی.

وی با بیان اینکه “دلیل تعلیق خرید تضمینی برق را نمی دانم و این تصمیم وزارت نیرو بسیار عجیب بود” ، افزود: اگر سالانه 2500 مگاوات برق تجدیدپذیر برنامه ریزی شده وارد مدار شود ، ضمانت باید فروش برق را در نظر بگیرد ؛ در این رابطه نامه هایی ارسال شد مبنی بر اینکه اگر قرار است برق تجدیدپذیر به شبکه اضافه شود ، باید از نظر اقتصادی برای سرمایه گذار مقرون به صرفه باشد و ما برای برگزاری جلسه ای در این زمینه با وزیر نیرو تماس گرفتیم.

معصومی با اشاره به روند نزولی در بخش برق و افزایش کسری برق در کشور ، گفت: تابستان امسال ما 170 مگاوات برق وارد کردیم و نتیجه این شد که عربستان سعودی برای صادرات برق و حتی بازارهای عراق با عراق وارد مذاکره شد. ترکیه ، افغانستان و عمان. “ما کسانی را که آماده دریافت برق از ما بودند از دست دادیم.

وی ادامه داد: در طول برنامه ششم توسعه ، 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید باید ساخته می شد و وزارت نیرو اعلام کرد که 13 هزار مگاوات از این رقم ساخته شده است ، در حالی که این 13 هزار مگاوات مربوط به برنامه پنجم توسعه و در واقع از طریق طرح. “توسعه ششم ، ساخت نیروگاه های جدید تقریباً صفر است.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه شرکت های برق در مورد وضعیت وقفه در تابستان آینده گفت: در 8 یا 9 ماه باقی مانده نمی توان نیروگاه جدیدی را به بهره برداری رساند و اگر شرایط آب و هوایی یکسان باشد ، 100٪ وقفه خواهیم داشت اما اگر شرایط تغییر کند ، ممکن است شاهد وقفه ای نباشیم ، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که اگر امروز ساخت نیروگاه 10 هزار مگاواتی را آغاز کنیم ، سال آینده وارد زنجیره نمی شود و تفاهم نامه بین وزارت نیرو و صنعت ساختمان اگر نیروگاه 10 هزار مگاواتی جدید وارد مرحله عملیاتی شود ، 3.5 تا 4 سال طول می کشد تا این مقدار نیروگاه وارد زنجیره عملیاتی شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید