تصمیم جدید رئیس جمهور برای این مستمری بگیران

تصمیم جدید رئیس جمهور برای این مستمری بگیران

به طور کلی سن بازنشستگی تعیین شده برای زنان 55 سال و برای مردان 60 سال است، اما این مقادیر سن بازنشستگی بسته به شرایط کاری افراد می تواند متفاوت باشد.

سازمان تامین اجتماعی به منظور رعایت انصاف در بین بیمه شدگان، سن بازنشستگی مشخصی را برای زنان و مردان در زمان بازنشستگی تعیین کرده است. حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر برای زنان 55 سال و برای مردان 60 سال است. اما سن بازنشستگی در شرایط خاصی قابل تغییر است. به طور کلی سن بازنشستگی بسته به شرایط کاری افراد می تواند متفاوت باشد. به دلیل اهمیت سن بازنشستگی و زمان بندی تامین اجتماعی برای تمامی مشاغل، آخرین اخبار مربوط به سن بازنشستگی را پوشش می دهیم.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با ویژگی های کلی لایحه بودجه سال 1402 گفت: در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات دستگاه ها به همراه برنامه های آنها در جداول ارائه شده است. توجه به معیشت مردم از دیگر نقاط قوت این لایحه است. رئیس جمهور تاکید کرد: یارانه نقدی که امسال 7 برابر شده است، در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، هرچند در این زمینه نیاز به گامی تکمیلی داریم، دولت کار خود را آغاز کرده و شورای اسلامی باید کار را تکمیل کند. با یارانه ارائه شده، مردم باید بتوانند حدود 12 قلم کالای ضروری خود را خریداری کنند. از یک طرف دستگاه ها باید تخفیف های ویژه بدهند و از طرف دیگر سازوکاری اندیشیده شود تا کالاهای ضروری برای یک سال قیمت ثابت داشته باشند. این دو موضوع را در کمیته تلفیق پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون هفت نفر در صندوق های بازنشستگی بازنشسته و یک نفر شاغل هستند در حالی که طبق استاندارد این نظام باید برعکس باشد. دولت در بودجه سال آینده اقداماتی را برای حمایت از بازار سرمایه انجام داده و این یکی از نقاط قوت این لایحه است. کاهش اوراق مالی در بودجه 1402 از دیگر نقاط قوت این لایحه است. انتشار اوراق مالی به معنای استقراض از منابع ملی است. دولت قبل در پایان کار خود ۵۳۰ بار بدهی اوراق مالی را به دولت جدید واگذار کرد.

یکی از اعضای هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: طی سالیان گذشته همواره حذف حقوق کارگران اولین و آخرین راه حل مشکلات بوده و چنین رویه ای کارگران را به بی دفاع و ضعیف تبدیل کرده است. بخش های جامعه.”

محسن باقری (عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار شهر تهران) با انتقاد از اظهارات در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: بحث اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی هر از چند گاهی مطرح می شود و این موضوع تاثیرگذار است. روح و روان کارگران

وی گفت: تصمیم گیری در مورد کارگران بدون حضور نمایندگان کارگری بومی متعلق به اعراب نیست و بارها گفته ایم و باز هم خواهیم گفت که مخالف هر تصمیمی هستیم که منافع کارگران را به خطر بیندازد. برای گفت و گو با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به خود اجازه می دهند در جلسات خصوصی با نمایندگان دولت و مجلس پیشنهاداتی را به کارگران ارائه کنند و به دنبال تصویب قوانینی باشند که از مجلس می خواهیم جلوی این حرکت ها را بگیرد.

باقری تصریح کرد: بحث افزایش سن بازنشستگی بارها مطرح شده است و به نظر می رسد این بار دولت مشتاق پیگیری این موضوع از طریق برنامه هفتم توسعه است. روی آوردن به حقوق کارگران برای خروج صندوق از بحران کار اشتباهی است. بحران بیمه عمدتاً توسط دولت و با پرداخت به موقع و صحیح بدهی های کلان آن حل می شود.

وی تاکید کرد: افزایش سن بازنشستگی به بهانه افزایش امید به زندگی در ایران قابل قبول نیست، زیرا وضعیت کارگران ایرانی قابل مقایسه با کشورهای توسعه یافته نیست. در ایران با گذشت بیش از سی سال از تصویب قانون کار، هنوز بدیهی ترین اصول قانون کار اجرا نشده است.

یکی از اعضای هیات مدیره مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: پیش از این در خصوص اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور اظهاراتی مطرح شده بود و همه این تصمیمات ضد کارگری است. سوال ما این است که اگر دولت، مجلس و سازمان بیمه دغدغه بودجه صندوق و بحران موجود در آن را دارند چرا به الزام قانونی کارفرما برای رفع فضای سخت و زیان آور کار توجهی نمی کنند؟

باقری تصریح کرد: همواره در طول این سال ها سلب حقوق کارگران اولین و آخرین راه حل مشکلات بوده و چنین رویه ای کارگران را به بی دفاع ترین و ضعیف ترین اقشار جامعه تبدیل کرده است.

بر اساس لایحه بودجه 1402، سن بازنشستگی دو سال افزایش می یابد. پس از فراز و نشیب های دولت ها در سال های اخیر، وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه کشور و ناتوانی دولت ها در انجام تعهدات خود، افزایش سن بازنشستگی به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از بیشتر شدن وضعیت مالی صندوق های بازنشستگی است. بحرانی موضوع قابل پیش بینی بود.

پس از ارائه لایحه 1402، افزایش 2 ساله سن بازنشستگی با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد و برخی این سیاست را به «جا زدن بمب خاموش در بودجه سال آینده» تعبیر کردند.

در بند «د» تبصره 20 لایحه بودجه 1402 آمده است: مشمول سنوات بازنشستگی کلیه کارکنان زن و مرد با مدرک تحصیلی لیسانس معتبر در مشاغل تخصصی در کلیه صندوق های بازنشستگی اعم از لشکری ​​و کشوری که در 1402. با اعلام ضرورت دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می یابد.

در حال حاضر حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای زنان 55 سال و برای مردان 60 سال است. اما در صورت تصویب لایحه بودجه 1402، سن بازنشستگی زنان و مردان به ترتیب به 57 سال و 62 سال افزایش می یابد.

با توجه به مشکلات شدید مالی صندوق های بازنشستگی در سال های اخیر، «افزایش سن بازنشستگی» به عنوان راهکاری برای کاهش بحران این صندوق ها قابل پیش بینی بود و مشخص بود که در نهایت دولت باید چنین تصمیمی بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص دلیل افزایش سن بازنشستگی را وضعیت نامناسب مالی صندوق های بازنشستگی عنوان کرد و گفت: پیش از این 27 نفر کار می کردند و 3 نفر بازنشسته می شدند اما اکنون رابطه معکوس شده است و 27 نفر بازنشسته و 3 نفر کار می کنند.

بر اساس گزارش آماری شاخص های پایه جمعیتی سازمان تامین اجتماعی، نسبت حمایتی صندوق تامین اجتماعی از سال 86 تا 1400 به طور مستمر کاهش یافته و از 6.8 به 4.2 رسیده است. کاهش این شاخص مهم بیمه ای در سازمان های بیمه گر حکایت از کاهش نسبت منابع ورودی به منابع خروجی از آنها دارد و برای جبران این امر باید اصلاحات پارامتریک و سیستمی صورت گیرد.

اما معلوم نیست چرا در ایران اجرای سیاست های غلط تا شرایط بحرانی ادامه دارد و حتی در شرایط بحرانی اصلاحات اساسی تا حد امکان به تعویق می افتد؟!

در سال‌های اخیر همواره هشدار داده شده است که دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی (کشوری، لشکری ​​و تامین اجتماعی) تنها برای پرداخت مستمری بازنشستگان به مدت محدود کافی است و با ادامه سیاست‌های جاری ادامه ارائه خدمات از محل این صندوق ها بدون اتکا به منابع عمومی امکان پذیر نیست.

عمده‌ترین مشکلات مالی صندوق‌های بازنشستگی ناشی از تمهیدات و پرداخت‌های سخاوتمندانه بازنشستگی است که بدون توجه به پایداری قانونی اعمال شده است. به عنوان مثال می توان به کاهش سن بازنشستگی یا محاسبه مستمری بر اساس دو سال آخر خدمت و همچنین تعهداتی که بدون توجه به ماندگاری بودجه بر عهده دولت گذاشته شده است اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید